تهویه مطبوعکولر گازی

12 علت چکه کردن آب کولر گازی و نحوه رفع این مشکل

فروشگاه لوازم خانگی کالاپایا عرضه کننده انواع برندهای کولر گازی در ایران

علت چکه کردن آب کولر گازی چیست و چگونه می توانیم این مشکل را حل کنیم؟ در مناطق گرم؛ خرید کولر گازی به عنوان یکی از لوازم خانگی ضروری است. شما باید تقریبا آن را تمام وقت روشن کنید تا هوای خانه شما را خنک کند. با این حال، کولر گازی شما به دلایلی از قبیل عدم نگهداری صحیح؛ استفاده مداوم و تغییر وضعیت آب و هوا و به احتمال زیاد به مرور زمان و با کهنه شدن با مشکلاتی مواجه می شود. از بین همه مشکلاتی که یک سیستم کولر گازی را تحت تاثیر قرار می دهد، شایع ترین آن آبریزش کولر گازی و به عبارت بهتر چکه کردن آب کولر گازی است.

اگر کولر گازی شما با مشکل نشت آب مواجه است به این دلیل است که دستگاه نتوانسته به درستی کار کند و به این ترتیب نمی تواند خنک کنندگی مناسبی را برای تحمل گرما در اختیار شما و خانواده تان قرار دهد. علت چکه کردن آب کولر گازی می تواند به عوامل مختلفی وابسته باشد. در مقاله امروز فروشگاه لوازم خانگی کالاپایا، ما قصد داریم در مورد چرایی و علت چکه کردن آب کولر گازی صحبت کنیم و راه حل هایی را برای حل مشکل آبریزش کولر گازی به شما خوانندگان گرامی ارائه دهیم.

علت چکه کردن آب کولر گازی چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث نشت و آبرزیش کولر گازی می شود. در ادامه 12 تا از رایج ترین علت های احتمالی آورده شده است:

#1 نشت هوا یک از علت های چکه کردن آب کولر گازی

نشت هوا یکی از شایع ترین علت های چکه کردن آب از کولر گازی است. برای عملکرد بهینه، هوایی که به کولر گازی می رسد باید از دریچه عبور کند. به علت خرابی ممکن است کولر گازی با نشت هوا مواجه شود. هوا آنطور که باید از دریچه عبور نمی کند و این باعث کاهش عملکرد دستگاه می شود. برای اینکه متوجه شوید که با مشکل نست هوا مواجه هستید باید عیب یابی اساسی را با تجهیزات لازم انجام دهید تا ببینید که از طریق شبکه های اطراف دریچه نشت هوا صورت می گیرد یا خیر. در صورت بروز نشت هوا، باید اقدامات لازم را برای رفع مشکل و جلوگیری از نشت بیشتر در آینده انجام دهید.

#2 آبریزش کولر گازی به علت مسدود شدن فیلتر هوا

یکی دیگر از علت های رایج آبریزش و چکه کردن آب کولر گازی مسدود شدن فیلتر هوا است. هنگامی که فیلتر هوا مسدود می شود، جریان هوا از طریق سیستم مهار می شود. این امر منجر به یخ زدن کولر گازی می شود و وقتی که کولر گازی خود را خاموش می کتید و دمای هوای گرم تر می شود، یخ های تشکیل شده در فیلتر شروع به ذوب شدن می کنند. آب راه خود را پیدا می کند و کولر گازی شروع به چکه کردن می کند.

#3 کثیف شدن فیلتر کولر گازی و چکه کردن آب کولر گازی

اگر فیلتر هوا گرفته و یا کثیف شده باشد، جریان هوا به اواپراتور نمی رسد و بنابراین منجر به افت دما می شود. اگر سیم پیج یا کویل خیلی سرد شود، یخ می زند. اگر کولر گازی را خاموش کنید، واحد داخلی مکش هوا از فضای داخلی را متوقف می کند که منجر به گرم شدن می شود و یخ های انباشته شده ذوب می شود. اگر این یخ های ذوب شده ظرفیت سینی را پر کند، منجر به چکیدن آب از کولر گازی می شود.

#4 شکستن پمپ و علت چکیدن آب از کولر گازی

پمپ قطعه ای است که در زیر سیم پیچ خنک کننده قرار دارد. کار پمپ این است که آب را به طور کامل تخلیه کند تا از نشت آن جلوگیری کند. وقتی که پمپ به دلیل جمع شدن گرد و غبار یا هر دلیل احتمالی دیگر عملکرد خود را از دست می دهد باعثت چکیدن آب کولر گازی می شود.

#5 سیم پیچ کندانسور کولر گازی نشت می کند

کندانسور کولر گازی شما در خارج خانه شما قرار دارد. این واحد شامل سیم پیچ یا کویل کندانسور، کمپرسور و موتور دمنده است. از آنجا که این واحد در خارج از خانه قرار دارد، احتمال اینکه گرد و غبار بیشتر جمه شود و منجر به انسداد شود بیشتر است. این یکی از رایج ترین مشکلاتی است که بسیاری از صاحبان کولرهای گازی آن را تجربه می کنند.

#6 گرفتگی خط تخلیه یکی از علل رایج چکه کردن آب کولر گازی

گرفتگی خط تخلیه باعث می شود که واحد کولر گازی شما عملکرد خود را از دست بدهد. این مشکل بدان علت رخ می دهد که مواد زائد و گونه های خاصی از قارچ بیش از حد جمع آوری شده اند. هنگامی که این مواد در خط تخلیه جمع می شود منجر به تاخیر در بیرون آمدن آب می شود. این ممکن است منجر به آبریزیش آب کولر گازی شود.

#7 نصب نادرست کولر گازی موجب نشت آب می شود

اگر واحد کولر گازی شما به درستی نصب نشده باشد، این می تواند همان علت چکیدن آب کولر گازی باشد. در هنگتم نصب کولر گازی؛ اطمینان حاصل کنید که قسمت جلوی آن خنک تر از قسمت پشت است. با اطمینان از این امر آب به درستی تخلیه می شود و شما نشتی آب را تجربه نخواهید کرد. در بسیاری از موارد، آبرزیش کولر گازی به علت نصب نادرست است که برای جلوگیری از این امر باید کولر گازی خود را با یک شیب مناسب نصب کنید تا از نشتی جلوگیری کنید.

#8 تعمیر و نگهداری ضعیف

کولر گازی مانند هر لوازم خانگی دیگر به تعمیر و نگهداری مناسب و به موقع نیاز دارد. اطمینان حاصل کنید که کولر گازی خود را تا حد ممکن تمیز نگه داشته اید. در صورت لزوم به دنبال کمک از یک متخصص باشید. همچنین می توانید بررسی کنید که سیم پیچ اواپراتور به درستی کار می کند و اطمینان حاصل کنید که در حال زنگ زدگی نیست. اگر به طور مرتب کولر گازی خود را تمیز نکنید ممکن است با مشکل چکه کردن آب کولر گازی مواجه شوید.

#9 زنگ زدن مخزن تخلیه و چکیدن آب از کولر گازی

هرگاه آهنن در معرض آب و هوا (اکسیژن) قرار می گیرد زنگ زدگی رخ می دهد. از آنجا که مخزن تخلیه از فلز ساخته شده است به راحتی زنگ می زند. زنگ زدگی مداوم مخزن تخلیه احتمالا باعث انسداد این واحد خواهد شد و این امر مانع جریان آب به بیرون خواهید شد و در نهایت شما با مشکل چکه کردن کولر گازی مواجه خواهید شد.

#10 کویل کولر گازی یخ زده است

کویل اواپراتور در قسمت داخل کولر گازی قرار دارد. اگر شما درب کولر گازی خود را باز کنید، کویل را در داخل آن پیدا خواهید کرد این بدان معناست که سرعت ذوب کندتر است و این منجر به آبریزش کولر گازی می شود. یک دلیل مهم برای یخ زدن کویل، مسدود شدن فیلتر هوا است که باعث می شود که جریان هوا به کویل نرسد. هنگامی که فیلتر به علت گرد و غبار گرفته می شود، هوای گرم نمی تواند عبور کتد و درجه حرارت کاهش می یابدو در نتیجه یخ زدگی رخ می دهد.

#11 آبریزش کولر گازی به علت سرد بون دمای هوای بیرون

هنگامی که دمای بیرون خیلی سرد است، کولر گازی یخ می زند. این امر به ویژه در شب ها اتفاق می افتد که دمای هوا به زیر 60 درجه فارنهایت می رسد و این روی کویل خنک کننده تاثیر می گذارد.

#12 علت چکه کردن آب کولر گازی چیست؟ مسدود شدن خطوط کندانسور

یک کولر گازی هوای مرطوب و گرم را از داخل منزل بیرون می کشد و آن را از خطوط سرد عبور می دهد. کویل ها نسبت به هوا سردتر هستند چونکه با مبرد سرد پر شده اند. گاز به وسیله کویل ها خنک می شود و به مایع تبدیل می شود. اگر آب به درستی جمع نشود و تخلیه انجام نگیرد، باعث افت سطح هوا می شود.

خطوط تخلیه اجازه می دهند که بدون چکیدن آب به بیرون عبور داده شود، اگر مشاهده می کنید که مخزن تخلیه پر شده است یا چکه می کند این باعث نگرانی است. علاوه بر این خطر زنگ زدگی جدی است و باید فورا به دنبال یک راه حل باشید.

چگونه مشکل آبریزش کولر گازی را حل کنیم؟

برای حل مشکل آبریزی کولر گازی لازم است که اقداماتی مانند تمیز کردن کولر گازی، تمیز کردن فیلتر کولر گازی و سایر تمهیدات نگهداری انجام شود. در اینجا نکات ومراحل خاصی برای دنبال کردن لیست شده است:

#1 تمیز کردن گرد و غبار از درین کندانسور

کندانسور هوای گرم اتاق شما را جذب می کند و هوا را خنک می کند و آن را در فضای اتاق شما رها می کند. هوای گرم متراکم شده و به آب تبدیل می شود. آب از طریق مخزن تخلیه مایعات و خطوط تخلیه می شود. لازم به دکر است که عدم نگهداری منظم و جمع شدن گرد و غبار باعث مسدود شدن خطوط تخلیه می شود، برای حل این مشکل مراحل زیر را انجام دهید:

کولر گازی خود را خاموش کنید و آن را از برق جدا کنید. پنل دسترسی را پیدا کنید تا به مخزن تخلیه دسترسی پیدا کنید. مخزن تخلیه در زیر سیم پیچ های اواپراتور قرار دارد. بررسی کنید که ایا آب از مخزن سرریز شده یا خیر. اگر سرریز شده است این احتمال وجود دارد که خطوط تخلیه مسدود شده باشند. آب را تخلیه کتید و مخزن را با یک تکه پارچه خشک کنید.

از ماشین بخارشوی استفاده کنید چونکه به خلاص شدن از شر گرفتگی خطوط تخلیه کمک می کند. بهتر است که انتهای خطوط تخلیه را که در خارج از منزل قرار دارد را با استفاده از بخارشوی تمیز کنید. به این ترتیب می توانید تمام خاک و خاشاک موجود در خطوط تخلیه را تمیز کنید. همچنین می توانید شانس بازگشت خاک و خاشاک را به داخل خطوط تخلیه را از بین ببرید.

در صورت لزوم می توانید از پمپ مکش فشار قوی استفاده کنید، در حالی که تمیز کردن این کثیفی ها کمی زمانبر است اما ارزش زمان گذاشتن را دارد.

  • کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که در خطوط تخلیه سرکه بریزید.
  • اجازه دهید که محلول سرکه به مدت یک ساعت در خطوط تخلیه باقی بمانند. این امر به از بین بردن هر گونه آلودگی کمک می کند.
  • حالا در خطوط تخلیه آب بریزید. آب از بالای لوله ها جریان می یابد و به تمام خطوط انتقال داده می شود.

#2 تمیز کردن کویل های داخلی و خارجی

کویل های داخلی شامل سیم پیچ های فن و اواپراتور است و کویل های خارجی شامل سیم پیچ کندانسور است. در ادامه روش های تمیز کردن هر یک از این کویل ها توضیح داده شده است.

#3 اواپراتور

برای تمیز کردن اواپراتور مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دستگاه خود را خاموش و از برق جدا کنید.
  • با استفاده از پیچ گوشتی پوشش جلو را بردارید.
  • از دستگاه واکیوم استفاده کنید. شما همچنین می توانید از یک برس برای این کار استفاده کنید.

توجه داشته باشید که تیغه های آلومنیومی در سیم پیچ اواپراتور بسیار نازک هستند و ممکن است در هنگام انجام کار خم شوند.

#4 فن

هدف این قطعه دمیدن هوای خنک از کولر گازی در جهت خاص است. برای دسترسی به این قسمت با استفاده از پیچ گوشتی شاسی داخلی را جدا کنید. برای تمیز کردن این قسمت از یک مجلول اسپری مناسب استفاده کنید. بعد از اسپری کردن 15 دقیقه منتظر بمانید. حالا با استفاده از آب گرم آن را بشویید. اجازه دهید که دوباره آب کاملا تخلیه شود. قبل از برگرداندن آن به موقعیت مناسبی که داشت مطمئن شوید که کاملا خشک است.

#5 سیم پیچ های کندانسور

برای تمیز کردن کویل ها، دستگاه را خاموش و از برق جدا کنید. برای دسترسی به کوسل ها و سیم پیچ های کندانسور، محفظه بیرونی را خارج کنید. هر قطعه ای که مانع دسترسی شما به سیم پیچ های کندانسور می شود را بردارید. هر گونه کثیفی، آهک، چربی و غیره  را پاک کنید. اطمینان حاصل کنید که از یک پاک کننده مناسب برای کویل ها استفاده می کنید. بعد از اتمام کار کویل ها را با آب معمولی بشویید.

نتیجه گیری

برای جلوگیری از چکه کردن آب کولر گازی بهترین کار این است که اقدامات پیشگیرانه مانند بررسی منظم، نگهدای و تعویض قطعات معیوب را انجام دهید. انجام نکات اساسی در مورد عیب یابی می تواند به طولانی تر شدن عمر کولر گازی شما کمک کند. با جلوگیری از آبریزش کولر گازی می توانید از هزینه قبض اب ماهانه خود جلوگیری کنید و از کولر گازی خود برای مدت طولانی تری استفاده کنید.

برخی از مقالات مرتبط ما:

برچسب ها
نمایش بیشتر

ثریا داسیان

کارشناس ارشد رشته کامپیوتر، مربی آموزشگاه های آزاد، مترجم و تولید کننده محتوا

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن