تهویه مطبوعکولر گازی

گاز یا مبرد کولر گازی چیست و چگونه به تهویه هوا کمک می کند؟

انواع گاز کولر گازی R-410A, R-22, R-32, R-290, R-134A, R-600A

گاز یا مبرد کولر گازی چیست و چگونه به تهویه هوا کمک می کند؟ مبرد ترکیبی است که معمولا به حالت مایع یا گاز یافت می شود. مبرد به راحتی گرمای محیط را جذب می کند و می تواند هنگام ترکیب با اجزای دیگر مانند کمپرسور و اواپوراتور تبرید یا تهویه هوا را فراهم آورد. اگر در مورد مبردهایی مانند R22 یا R410A شنیده اید ممکن است علاقمند باشید در مورد آنها اطلاعات بیشتری کسب کنید.

نحوه کار مبرد در کولر گازی

بدون مبرد، کولر گای عملیات تبرید یا خنک سازی را انجام نخواهد داد. سیستم های کولر گازی دارای کویل های مسی هستند که مبرد در آنها جریان دارد. از آنجا که مبرد، گرما را از هوای محیط داخلی جذب می کند، از یک گاز کم فشار به یک مایع با فشار بالا تبدیل می شود. اجزای کولر گازی مبرد را به سمت بیرون انتقال می دهند که یک فن هوای گرم را از سیم پیچ ها یا کویل ها جذب می کند و آن را به قسمت بیرونی انتقال می دهد. مبرد به یک پاز کم فشار تبدیل می شود. فن دیگری که در داخل خانه قرار دارد هوا را روی سیم پیچ ها پخش می کند تا آن را خنک کند و عوای سرد حاصل در داخل ساختمان پخش می شود و این چرخه همچنان ادامه پیدا می کند.

مبرد یا گاز کولر گازی چیست و چگونه به تهویه هوا کمک می کند؟

انواع گاز یا مبرد کولر گازی

رایج ترین مبرد مورد استفاده برای کولر گازی شامل موارد زیر است:

کلروفلوئوروکربن (CFC) از جمله R12 شناخته شده ترین مبردهایی است که به اثر گازهای گلخانه ای کمک می کند. تولید این نوع مبردها در سال 1994 متوقف شد. رایج ترین مبرد در گذشته CFC بود که معمولا فرئون نامیده می شد. Freon یک برند برای مبرد R12 بود. در دهه 1990 و 2000، مبردهای CFC با مبردهای HCFC یا هیدروکلروفلوئوروکربن ها جایگزین شدند که رایجترین آنها مبرد R22 بود. 50 تا 60 دصد کولرگازی های هند در سال 2016 از HCFC ها استفاده می کردند.

هیدرو کلروفلوئوروکربن (HCFC) از جمله R22 نسبت به R12 آسیب کمتری به ازن وارد می کند. با وجود اینکه HCfC ها بهتر از CFC ها هستند اما حاوی کلر هستند که برای محیط زیست مضر هستند. اما سازمان حفاظت از محیط زیست هنوز قانونی مبتنی بر توقف این مبرد نکرده است اما احتمالا تا سال 2020 تا 2030 از دور خارج خواهد شد. برای خارج کردن کلر از مبرد؛ تولیدکنندگان مبردهای دیگری را تحت نام HFC یا Hydro Fluro Carbons تولید کردند.

هیدروفلوئوروکربن (HFC) از جمله R410A و R134 برای محیط زیست امن تر هستند و در حال حاضر به جای R22 استفاده می شود. گرچه این مبردها همچنان پتانسیل گرم کردن کره زمین را دارند اما هنوز هم از HCFC ها بهتر هستند چونکه با همان شدت به لایه ازن صدمه نمی زنند.  رایج ترین HFC مورد استفاده در کولرهای گازی R410A است. کولر گازی هایی که با R410A کار می کنند کارآمدتر هستند و کیفیت هوای بهتری را ارائه می دهند و قابلیت اطمینان را بهبود می بخشند. چند HFC دیگر که معمولا مورد استفاده قرار می گیرند گازهای R32 در کولرهای گازی و R134A در یخچال ها است. حدود 20 تا 30 درصد کولرگازی های هند در سال 2016 از HFC ها استفاده می کردند. R32 از نظر پتانسیل گرم شدن زمین از R410A بهتر است.

مناسب ترین مبرد در بازار R290 و R600A است. این مبردها HC یا هیدروکربن هستند و نام شیمیایی آنها پروپان (برای R290) و ایزو بوتان (برای R600A) است. این مبردها عاری از هالوژن هستند و پتاسیلی برای آسیب زدن به ازن ندارند و از نظر پتانسیل گرم شدن کره زمین کمترین قیمت را دارند.

این مبردها همچنین بهره وری انرژی بالایی دارند اما از نظر هیدروکربن ها بسیار قابل اشتعال هستند با این وجود جزو سبزترین مبردهایی موجود در بازار هستند. تولید کنندگانی که از این مبردها استفاده می کنند ادعا می کنند که در استفاده از آنها دقت کافی را به عمل می آورند و لوازم کاملا بی خطری را تولید می کنند. در حقیقت در اکثر یخچال های موجود در بازار هند از مبرد R600A استفاده می شود و هیچ گونه حادثه ای گزارش نشده است. بنابراین می توانین با خیال راحت بی خطر بودن آنها را باور کنیم.

قوانین حاکم در استفاده از مبرد کولر گازی

حتی اگر R410A یک HTC باشد به این معناست که نسبت به سایر مبردها از محیط زیست بهتر محافظت می کند اما این به معنای بی خطر بودن 100% آنها نیست. این واقعیت باعث شده است تا سازمان محیط زیست برای محافظت در مورد نحوه استفاده از مبردها چند قانون ایجاد کند:

  • از اتصالاتی که باهث کاهش اتلاف مبردهای آزاد شده در حین پاکسازی، اتصال یا جدا کردن کولر گازی  می شود باید استفاده شود.
  • تکنسین ها باید تمام تلاش خود را برای بازیابی و بازیافت با اطمینان بالا انجام دهند.
  • کولر گازی و سایر دستگاه هایی که از مبرد استفاده می کنند باید طبق قوانین دفع EPA رفتار کنند.
  • نشت مبرد یا گاز کولر گازی باید در عرض 30 روز برطرف شود.
  • فقط شرکت ها و تکنسین های مجاز می توانند مبرد خریداری کنند.

آیا باید برای خرید کولر گازی جدید اقدام کنید؟

قبلا ما به این سوال به صورت مفصل پاسخ داده ایم که برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله  را کلیک کنید. اگر از گازهای مبردی مانند R22 استفاده می کنید که هم قدیمی است و هم برای محیط زیست خطرناک است باید سیستم کولر گازی خود را ارتقاء دهید. شما نمی توانید در دستگاه یکه از مبرد R22 استفاده می کند از مبرد دیگری مانند R410A استفاده کنید چونکه با قطعات دستگاه شما سازگاری ندارد. این بدان معناست که شما باید برای خرید کولر گازی جدیدی اقدام کنید که با وجود اینکه ممکن است به هزینه نیاز داشته باشدف افزایش بهره وری، کیفیت هوای بهتر، افزایش راحتی و قابلیت اطمینان بهتر می تواند پاداشت این سرمایه گذاری باشد.

جدول گازهای مبرد کولر گازی

در ادامه جدولی را قید خواهیم کرد که اطلاعات مربوط به پتانسیل گرمای مبردهای مختلف در آن درج شده است:

انواع گاز کولر گازی

پتانسل گرم کردن زمین

پتانسیل آسیب زدن به لایه ازن

مبرد کولر گازی R-22

1810

Medium

مبرد کولر گازی R-410A

2088

Zero

مبرد کولر گازی R-32

675

Zero

مبرد کولر گازی R-134A

1430

Zero

مبرد کولر گازی R-290

3

Zero

مبرد کولر گازی R-600A

3

Zero

نتیجه گیری

مبرد را می توان به شکل مایع و یا گاز در کولرهای گازی و یخچال ها مشاهده کرد. مبردهای کولر گازی گرمای موجود در هوای محیط را به خود جذب می کنند و با جذب گرما از مایع به گاز تبدیل می شود و با انتقال گرما به بیرون دوباره با استفاده از کمپرسور به شکل مایع در می آید. انتخاب مبرد ایده آل با توجه به خواص ترمودینامیکی، قابل اشتعال نبودن و سمی نبودن انتخاب می شود. گرچه مبردهای زیادی برای استفاده وجود دارد اما در قرن بیستم CFC ها به محبوب ترین مبردها تبدیل شدند.

اگر فردی هستید که به بهره وری انرژی و گرم شدن کره زمین اهمیت می دهد به دنبال یک کولر گازی با مبرد R290 و یخچال با مبرد 600A باشید. هر چه شما بیشتر از این دسته محصولات استفاده کنید، تولیدکنندگان بیشتر انها را تولید خواهند کرد. امیدواریم با رعایت استانداردهای دقیق و پیشرفت ها بهتر در فناوری در آینده شاهد مبرد کولر گازی بهتری باشیم.

برخی از مقالات مرتبط ما:

برچسب ها
نمایش بیشتر

ثریا داسیان

کارشناس ارشد رشته کامپیوتر، مربی آموزشگاه های آزاد، مترجم و تولید کننده محتوا

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن