تهویه مطبوعکولر گازی

آناتومی کولر گازی – آشنایی با اجزای کولر گازی

فروشگاه لوازم خانگی کالاپایا عرضه کننده انواع برندهای کولر گازی در ایران

در مقاله امروز فروشگاه لوازم خانگی کالاپایا ما قصد داریم در مورد آناتومی کولر گازی – آشنایی با اجزای کولر گازی صحبت کنیم. در طی چند دهه گذشته کولر گازی از یک وسیله تجملاتی به یک وسیله ضروری برای زندگی تبدیل شده است، ما در محل کار و خانه به کولر گازی احتیاج داریم. با این وجود مگر اینکه شما یک مهندس یا فردی باشید که به مباحث علمی علاقه داشته باشید وگرنه هرگز به نحوه کار کردن کولر گازی زیاد فکر نکرده اید. تنها کاری که انجام داده اید این بوده که کولر گازی خود را روشن کرده اید و به طور معجزه آسایی اتاق شما خنک و یا گرم ( در حالت سرمایشی و گرمایشی) است.

با درک اصول اولیه و نحوه کار کولر گازی، شما می توانید با انجام تنظیمات هزینه های عملیاتی خود را کاهش دهید، بیایید با هم به کالبد شکافی و آناتومی کولر گازی بپردازیم.

اجزای کولر گازی

شما ممکن است که با یک کولر گازی شسسته رفته که روی دیوار یا در فضای پشت بام شما قرار گرفته است برخورد کرده باشید اما مطمئن باشید که این این سیستم دارای اجزای مختلفی است. مهم نیست که ما در مورد چه نوع کولر گازی صحبت می کنیم ( اسپیلت، مالتی اسپیلت یا داکت)، هر سیستم تهویه دارای اجزای کلیدی یکسانی است. ما در ادامه اجزای کولر گازی را به شما معرفی می کنیم تا با هر بخش با هدفی که دنبال می کنند آشنا شوید.

Evaporator یا اواپراتور کولر گازی – یکی از قطعات اصلی در کولر گازی است که در واحد داخلی شما قرار دارد و مبرد از داخل آن جریان می یابد. در واقع اواپراتور یک کویل از لوله های مسی و صفحات آلومنیومی مشبک است که نقش یک مبدل حرارتی را ایفا می کند. در حالت خنک کننده و با کمک فن، واحد داخلی شما به طور مداوم هوای گرم را جذب می کند و با کمک این مبدل حرارتی هوای گرم جذب شده را خنک می کند و با دمای بسیار پایین تر مجددا آن را به داخل اتاق می کشد. از آنجا که گرمای مبرد از بین می رود حالت آن از مایع به گاز تبدیل می شود.

Compressor یا کمپرسور کولر گازی  گرمای جمع آوری شده از داخل اتاق از طریق لوله ها به کمپرسور واقع در فضای باز انتقال داده می شود. کار اصلی کمپرسور کولر گازی گردش گاز در مدار (سیکل) کولر گازی است.

Condenser یا کندانسور کولر گازی این کویل دومی است که در واحد فضای باز قرار دارد و گاز مبرد گرم و فشرده را دریافت می کند. سپس با کمک فن دوم، این گرما را به فضای خارجی انتقال می دهد و گاز مبرد را به یک مایع متراکم تبدیل می کند.

Expansion valve یا شیر انبساط کولر گازی – این آخرین قطعه اصلی از پازل کولر گازی است. به زبان ساده این قطعه برای تنظیم جریان مبرد به درون اواپراتور (شروع دوباره چرخه) بکار می رود. شیر انبساط کولر گازی فشار را از مبرد مایع خارج می کند تا امکان گسترش یا تغییر حالت از مایع به بخار موجود در تبخیر کننده فراهم شود.

اجزای اصلی کولر گازی را با هم ترکیب کنید، چه اتفاقی می افتد؟ خب سیستم شما در اصل در یک حلقه از تبادل گرمایی کار می کند. مبرد در کویل ها بین واحد داخلی و خارجی حرکت می کند و گرما را از یک فضا به فضای دیگر انتقال می دهد. در تابستان گرمای داخل خانه جذب می شود و به خارج خانه انتقال داده می شود و خانه شما خنک می شود. در زمستان گرما از هوای بیرون جذب می شود و از آن برای گرم کردن خانه استفاده می شود.

نقش مبرد کولر گازی

مبردها هم در فرآیند تهویه هوای مطبوع خانه شما نقش مهمی را ایفا می کنند، اما چه چیزی باعث می شود که مبردها بسیار خاص شوند؟ در درجه اول، توانایی  آنها برای جذب و دفع حرارت بالا می باشد. متداول ترین مبردهای امروزی R-32 و R-410A هستند. در حالی که هر دو هیدرو فلوروکربن (HFC) هستند، R-32 گزینه بهتری است چونکه پتانسیل گرمایش جهانی به میزان قابل توجهی پایین تر است و این همان چیزی است که اکثر کولرهای گازی Daikin از آن استفاده می کنند.

آناتومی کولر گازی – آشنایی با اجزای کولر گازی

در حقیقت، Daikin اولین کسی بود که R-32 را در سال 2010 معرفی کرد و برای ساده کردن تصویب آن توسط سایر تولیدکنندگان، Daikin دسترسی استفاده از R-32 را برای سایر تولیدکنندگان آزاد گذاشت. این نشان دهنده حمایت Daikin از توافق نامه Kigali بود که یک ابتکار جهانی برای کاهش HCFC ها و کاهش تاثیر محیطی مبردهای کولر گازی است. امروزه کولرهای گازی Daikin با استفاده از مبردهای R-32 در بیش از 70 کشور جهان به فروش می رسند.

رطوبت

فراموش نکنیم که رطوبت هم مهم است. هنگام گرم شدن و سرد شدن میزان بخار آب موجود در هوا به یک عامل مهم تبدیل می شود. یک کولر گازی برای خنک کردن اتاق رطوبت را به هوا اضافه می کند. از طریف دیگر افرادی که آسم یا آلرژی دارند ممکن است هوای بسیار خشک بیماری آنها را تحریک کند. سیستم های کولر گازی مانند Daikin US7 دارای قابلیت هایی است که می تواند میزان رطوبت داخل خانه را در حد اعتدال ایجاد کند تا یک محیط ایده آب و راحت تر را ایجاد کند.

آناتومی کولر گازی – آشنایی با اجزای کولر گازی

برخی از کولرگازی ها می توانند هوا را به طور موثری فیلتر کنند. سیستم های اسپیلت دایکین به لطف فیلتر پیشرفته ای که دارد توسط شورای ملی آسم استرالیا تایید شده است. این فیلترها نه تنها ذرات میکروسکوپی موجود در هوا را فیلتر می کنند بلکه به تجزیه بودف جذب و غیر فعال کردن باکتری ها کمک می کنند، بنابراین برای هر کسی که قصد دارد از یک هوای تمیز تنفس کند گزینه خوبی است.

یک اصلی مهمی که وجود دارد این است که هوای گرم در قسمت بالا و هوای سرد در قسمت پایین قرار می گیرد درست مانند چوب پنبه ای که در آب شناور است. اگر کولر گازی اسپیلت دارید دریه های آن را به سمت سقف تنظیم کنید تا کل فضای خانه شما خنک شود. در زمستان باید دریچه ها را به سمت پایین تنظیم کنید تا هوای گرم فضای اتاق شما را تسخیر کند.

برخی از مقالات مرتبط ما:

برچسب ها
نمایش بیشتر

ثریا داسیان

کارشناس ارشد رشته کامپیوتر، مربی آموزشگاه های آزاد، مترجم و تولید کننده محتوا

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن