تهویه مطبوعکولر گازی

کمپرسور چیست؟ معرفی 5 نوع مختلف از کمپرسور کولر گازی

فروشگاه لوازم خانگی کالاپایا عرضه کننده انواع برندهای کولر گازی در ایران

کمپرسور کولر گازی قلب یک سیستم کولر گازی را تشکیل می دهد. کافی است بدانید که بدون کمپرسور هیچ کولر گازی کار نمی کند. اما چقدر این قلب را خوب می شناسید؟ در واقع آیا می دانستید که حداقل 5 نوع مختلف کمپرسور وجود دارد؟ به نظر شما بهترین نوع کمپرسور کولر گازی کدام است؟ اگر در این مورد اطلاعی ندارید، برای یاد گرفتن چیزهای جدید مقاله امروز فروشگاه لوازم خانگی کالاپایا را مطالعه بفرمایید.

کمپرسور چه کاری انجام می دهد؟

کمپرسور مبرد را به حالت گاز فشرده می کند و از این طریق دمای آن را بالا می برد. این افزایش دما، مبرد را به گاز پر فشار تغییر می دهد. سپس مبرد با فشار زیاد به طرف لوله ها سوق داده می شوند و در نهایت به کویل بیرونی هدایت می شود. در اینجا مبرد با مبدل حرارتی به صورت مایع در می آید. مبرد مایع به واحد داخلی هدایت می شود و این جایی است که تبخیر رخ می دهد و بار دیگر به حالت گاز تغییر شکل می دهد. در طی این فرآیند گرما از داخل خانه شما جذب می شود. مبرد سپس به کمپرسور حرکت می کند و چرخه دوباره از اول شروع می شود.

کمپرسورهای کولر گازی بر چه اساسی دسته بندی می شوند؟

وظیفه اصلی کمپرسور تامین اثر خنک کنندگی است. اگر همه کمپرسورها یک عملکرد مشابه را انجام می دهند پس فرق آنها در چیست؟ جواب این سوال ساده است. اگر چه کمپرسورها عملکرد مشابهی را ارائه می دهند اما آنها به روش های مختلفی کار می کنند که بر این اساس به انواع مختلفی دسته بندی می شوند.

انواع کمپرسور کولر گازی

همانطور که گفته شد، به طور عمده 5 نوع کمپرسور در کولر گازی استفاده می شود:

کمپرسور پیستونی کولر گازی (Reciprocating AC Compressor)

کمپرسور پیستونی ساختاری شبیه به موتور خودرو دارد و در حال حاضر یکی از محبوبترین کمپرسورهای کولر گازی محسوب می شود. پیستونی که در داخل سیلندر تعبیه شده است با حرکت بالا و پایین هوا را فشرده می کند. این حرکت چرخشی با استفاده از موتور کولر گازی انجام می شود. هنگامی که پیستون به پایین حرکت می کند یک اثر خلاء ایجاد می کند و هنگام بازگشت به عقب گاز فشرده می شود و به داخل کندانسور حرکت می کند. این نوع کمپرسور کولر گازی بسیار کارآمد است چونکه واحدهای کولر گازی می توانند چند سیلندر را در خود جای دهند. گرچه اکثر کولر گازی ها از کمپرسورهای 2، 4 و 8 سیلندری استفاده می کنند.

کمپرسور اسکرول کولر گازی (Scroll AC Compressor)

کمپرسور اسکرول که به آن کمپرسور مارپیچی یا حلزونی هم گفته می شود دارای دو قطعه حلزونی است. یکی از این ها ثابت و دیگری متحرک یا چرخشی است. به دلیل این حرکت مبرد در میان این دو قطعه حرکت کرده و به تدریج به وسط حلزون ها کشیده می شوند. وقتی این اتفاق می افتد حجم گاز کاهش پیدا می کند. بعد از طریق درگاه مرکزی به کندانسور منتقل می شود. مزیت اصلی یک کمپرسور اسکرول این است که در مقایسه با کمپرسور پیستونی دارای قطعات متحرک کمتر و تغییر گشتاور کمتری است و این منجر به عملیاتی روانتر و بدون سر و صداتر خواهد شد. به همین دلیل و همچنین قابلیت اطمینان و کارایی آنها؛ کمپرسورهای اسکرول کولر گازی به سرعت به محبوبیت دست پیدا کردند.

کمپرسور اسکرو یا پیچی کولر گازی (Screw AC Compressor)

کمپرسور اسکرو یا کمپرسور پیچی بسیار قابل اعتماد و کارآمد است و بیشتر در سازه های بزرگی مورد استفاده قرار می گیرد که در آن مقدار هوا به میزان قابل توجهی بیشتر است و به طور مدام نیاز به خنک کنندگی دارند. با استفاده از یک جفت کمپرسور پیچی که با حرکت چرخشی درون سیلندر از یک انتها به انتهای دیگر منتقل می شوند، گاز مبرد فشرده می شود. در حالت ایده آل، این نوع کمپرسور در سیستم های HVAC مورد استفاده قرار می گیرد که دارای ظرفیت 20 تن یا بیشتر است.

کمپرسور روتاری کولر گازی (Rotary AC Compressor)

کمپرسورهای روتارای دارای دو نوع هستند. یکی از آنها چرخشی هستند و دارای مکانیزم جابجایی مثبت است که به همراه محور می چرخد. دیگری دارای تیغه ها یا پره های ثابت است و بخشی از واحدی است که کمپرسور در آن قرار دارد. در یک سیستم کولر گازی واحد، تیغه های می توانند بین دو تا هشت عدد متفاوت باشند. در هر دو نوع، گاز از خط مکش و از طریق درگاه مکش درون سیلندر کشیده می شود.

کمپرسورهای روتاری عموما کوچک و بدون سر و صدا هستند، بنابراین آنها را در مکان هایی که سر و صدا یک معضل محسوب می شود مورد استفاده قرار می گیرند. در داخل یک کمپرسور روتاری کولر گازی یک محور قرار دارد که مقداری تیغه یا پره به آن وصل شده است. محور با تیغه ها درون استوانه می چرخد. این حرکت، مبرد را درون سیلندر فشار می دهد و همزمان آن را فشرده می کند.

کمپرسور سانتریفیوژ یا کمپرسور گریز از مرکز (Centrifugal AC Compressor)

کمپرسور سانتریفیوژ از نیروی گریز از مرکز برای کشیدن مایع خنک کننده یا گاز مبرد استفاده می کند. سپس گاز به سرعت با پروانه یا دیسک با پره های شعاعی می چرخد تا فشرده شود. راندمان پمپاژ به سرعت بالا می رود. سرعت بالاتر راندمان پمپاژ را بهتر می کند. به این ترتیب، این کمپرسورها با سرعت بالا کار می کنند. مزیت اصلی کمپرسورهای گریز از مرکز این است که هیچ دریچه، پیستون یا سیلندری وجود ندارد.

تنها قطعاتی که نیاز به مراقبت دارند، یاتاقان های اصلی هستند. این نوع کمپرسورها معمولا در سیستم های خنک کننده با ظرفیت بالا استفاده می شوند و از این رو برای سیستم های HVAC فوق العاده بزرگ استفاده می شوند. به طور خلاصه این نوع کمپرسور بیشتر برای تاسیسات صنعتی مناسب هستند.

بهترین نوع کمپرسور کولر گازی کدام است؟

اگر واحد کولر گازی از ظرفیت کمی برخوردار است (حداکثر 10KW) یک کمپرسور روتاری بهتر است. اما اگر واحد کولر گازی از ظرفیت متوسطی برخوردار است (10KW تا 50KW) کمپرسورهای اسکرول مناسب تر هستند. در نهایت این شما هستید که باید کمی آرامش را با قابلیت اطمینان و عملکرد بهتر (و یا برعکس) مبادله کنید.

نتیجه گیری

نوآوری عامل مهم پیشرفت در فناوری است. در عرصه کمپرسورهای کولر گازی قبلا اقدامات بزرگی برای تحقق خواسته های متفاوت مصرف کنندگان انجام شد. نتیجه آن هم تولید انواع مختلف کمپرسور کولر گازی است. این پایان ماجرا نیست، اما در حال حاضر ما با صحبت در مورد 5 نوع مختلف کمپرسور کولر گازی قصد داریم به کاربران کمک کنیم تا بهترین کولر گازی را متناسب با نیازهای خود انتخاب کنند. هر کمپرسور دارای مزایا و معایب خاص خود است و چیزی منحصر به فرد را به خریدار ارائه می دهند.

در نهایت تصمیم گیری در مورد اینکه بهترین کمپرسور کولر گازی کدام است بستگی به این دارد که شما چه چیزی می خواهید؟ عملکرد بالا یا آرامش بیشتر؟ همه چیز به نیاز شما بستگی دارد.

برخی از مقالات مرتبط ما:

برچسب ها
نمایش بیشتر

ثریا داسیان

کارشناس ارشد رشته کامپیوتر، مربی آموزشگاه های آزاد، مترجم و تولید کننده محتوا

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن