تهویه مطبوعکولر گازی

دانلود رایگان آموزش تعمیر کولر گازی به همراه فایل PDF

فروشگاه اینترنتی کالاپایا عرضه کننده انواع کولر گازی در ایران

در ادامه فایلی را با عنوان دانلود رایگان آموزش تعمیر کولر گازی به همراه فایل PDF قرار خواهیم داد که با مطالعه این یادداشت و یا دانلود آن می‌توانید به راحتی اقدام به عیب یابی و یا تعمیر کولر گازی خود کنید.

دانلود فایل

در حال حاضر در بازار ما کولر گازی‌های با برند‌های بسیار زیادی وجود دارند. با توجه به کارآیی که این محصولات دارند ترجیح بسیاری از خانواده‌ها استفاده از کولر گازی به جای کولر آبی است که هم قدرت خنک کنندگی بیشتری دارد و هم هزینه‌ و دردسر‌های شایع کولر‌های آبی را ندارد.

اما یکی از مشکلاتی که معمولا در استفاده از کولر‌های گازی به وجود می آید خرابی متعدد آن‌هاست. بر خلاف کولر‌های آبی که تعمیر آن‌ها با سرعت و هزینه کمتری صورت می‌گیرد برای تعمیر کولر گازی معملا هزینه و زمان بیشتری هم صرف می‌شود به همین دلیل کارشناسان فروشگاه اینترنتی کالاپایا به بررسی نحوه عیب یابی و تعمیر کولر گازی پرداخته‌اند.

بسیاری از افراد به دنبال خرید کتاب تعمیرات کولر گازی هستند و یا آموزش تعمیر کولر گازی PDF را در مرورگر‌های خود هستند در بعضی از موارد شناسایی مشکل کولر میسر می‌شود و در بسیاری از مواقع هم امکان تعمیر آن وجود ندارد و بهتر است که یک کولر گازی جدید با قیمت مناسب خریداری کنید. به همین دلیل در بررسی مشکلات کولر گازی خواهیم گفت که چرا در بعضی از مواقع بهتر است برای تعمیر هزینه نکنید و اقدام به تعویض آن کنید اما این مورد استثنا است و برای مواردی که از کولر‌های گازی قدیمی استفاده می‌شود انجام خواهیم داد.

نکته بسیار مهمی که باید در نظر بگیرد نوع واکنشی است که به خرابی کولر گازی دارید. بسیاری از افراد فکر می‌کنند مشکل به سرعت و خود به خود برطرف خواهد شد. هر چند این تصور در بعضی از مواقع درست است اما بدون آن که اقدام به شناسایی مشکل کنید اگر دستگاه را روشن کنید ممکن است هزینه‌های بیشتری هم ایجاد شود بنابراین تا انتهای این متن را دنبال کنید و سپس برای کولرگازی خود تصمیم بگیرید.

برای این که بتوانیم توضیحی مختصر و مفید درباره نحوه تعمیر کولر گازی داشته باشیم باید ابتدا مشکلات و نواقصی که در کار کولر گازی ایجاد می‌شود را به دقت بررسی کنیم. در واقع عیب یابی کولر گازی اولین و اساسی ترین قدمی است که می‌توان برای تعمیر آن برداشت. کولرگازی‌ها چه ایرانی و چه خارجی معمولا از قطعات مشابهی در آن‌ها با کیفیت‌های مختلفی استفاده شده است. به همین دلیل به شکلی پیش خواهیم رفت که بتوانید هم یک کولر گازی ایرانی و هم یک کولر گازی خارجی را به سرعت عیب یابی کنید.

عیب یابی کولر گازی

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که برای کولر‌های گازی ایجاد می‌شود خاموش شدن ناگهانی آن است. دلایل متعددی را می‌توان عنوان کرد که باعث می‌شوند کولر گازی خاموش شود از جمله :

دانلود رایگان آموزش تعمیر کولر گازی به همراه فایل PDF

نوسانات برق

کولر‌های گازی به نوسانات برقی بسیار حساس هستند. در صورتی که سابقه مشکل در برق کشی ساختمان شما وجود دارد و یا کلید و پریزی دارید که احتمال می‌دهید دارای مشکل است به جای تعمیر کولر گازی اقدام به چک کردن این موارد کنید. برای راحتی بیشتر می‌توانید از کنتور برق خود هم شروع کنید اما اگر مشکلات برقی در منزل شما شایع است ابتدا آن را بررسی کنید و خصوصا قسمت‌های اتصال کولر به برق را رعایت احتیاط کامل چک کنید. در مواردی که شما کولر‌های نو و در برند‌های مطمئن خریداری کرده‌اید مهم‌ترین دلیل همین نوسانات برقی و یا قطع شدن اتصال برق است.

خرابی ترموستات

بسیاری از افرد در مواقع مختلف در سال اقدام به تغییر در تنظیمات و کارکرد ترموستات می‌کنند. ترموستات‌ها به این تغییرات معمولا واکنش مثبتی نشان نمی‌دهند و ممکن است دستگاه بعد از چند روز و حتی چند ساعت کار مداوم به دلیل افزایش دادن درجه آن خاموش شود. دو راه حل می‌توانید برای این مشکل در نظر بگیرید اول این که ترموستات خود را باز کرده و چک کنید و در صورت نیاز تعویض نمائید و یا درجه ترموستات را به میزان قبلی کاهش داده و پس از چند ساعت مجددا اقدام به روشن کردن دستگاه نمائید.

فشار زیاد به کولر گازی

اگر کولر گازی خود را برای مدت زیادی در دور بسیار بالا قرار داده‌اید و یا متوجه داغ شدن بیش از حد آن شده‌اید بهتر سوئیچ‌های آن را کنترل نمائید. در بسیاری از کولر‌های گازی سوئیچی در نظر گرفته شده است که در صورت بروز فشار و یا کار زیاد برای این که به برد آسیبی نرسد اقدام به خاموش کردن دستگاه کرده است. بنابراین دقت داشته باشید که در صورت خاموشی سریع دستگاه تلاش زیادی برای روشن کردن آن نداشته باشید و حداقل 45 دقیقه زمان نیاز است تا دستگاه به حالت طبیعی و اولیه خود برگردد. البته تنها تعدادی از کولر‌ها دارای این فناوری هستند که سوئیچ‌های هایپر شر و لوپرشر نام دارند.

چک کردن فیلتر هوا

فیلتر‌های هوای خود را خصوصا در زمانی که وضعیت آب و هوایی مناسب نیست مرتبا چک و یا تعویض کنید. در واقع این فیلترها با این که هزینه زیادی ندارند اما نقش بسیار مهمی در کارآیی کولر گازی ایفا می‌کنند. در صورتی که خاک و یا غبار وارد این کولر‌ها شود فیلتر مسدود شده و دستگاه به سختی شروع به کار می‌کند. معمولا این عیب هنگامی بروز می‌کند که کولرگازی صدا‌های غیر معمولی مانند سخت کارکردن دارد و یا بیش از حد داغ می‌شود. برای تمیز کردن فیلتر ایتدا دستگاه را کاملا خاموش کرده و سپس با قسمت روبرویی دستگاه را باز کنید. این قسمت به راحتی باز می‌شود و نیازی به ضربه و فشار بیش از حد نیست به نوع قفل شدن قسمت رویی توجه کنید تا به بدنه دستگاه آسیبی وارد نشود.

سپس تنها قسمت روبرویی خود از فیلتر را جدا کنید و به راحتی فیلتر باز می‌شود. افراد زیادی برای تمیز کردن فیلتر از گاز و یا فشار هوا استفاده می‌کنند که کاملا نادرست است. اتصالات فیلتر به نوار دوری آن بسیار راحت باز می‌شود به همین دلیل سعی کنید با استفاده از بروس‌های کوچک و کمی آب در انتها اقدام به تمیز کردن آن نمائید. در انتهای تمیز کاری عجله نکنید و فیلتر را چند دقیقه نگهدارید تا هر گونه اثر آب و یا رطوبتی که وجود دارد از بین برود.

کویل کندانسور

این کویل‌ها نقش خنک کننده را دارند به به صورت دو تکه هم طراحی شده‌اند تا بتوانند گرمای ناشی از کار کولر را برطرف کنند. دقت کنید که بی جهت سراغ کندانسور نروید چند نشانه مهم برای این مشکل وجود دارد. اول این که دستگاه شما به مدت بیشتر کار کرده است و یک حالت غیر عادی به حساب میآید.

دوم این که دستگاه به شکل غیر قابل تحملی گرم شده است. کویل‌ها لوله‌هایی هستند که از گاز مبرد و یا همان گاز خنک کننده سیال پر شده اند. این گاز‌ها نقش خنک کننده را بر عهده دارند. در صورتی که لوله کویل کندانسور به هر دلیلی که معمولا خاک بیش از حد است گرفته شده باشد دستگاه سخت‌تر خاموش شده و به شدت هم گرم می‌شود به همین دلیل در این مرحله بهتر است اقدام به تمیز کردن کویل‌ها نمائید. دقت کنید که این تمیز کاری چندان هم ساده نیست و بهتر است در صورتی که دستگاه از دو یونیت بهره می‌برد یونیت خارجی را تمیز کنید و یا به تعمیر کار مراجعه نمائید.

تعمیر کولر گازی – کمپرسور

شاید مهم‌ترین یا یکی از مهم‌ترین دلایل خاموشی کولر گازی خاموش شدن کمپرسور است. در کولرگازی‌ها از انواع کمپرسور استفاده شده است به همین دلیل ابتدا با مراجعه به دفترچه راهنما و یا سرچ کردن مدل خود نوع کمپرسور را مشخص نمائید. معمولا زمانی کمپرسور دارای مشکل است که خیلی زودتر از حد معمول خاموش می‌شود. بنابراین به این نکات توجه کنید که هزینه تعمیر زیادی هم پرداخت نکنید. کمپرسور چند مشکل اساسی می‌تواند داشته باشد.

نکته اول این است که گاز خنک کننده دستگاه شما غیر استاندارد است و یا مقدار آن بیش از حد کم و یا زیاد شده است. اگر مدت زیادی است که گاز مبرد را کنترل نکرده‌اید و یا به تازگی آن را تعویض کرده‌اید حتما مشکل کولر گازی شما از این بخش خواهد بود. برای مثال اگر مقدار گاز مبرد کم شده باشد باید کناره‌های یونیت خارجی به شدت یخ زده باشد و یا آثار بسیار کمی از برفک وجود داشته باشد.

نکته دوم در مشکلات برقی است. کمپرسور‌ها از سیم‌های بسیار زیادی تشکیل شده‌اند. بسیاری از این سیم‌ها کاملا ظریف هستند و به راحتی امکان قطع شدن و یا پاره شدن آن وجود دارد. بنابراین در صورتی که برفکی مشاهده نکردید به صدای کوچک اتصالات و یا قطع شدن سیم توجه کنید. در یک محیط نسبتا تاریک امکان متوجه شدن اتصالی‌ها وجود دارد.

نکته سوم را باید در سرویس نکردن کولر‌ای گازی دید. در صورتی که کولر گازی شما از کمپرسور اینورتر بهره نمی‌برد و پیستونی است نیاز به روغن مخصوص دارد. به همین دلیل ممکن است روغن دستگاه به شدت کاهش پیدا کرده باشد و یا حتی دچار روغن ریزی شده باشد. بنابراین چک کنید که آیا آثار روغن ریزی وجود دارد یا خیر و اگر آن را سرویس نکرده‌اید و مشکل از کمپرسور است به پیستون‌های بدون روغن ربط دارد که کاملا جام کرده است به همین دلیل هرگز اقدام به روشن کردن آن نکنید.

تعمیر کولر گازی به علت خراب شدن شیر برقی

شیر برقی در بسیاری از کولر‌های گازی جدید و قدیمی وجود دارد و نقش بسیار مهمی هم در تولید سرما و خنک کردن و در کل بهینه کردن کارکرد کولر دارد. این شیر‌ها برای تغییر حالت کولر گازی‌ها در نظر گرفته شده است که به دلایل زیر ممکن است خراب شوند.

نکته مهم و حائز اهمیت این است که در صورتی که از خرابی شیر برقی مطمئن شدید هیچ راهی برای تعمیر آن وجود ندارد و به سرعت باید اقدام به تعویض آن کنید. در صورتی که شیر دارای نشتی باشد می‌توان آن را تعمیر کرد. ضمنا در صورتی که شما از وسایل و امکانات لازم جهت تعویض کولر گازی هم بهره مند هستنید به هیچ وجه اقدام به تعمیر آن نکنید چرا که بسیار کار دشواری است و ممکن است خطرات زیادی داشته باشد و یا حتی هزینه‌های بیش از حدی را به شما تحمیل کند.

تعمیر کولر گازی به خاطر خازن های خراب

سه نوع خازن در کولر گازی استفاده شده است. 1- خازن کمپرسور 2- خازن فن کندانسور 3- خازن فن پنل. خازن‌ها به دلایل متعددی خراب می‌شوند که فشار بیش از حد گرما، جریان برق و نوسانات برقی دلایل شایع آن به حساب می ایند. برای این که مطمئن شوید خازن خراب است چند راه ساده دارید. اول این که خازن‌ها در اصر فشار ممکن است منفجر شوند و یا به شکل لکه‌های سیاهی درآیند که نشان قطعی خرابی خازن است. اما اگر خازن به دلایل دیگری خراب شده باشد با استفاده از اهمتر باید آن را تشخیص داد.

نتیجه گیری

 حتما به نوع کولر گازی خود توجه داشته باشید. برای مثال تعمیر کولر گازی اجنرال و یا تعمیر کولر گازی ال جی تفاوت‌هایی با هم دارند که ممکن است به نوع کمپرسور آن برگردد. به همین دلیل در تمامی یادداشت‌هایی که در مورد تعمیر کولر گازی وجود دارد تنها می‌توانید به عیب یابی آن بپردازید. در مواقع بسیاری همین عیب یابی مانع از بروز مشکلات دیگر می‌شود و شما هزینه زیادی هم بابت این مشکل به تعمیر کاران پرداخت نمی‌کنید. در مواقعی هم اصلا نیازی به تعمیر کردن کولر گازی وجود ندارد و به سادگی می‌توان مشکلات را حل کرد. اما همواره تعمیر کولر گازی ال جی و تعمیر کولر گازی اجنرال با دشواری‌هایی روبرو است و بهتر است تنها به عیب یابی آن بپردازید تا این که قصد تعمیر آن را داشته باشید.

از مراکز تعمیری معتبر و یا از نمایندگی‌ها و سرویسکاران معتبر برای تعمیرات استفاده کند. در بسیاری از مواقع ممکن است که شما موفق به تعمیر کولر گازی شوید و یا با مراجعه به تعمیر کاران غیر حرفه‌ای این کار را انجام دهید اما بلافاصله ممکن است با مشکلات بیشتری روبرو شوید.

در مواقعی نیز ممکن است مشکلات پشت سر هم و متعددی برای کولر گازی شما به وجود بیاید. خصوصا مشکلاتی که برای کمپرسور‌ها ایجاد می‌شود. کمپرسور‌ها بسیار حساس هستند و بعد از مدتی به صورت کامل کارآیی خود را از دست می‌دهند به همین دلیل بهتر است که هنگام خرید از مدل‌هایی که دارای کمپرسور اینورتر خطی است استفاده کنید که دوام بالایی دارد. کارشناسان ما در فروشگاه اینترنتی کالاپایا هنگام بررسی محصولات برای ارائه به مشتریان توجه زیادی به نوع کمپرسور‌ها دارند که کمک می‌کند تا مشکلاتی از این قبیل برای دستگاه ایجاد نشود.

مقالات مرتبط:

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن