تهویه مطبوعکولر گازی

آموزش سرویس کردن کولر گازی و روش شستشوی آن

فروشگاه اینترنتی کالاپایا عرضه کننده انواع کولر گازی در ایران

سرویس کردن کولر‌های گازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در صورتی که به صورت مرتب اقدام به سرویس کردن کولر گازی خود نکنید احتمالا باید هزینه‌های بسیار زیادی را برای تعمیرات دهید و یا حتی مجبور شوید کولر گازی خود را تعمیر کنید. در این مقاله، نحوه سرویس کولر گازی و روش شستشوی آن را به دقت آموزش خواهیم داد و تقریبا تمامی قطعات کولر که نیازمند سرویس کردن هستند را مورد بررسی قرار می‌دهیم. هم یونیت داخلی و هم یونیت خارجی و روش شستشو و سرویس کردن آن، تمیز کردن فیلتر و تقریبا سایر موارد مهم را بررسی خواهیم کرد.

تقریبا بیشتر کولر گازی‌های موجود در بازار ما اجنرال هستند به همین دلیل روشی که خواهیم گفت برای سرویس کولر گازی اجنرال هم هست و به شکلی کاملا ساده می‌توانید استفاده کنید. برای سرویس کردن کولر گازی نیازی به دانلود کتاب و یا کلیپ آموزشی و غیره نخواهید داشت چرا که باز کردن پنل‌های داخلی و خارجی بسیار ساده است و حتی می‌توانید بدون باز کردن پنل بیرونی هم شستشو را انجام دهید.

دلیل سرورس کردن کولر گازی

دلایل زیادی را می‌توان برای سرویس کردن کولر گازی ذکر کرد اما به طور مختصر سرویس کردن چند مزایای مهم دارد و از بروز چند مشکل اساسی هم جلوگیری خواهد کرد. راندمان و کارآیی دستگاه را قبل و بعد از سرویس کردن مقایسه کنید. تقریبا سرویس کردن به معنای از بین بردن آلودگی‌ها و چک کردن سلامت دستگاه است به همین دلیل بعد از حذف آلودگی میزان هوای خنکی که دریافت می‌کنید بسیار بیشتر است. کاهش مصرف انرژی از دیگر مزایای سرویس کردن کولر است. تقریبا با این کار حداقل 10 درصد در مصرف انرژی هم صرفه جویی کرده‌اید.

آموزش سرویس کردن کولر گازی و روش شستشوی آن

سرویس کردن مانع از تعمیر زود هنگام دستگاه می‌شود. شما قسمت‌هایی را سرویس می‌کنید که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با موتور و کمپروسر و حتی برد در ارتباط هستند به همین دلیل با این کار مانع از فشار بیش از حد به دستگاه خواهید شد. از بین بردن بوی نامطبوع و هوای نا سالم دیگر دلیل سرویس کردن است. در پنل خارجی و حتی پنل داخلی ممکن است حشرات و جانوران موذی وجود داشته باشند و یا حتی مرده یا کثیفی به جای گذاشته باشند از سوی دیگر کولر گازی محل مناسبی برای رشد قارچ و باکتری است. در صورتی که دستگاه شما بوی نامطبوعی تولید می‌کند نیازی نیست حتما فیلتر آن را عوض کنید یکبار به روش ساده‌ای که بررسی کرده‌ایم اقدام به سرویس کردن آن نمائید.

آموزش سرویس کردن کولر گازی

برای سرویس کردن دستگاه خود باید چند قطعه اساسی را مورد شستشو و یا تمیر کردن قرار دهید. اولین قدرم برای سرویس کردن هم باز کردن پنل داخلی است. ابتدا دستگاه را کاملا خاموش کنید و جریان برق آن را از فیوز و کنتور قطع کنید. برخی تصور می‌کنند هنگام خاموش بودن دستگاه برق در آن جریان ندارد که کاملا اشتباه است.

همه کولر‌ها در کنار‌های سمت چپ و راست آن‌ها دو فرو رفتگی وجود دارد که به راحتی می‌توان روکش پنل را باز کرد. این قسمت را فشار داده تا به راحتی باز شود. سپس اقدام به باز کردن فیلتر‌ها کنید. باید قسمت جلویی فیلتر کاملا آزاد شود که بتوان آن را به سادگی برداشت. برای تمیز کردن فیلتر‌ها می‌تواند از آب استفاده کنید اما دقت کنید که آسیبی به فیلتر وارد نشود.

سنسور کولر در قسمت رویین قرار دارد آن را هم می‌توانید به راحتی باز کرده و با خیال راحت اقدام به شستشوی آن نمائید. مرحله بعد تمیز کردن کویل‌هاست. کویل نقش رادیاتور را دارد و به راحتی هم قابل تمیز کردن است اما در نظر داشته باشید که مانند رادیاتور‌ها این بخش نیز بسیار کثیف است. به همین دلیل معمولا از اسپری مخصوص تمیز کننده اسپلیت استفاده می‌شود. کویل‌ها را می‌توانید با استفاده از آب و صابون هم به راحتی بشویید اما توصیه می‌کنیم به دلیل وجود چربی و میکروب و غیره حتما آن را با اسپری تمیز کنید.

کویل‌ها در قسمت بالایی کولر قرار دارند تمیز کردن کویل نیازمند حوصله و دقت زیادی است و حداقل بیش از یک ساعت از شما زمان می‌گیرد. اسپری‌های تمیز کننده در همه جا وجود دارد و هزینه بسیار کمی هم دارند سعی کنید یا چند بار از آن استفاده کنید و یا اجازه دهید تا اسپری حداقل 45 دقیقه بر روی کویل بماند بعد اقدام به تمیز کردن آن نمائید.

آموزش شستشوی یونیت خارجی

یونیت خارجی بیشتر از دستگاه داخلی شما نیازمند شستشو است. خصوصا در مورادی که ممکن است در معرض باد و گرد و غبار و یا حتی آلودگی قرار داشته باشد. چند راه خاص می‌تواند برای این کار وجود داشته باشد. در صورتی که می‌توانید با استفاده از فشار آب اقدام به تمیز کردن پنل نمائید. نگران موتور نباشید هیچ مشکلی برای این بخش به وجود نمی‌آید اما یادتان باشد جریان برق باید قطع شده باشد.

درب بالایی پنل بیرونی به راحتی با استفاده از یک پیچ گوشتی ساده باز می‌شود به همین دلیل می‌توانید آن را باز کرده و به صورت مستقیم عملیات شستشو را انجام دهید. سعی کنید آب به سمت جعبه برق به صورت مستقیم نگیرید و با استفاده از ابزار‌ها و دستمال و غیره این بخش را تمیز نمائید.

هزینه سرویس کردن کولر گازی

هر چند توصیه می‌کنیم خودتان اقدام به سرویس کردن کولر گازی نمائید اما در صورتی که قصد دارید از سرویس کاران استفاده کنید با توجه به ابزار‌ها و وسایلی هم که استفاده می‌کنند بیش از صد و پنجاه هزار تومان به هیچ وجه نباید برای سرویس یک کولر گازی هزینه شود. در واقع سرویس کردن ساده ترین خدمتی است که از سوی مراکز مختلف انجام می‌شود و هزینه زیادی ندارد و به تخصص خاصی هم نیازی ندارد.

آموزش سرویس کردن کولر گازی و روش شستشوی آن

آیا سرویس کردن کولر گازی به شیوه عادی مشکلی ایجاد می‌کند؟

کاربران زیادی معتقدند که بعد از سرویس کردن کولر گازی خود به روش زیر دچار مشکلاتی مانند آف کردن و یا سرد نشدن دستگاه شده‌اند. دقت کنید که ممکن است چنین مشکلی جنبه تبلیغاتی داشته باشد و از سوی دیگر ممکن است واقعیت هم باشد.

در صورتی سرویس کردن کولر مشکل ایجاد می‌کند که شما برای مثال به صورت مستقیم اقدام به شستشوی پنل داخلی کنید. در بسیاری از سایت‌ها چنین توصیه‌هایی رایج است اما این کار خطاست و بهتر است باز کردن قطعات مورد نظر خود بیرون از پنل اقدام به شستشو کنید. نکته دیگر این که برای بستن پنل حتما باید دستگاه بدون رطوبت باشد. حتی بسیاری از سرویس کاران برای این که زمان کمتری را تلف کرده باشند دستگاه را با رطوبت نصب می‌کنند و توصیه می‌کنند که تا چند ساعت آن را روشن نکنید. امکان خشک نشدن کامل دستگاه به دلیل عدم جریان هوا و یا وجود آب در کویل‌ها و کندانسور وجود دارد. مشکلات ناشی از اتصالات برقی بسیار رایج هستند.

علاوه بر این ممکن است فشار آب به اندازه‌ای زیاد باشد که به برخی از قطعات آسیب وارد کند. خصوصا قسمت‌های حساس مانند برد بسیار به رطوبت حساس هستند و می‌تواند مشکلاتی نظیر آف کردن را به همراه داشته باشد. اما این مباحث یک جنبه تبلیغاتی هم دارد. در صورتی که نحوه سرویس کردن دستگاه را ببینید و یا فیلم‌های آموزشی رایگان را دانلود کنید متوجه خواهید شد که سرویس کار هم کار خاصی انجام نمی‌دهد و به همان روش ما اقدام به شستشو می‌کند البته با رعایت نکات ایمنی که عنوان کردیم.

این مطلب از سوی کارشناسان ما در فروشگاه اینترنتی کالاپایا تهیه شده است. کالاپایا مطالب آموزشی در خصوص نگهداری و راهنمایی خرید محصولات و لوازم خانگی را به صورت رایگان در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. کالاپایا عرضه کننده برترین محصولات لوازم خانگی در بازار است که کالای اصل و با قیمت مناسبی به مشتریان عرضه می‌کند.

مقالات مرتبط:

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن