تلویزیون

بهترین تلویزیون 8k که می توانید خریداری کنید کدام است؟

کالاپایا عرضه کننده جدیدترین تلویزیون های هوشمند در بازار

بهترین تلویزیون 8k کدام است و چه تفاوتی با تلویزیون 4K دارد؟ برای اینکه بتوانیم این طیف از تلویزیون ها را مقایسه کنیم و برترین نمونه ها را به شما معرفی کنیم، باید ابتدا بدانیم که تلویزیون 8k چه تلویزیونی است.

تلویزیون 8K چیست و چه تفاوتی با تلویزیون های 4K دارد؟

تلویزیون 8k تلویزیونی است که دارای صفحه نمایش با 7،680 پیکسل افقی و 4،320 پیکسل عمودی و در کل تقریبا 33 میلیون پیکسل است.  K در واقع به معنی کیلو می باشد و 8k یعنی اینکه این تلویزیون ها در وجه افقی خود حدود 8000 پیکسل دارند. تلویزیون های 8k بالاترین وضوح را میان تلویزیون هایی که تاکنون تولید شده اند، دارا می باشند.

این تلویزیون با داشتن 4 برابر پیکسل بیشتر نسبت به تلویزیون 4k که نوع دیگری از تلویزیون های UHD می باشد، تلویزیونی با وضوح بیشتر، تصویر دقیق تر و جزییات بیشتر می باشد. این امر به این دلیل است که در تلویزیون‌های 8K پیکسل‌ها آنقدر کوچک هستند که حتی از نزدیک هم نمی‌توان آن‌ها را تشخیص داد، و این باعث می‌شود تصاویر دارای جزییات بسیار زیاد بوده و همچون واقعیت دیده شوند.

وضوح تصویر در تلویزیون‌های 8K، چهار برابر بیشتر از تلویزیون‌های4K  و شانزده برابر بیشتر از تلویزیون‌های Full HD می باشد و این یعنی اینکه پیکسل های بیشتری در یک صفحه نمایش با اندازه ی یکسان وجود خواهد داشت. به عبارت دیگر، در تلویزیون‌های با اندازه یکسان، پیکسل‌ها با تراکم بیشتری در یک منطقه قرار دارند که امکان نمایش تصویر بسیار پیچیده‌تر و واقع‌بینانه‌تری را فراهم می‌کند. این کار باعث ایجاد حس غرق شدن در تصویر هنگام تماشای تلویزیون می‌شود.

اصطلاحی که برای توصیف تعداد پیکسل‌ها در یک منطقه مشخص مورد استفاده قرار میگیرد، PPI (Pixels Per Inch) نام دارد و خوب قاعدتا یک عدد PPI بالاتر به معنی تراکم پیکسل بالاتر است. به طور معمول، مقدارPPI باید حداقل 50 یا بیشتر باشد تا تلویزیون شما کیفیت مناسب برای لذت بردن از انواع مختلف فیلم و ویدیو را دارا باشد. تعداد پیکسل ها یا به اصطلاح PPI  یک تلویزیون 75 اینچی 8K برابر با 117 می باشد در حالی که مقدار PPI در تلویزیون های 4K و FULL HD با همین سایز، به ترتیب 59 و 29 می باشد. مطمئنا با توجه به این توضیحات، سوالی به ذهن شما خطور می کند که در حال حاضر کدام تلویزیون برای خرید بهتر است؟

تلویزیون های 8K یا 4K؟ خوب اگر بخواهیم کیفیت و وضوح تصویر آنها را ملاک انتخاب قرار دهیم، مسلما برنده ی این رقابت تلویزیون 8K خواهد بود چرا که نمایشگرهای 8K 33 میلیون پیکسل دارند که چهار برابر تعداد پیکسل های موجود در نمایشگرهای 4K می باشد. با این حال از آنجایی که محتوای بومی 8K (NATIVE) بسیار کمی موجود می باشد و برای اینکه یک ویدیو با وضوح پایین در یک تلویزیون 8K طبیعی به نظر برسد باید بسیار دقیق پردازش شود، فکر میکنم خریداری یک تلویزیون 4K معقولانه تر باشد. با این وجود انتخاب با شماست!!!

خوب حال وقت آن است که به موضوع اصلی یعنی برترین نمونه های تلویزیون های 8K بپردازیم. مسلما برای شما کاربرانی که انتخابتان خرید یک نمایشگر 8K می باشد، مطالعه ی آنچه که در ادامه با شما در اشتراک می گذاریم خالی از لطف نخواهد بود.

با توجه به سال های پیش رو و پیشرفت های در حال انجام، می توان گفت که تلویزیون های 8K به جذابیت های رایج در سال های آینده، نزدیک تر خواهند بود. برندهای برتر در زمینه ی تلویزیون های 8K پیشرفت هایی از خود نشان داده اند که تا چند سال پیش، بسیار دور از ذهن به نظر می رسید و آن سرمایه گذاری برای ایجاد وضوح 8K بود. تا چندی پیش داشتن تلویزیون های 8K کاملا عبث و بیهوده به نظر می رسید و درواقع نوعی آزمایش برای گذشتن از مرزهای تکنولوژی نمایشگرها بود که از سوی برندهای مختلف تولید تلویزیون انجام می شد. با این حال تا کنون این روند در حال تغییر بوده است چرا که تعداد تلویزیون های 8K در یک سال گذشته، سه برابر شده است و البته تعداد بینندگان کمتری وجود دارند که منکر تکنولوژی هایی بالاتر از Ultra HD باشند و این نوع تکنولوژی ها را خصوصا وقتی با تکنولوژی OLED و Mini LED همراه می شوند نپذیرند.

البته مسلما پهنای باند فعلی نمی تواند کار زیادی با نمایشگرهای 8K انجام دهد و لازم به ذکر است که محتوای 8K چندانی برای استریم یا حتی محتوای بلوری 8K زیادی برای نمایش وجود ندارد. اما می توان با کمک هوش مصنوعی موجود در این صفحات با نام AI Upscaling ، محتوایی که کیفیت و وضوح پایین تری دارد را نیز به یک محتوای 8K تبدیل کرد. فناوری AI Upscaling از روشی استفاده می‌کند که طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های محتوا را بر اساس نوع آنها جمع‌آوری می‌کند و آنها را درک می کند و سپس در یک پایگاه داده ذخیره می‌کند. بعداً از این پایگاه داده برای پردازش دوباره انواع تصاویر مشابه استفاده می‌کند، و این امر یک فرایند پیشرفت بسیار پیچیده‌تر را برای پردازش مجدد فراهم می‌کند.

بهترین تلویزیون های 8k فعلی، درواقع بر اساس توانایی آنها در ارتقا و پردازش محتوا و تصاویر غیر 8k مورد قضاوت قرار می گیرند، بنابراین شما باید مطمئن شوید که تلویزیونی که خریداری می کنید، شما را در این بخش ناامید نمیکند. گرچه تلویزیون هایی که ما در ادامه به شما معرفی می کنیم، کاملا مطمئن بوده و چنین مشکلی نخواهند داشت. البته مدل های برتر مطمئنا قیمت بالاتری هم خواهند داشت اما شما می توانید در این لیست، تلویزیون هایی که قیمت متعادل تری دارند نیز پیدا کنید.

Samsung QN900A Neo QLED بهترین تلویزیون 8K

اولین مورد از برترین نمونه های نمایشگر 8k ، تلویزیون Samsung QN900A Neo QLED می باشد که البته مقام پرچم داری تلویزیون های شرکت سامسونگ در سال 2021 را در لیست افتخارات خود دارد. تلویزیون Mini LED-Sporting QN900A Neo QLED 8K سامسونگ با آغاز عصر جدیدی در فناوری تلویزیون، کیفیت تصویری خیره‌کننده، رنگ و روشنایی استثنایی، صدای فوق‌العاده و رنگ‌های مشکی خارق‌العاده را – همه در پکیجی که از نظر طراحی بی‌نظیر است – را ارائه می دهد که این ویژگی ها به عنوان بهترین تلویزیون 8K امروز، آن را به یک تلویزیون جذاب و خارق العاده تبدیل می کند.

برای افراد ناآشنا با این تلویزیون ها باید بگویم که این تلویزیون 40/1 ضخامت یک دیود ساطع کننده ی نور معمولی را دارد که این یعنی هزاران LED کوچکتر رو در یک محیط فشرده تر در کنار هم قرار میدهند که در نتیجه نقاط سیاه و کم نوری که عملا در تلویزیون های OLED قابل تشخیص نیستند، در این تلویزیون ها بسیار کمتر می باشد. البته این بدان معنی نیست که این تلویزیون می تواند مانند تلویزیون های OLED نور و رنگ را در سطح پیکسل های جداگانه تولید کند و فقط در زمینه ی کنتراست، کار خارق العاده ای انجام داده است. این تلویزیون دارای تکنولوژی HDR می باشد و ورژن های HDR10, HLG, HDR10+ را پشتیبانی می کند.

Samsung QN900A Neo QLED بهترین تلویزیون 8K

علاوه بر فناوری نورپردازی جدید، QN900A از نظر کیفیت تصویر نیز برتر است. این تلویزیون با داشتن صفحه نمایش حیرت‌انگیز 8K که به لطف «پردازنده Neo Quantum 8K» مبتنی بر هوش مصنوعی، عملکرد فوق‌العاده‌ای در ارتقای محتوای 1080P و 4K دارد، پتانسیل خارق العاده خود در کیفیت تصویر را نشان می دهد. تلویزیون سامسونگ QN900A تلویزیون گران قیمتی است که از پرچمدار امسال شرکت سامسونگ هم چنین قیمت هایی را انتظار می رود، اما تغییر در سایز مونتاژ این تلویزیون در اندازه های مختلف 65، 75 و 85 اینچی ، می تواند به تغییر قیمت کمک کند. به این ترتیب که قیمت کوچکترین سایز آن از 4999 دلار شروع می شود.

Sony Z8H/ZH8 بهترین تلویزیون 8K سونی

 دومین نمایشگر برتر میان تلویزیون های 8K تلویزیون Sony Z8H/ZH8 می باشد. درست مثل همیشه، شرکت سونی یک تلویزیون شیک و خوش ساخت عرضه کرده است و البته این ویژگی که این تلویزیون یک تلویزیون با وضوح 8K می باشد، تنها یک پوئن مثبت اضافه می باشد که بر کیفیت و شهرت آن افزوده است. سری 78H/ZH8 این تلویزیون تمامی ویژگی ها و خصوصیات خوب این تلویزیون 8K را نشان می دهد اما سری جدید آن یعنی مدل  79G/ZG9 علاوه بر تمامی آن ویژگی ها، قیمت درخواستی را نیز کاهش داده است و با اینکه شما می توانستی مدل قبلی را با قیمت 13000 دلار خریداری کنید، اکنون می توانید سایز 75 اینچی مدل جدید را با قیمت 4999 دلار بدست بیاورید.

Sony Z8H/ZH8 بهترین تلویزیون 8K سونی

این تلویزیون با داشتن 2500 نیت(NIT) روشنایی، تصاویر HDR خیره کننده ای به شما نشان خواهد داد و البته رویکرد سونی در خصوص نور پس زمینه نیز باعث شده که روشنایی با ثبات بی نظیری حفظ شود و در عین حال به شما تضمین داده می شود که جزییات سایه های موجود در تصاویر نیز از بین نمی رود. این تلویزیون دارای یک سیستم کامل در خصوص صدا می باشد و تمیزترین، دقیق ترین و جزیی ترین  صداهای که ممکن است در یک سیستم صدا شنیده باشید را می توانید در این تلویزیون تجربه کنید. این تلویزیون دارای پورت HDMI 2.1 می باشد که متاسفانه تنها یک پورت HDMI 2.1 دارد و در مقایسه با دیگر سازندگان تلویزیون این تلویزیون تجهیزات کمتری دارد. با این حال فقدان سیستم های VRR و  ALLM که در تولید اول این تلویزیون وجود داشت در آپدیت اول فورا رفع شد.

در واقع سامسونگ به دلیل سیستم فوق برتر ارتقا و پکیج عالی سیستم ورودی که روی تلویزیون 8K خود قرار داده است، بالاترین رتبه را کسب کرده است اما به شما این تضمین را میدهیم که این تلویزیون هم به هیچ وجه شما را ناامید نمی کند. در واقع تنها ایراد این تلویزیون اندرویدی همین کمبود در اتصالات و پورت های اتصال می باشد. همانطور که قبلا هم ذکر کردیم این تلویزیون از تکنولوژی HDR پشتیبانی می کند که شامل ورژن های مختلف HDR10, HLG, Dolby Vision می شود. این تلویزیون در سایز های 75 و 85 اینچی مونتاژ شده است.

  TCL 6-Series 2021  ارزانترین تلویزیون 8K

در چهار سال گذشته، تلویزیون های سری TCL 6-Series در عین داشتن قیمتی بی نظیر در میان تلویزیون های همسان خود، عملکرد فوق العاده ای نیز از خود نشان داده اند. تا چند وقت پیش، این شرایط تنها محدود به تلویزیون های 4K بود که به تدریج با گذشت سال ها، این سری از تلویزیون ها توانستند کیفیت و عملکرد خود را با کمک تکنولوژی های QLED که در سال 2019 معرفی شد و Mini LED که در سال 2020 معرفی شد،در عین داشتن قیمتی مقرون به صرفه، بهبود ببخشند. اما امسال به وضح تلویزیون های 8K نیز به این لیست افزوده شده اند و سعی بر این بوده است که تلویزیون با این وضوح تصویر و با قیمتی خارق العاده به مصرف کنندگان ارائه شود.

  TCL 6-Series 2021  ارزانترین تلویزیون 8K

می توان گفت که تلویزیون TCL 6-Series 8K به طور رسمی- حداقل بر اساس آمار ما- ارزان ترین تلویزیون 8K موجود در بازار می باشد که شما برای خرید نسخه ی 65 اینچی آن باید 2199 دلار و برای نسخه ی 75 اینچی آن باید 2999 دلار بپردازید. که خوب مسلما صدها دلار از نمونه های مشابه که توسط شرکت های سونی، سامسونگ و ال جی تولید می شوند، ارزان تر می باشد.

متاسفانه با وجود اینکه قیمت این سری از تلویزیون ها از رقبا بسیار پایین تر است اما آنها نتوانسته اند در بسیاری از معیارها خصوصا  مورد ارتقا محتوا و پردازش حرکت به خوبی رقبای خود عمل کنند. در نتیجه این دو بخش به نقاط ضعف این تلویزیون ها تبدیل شده است. کیفیت صدای آن نیز به خوبی Balance نشده است و این تلویزیون دارای تنها دو پورت HDMI 2.1 می باشد که از 4K/120Hz و 8K/60Hz پشتیبانی می کند. و البته باید گفت که این تلویزیون از سیستم های HDR10, HLG, Dolby Vision نیز پشتیبانی می کند.

با اینکه سری تلویزیون های TCL 6-Series 8K در میان برترین نمونه های تلویزیون 8k، نمی تواند خودی نشان دهد اما با نگاهی اجمالی به آن می توان دید که یک تلویزیون 8k مقرون به صرفه چگونه خواهد بود و باید بگویم که با وجود این قیمت، این تلویزیون فوق العاده است.

بهترین تلویزیون 8k مخصوص بازی: Samsung Q800T QLED

سامسونگ از جمله شرکت های پیشرو در زمینه ی تلویزیون های 8k می باشد که راه را برای تولید این نمایشگرها باز کرده است و مسلما اگر شما یک گیمر آگاه نسبت به قیمت های این تلویزیون ها باشید، نمی توانید نمایشگر بهتری نسبت به Q800T 8K QLED مدل 2020 که وضوح فوق العاده بالایی در اختیار شما قرار میدهد، پیدا کنید.

این مدل به اندازه ی طراحی های bezel-free سامسونگ جذاب نیست اما نمی توان منکر قدرت تصویر آن شد. در حال حاضر تکنولوژی هوش مصنوعی Upscaling در بازار پیشرو می باشد و این نمایشگر 31 میلیون پیکسلی حتی می تواند محتوای HD را نیز به طور دقیق با جزییات بسیار بالایی پردازش کند.

بهترین تلویزیون 8k مخصوص بازی: Samsung Q800T QLED

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تلویزیون – تلویزیون تخت بخریم یا خمیده ؟

این نمایشگر با داشتن یک پانل 120 هرتزی، پشتیبانی از VRR و همچنین داشتن قابلیت FreeSync، برای در اختیار شما گذاشتن تمامی ویژگی های مورد نیاز برای بازی های سطح بالا آماده است. تلویزیون های جدید سامسونگ در خصوص کم بودن زمان بارگزاری و تاخیر بسیار خوب عمل می کنند که همین مورد آنها را به گزینه ی بسیار عالی برای گیمرها و بازی های سطح بالا و چند نفره تبدیل کرده است.

اما باید در نظر داشته باشید که این تلویزیون تنها یک پورت HDMI 2.1 دارد و گیمرهایی که میخواهند از کنسول ها نسل جدید مثل کنسول های بازی PS5 و ایکس باکس سری ایکس به طور همزمان استفاده کنند، بهتر است که جدیدترین مدل این تلویزیون که مدل QN800A نام دارد و دارای 4 پورت  HDMI 2.1 و ارتقا نور پس زمینه ی Mini LED می باشد، را در نظر بگیرند. این نمایشگر از سیستم های HDR10, HLG, HDR10+ پشتیبانی می کند اما متاسفانه از سیستم DOLBY Vision پشتیبانی نمی کند.

بهترین تلویزیون 8k اولد LG Z Series

مطمئنا خبر داشتن یک تلویزیون OLED با وضوح 8K شکه کننده است اما ال جی این کار را انجام داده است. کنار هم قرار دادن این دو تکنولوژی خارق العاده کمتر از افسانه نیست. در این تلویزیون ما می توانیم کیفیت تصویر درخشان، سطح رنگ های OLED و همینطور کنتراست سطح بالا را در کنار سیستم های صوتی که یک خروجی صدای یکنواخت درست مثل پنل های استثنایی 8K دارد را در اختیار داشته باشیم. در ضمن باید بدانید که این تلویزیون سیستم های HDR10, HLG, Dolby Vision را پشتیبانی می کند.

بهترین تلویزیون 8k اولد LG Z Series

باعث تاسف است که در این لیست این تلویزیون ال جی در بالاترین سطح قرار نگرفته است اما قیمت بالای این تلویزیون و گزینه های محدود در خصوص سایز این تلویزیون باعث شده که هیجان کاربران برای خرید این تلویزیون کاهش پیدا کند. با این که توجه ال جی اخیرا به سمت تلویزیون های 8K معطوف شده است اما در زمینه ی ترکیب دو تکنولوژی 8K با OLED گزینه ی های این شرکت محدود می باشد.

البته مدل LG ZX OLED که در سال 2020 با سایز 77 اینچی و با قیمت ارزان تر 12999 دلار مونتاژ شده است به گسترده کردن این محدوده کمک به سزایی کرده است.

کدام مارک تلویزیون، بهترین تلویزیون 8K محسوب می شود؟

 خوب با وجود تمامی اطلاعاتی که در بالا ذکر شد، مسلما این سوال برای شما خریداران پیش می آید که کدام یک از تلویزیون های بالا برای خرید مناسب است. در حال حاضر در بازار تلویزیون های 8K بسیار کمی وجود دارد اما با توجه به اطلاعات و کیفیت و تجهیزاتی که در این تلویزیون ها تعبیه شده است، می توان گفت که بهترین تلویزیون 8K تلویزیون شرکت سامسونگ یعنی مدل QN900A Neo QLED می باشد. فناوری سفارشی این تلویزیون کاملا با وضوح 8K تناسب دارد و وجود این روشنایی خارق العاده و سطح بالا باعث شده که این تلویزیون یکی از بهترین نمونه های موجود باشد

با این حال مسلما بهترین ها، ارزان نیستند و خوب این قیمت چشمگیر، برای یک مصرف کننده ی معمولی، امکان پذیر نیست. پس شما باید با توجه به ترجیحات شخصی، احتیاجات و حتی سطح توانمندی خود در زمینه ی هزینه برای این تلویزیون ها انتخابی مناسب داشته باشید. در آخر همه چیز وابسته به ترجیحات شخصی شماست.

منبع: techradar

برچسب ها
نمایش بیشتر

ثریا داسیان

کارشناس ارشد رشته کامپیوتر، مربی آموزشگاه های آزاد، مترجم و تولید کننده محتوا

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن