تهویه مطبوعکولر گازی

نحوه تمیز کردن کویل کولر گازی

فروشپاه لوازم خانگی کالاپایا عرضه کننده انواع برندهای کولر گازی در ایران

در مقاله امروز فروشگاه لوازم خانگی کالاپایا ما در مورد نحوه تمیز کردن کویل کولر گازی صحبت خواهیم کرد. بخش عمده ای از هزینه های خدمات ما به سرویس کردن کولر گازی اختصاص پیدا می کند. اینکه شما یک کولر گازی پنجره ای، یا کولر گازی دیواری، داکتی یا سایر انواع کولر گازی ها را دارید فرقی ندارد، تمیز کردن کولر گازی به بهبود کیفیت هوا در داخل خانه کمک می کند و اگر شما با رعایت نکات ایمنی اقدام به تمیز کردن کولر گازی بکنید در هزینه های خود هم صرفه جویی می کنید.

شاید شما برای تمیز کردن و از بین بردن گرد و غبار از فیلتر و کویل ها به تکنسین نیاز نداشته باشید. احتمالا می دانید که تمیز کردن و یا تعویض فیلتر آن حداقل به صورت فصلی دارای اهمیت است تا هوا آزادانه گردش کند. اما ممکن است سیم پیچ یا کویل کولر گازی را نادیده گرفته باشید. مبردها از داخل کویل ها عبور می کنند و با همکاری قطعات و اجزای دیگر کولر گازی به خنک کردن هوا کمک می کنند. گرد و غبار موجود در هوا می توانید روی کویل ها تجمع پیدا کنند و باعث عملکرد کمتر دستگاه شوند. کولر گازی شما باید سخت کار کند و این باعث افزایش هزینه های آب و برق شما می شود.

انواع کویل ها در کولر گازی

در کولر گازی اسپیلت، یک واحد داخلی وحود دارد که معمولا کویل فن یا کویل اواپراتور نامیده می شود و یک واحد خارجی هم وجود دارد که غالبا به عنوان واحد تهویه هوا نام برده می شود. هر یک از این واحدها دارای یک کویل هستند که در فرایند خنک کردن و تهویه هوا نقش مهمی را ایفا می کنند. در داخل خانه، کویل اپواپراتور که گاهی هم کویل خنک کننده نامیده می شود در قسمت ورودی هوای کویل فن یا قسمت خروجی قرار دارد. وظیفه آن حذف گرما از هوای داخلی است تا بتواند هوای خنک و تازه ای را به داخل خانه برگرداند.

کویل کندانسور که در واحد فضای باز یافت می شود باعث آزاد شدن گرما به محیط خارج می شود. اکثر کویل های اواپراتور و کندانسور از لوله های مسی ساخته شده اند که به صورت نوارهای باریک و آلومنیومی به نام تیغه های جریان داد. در حالی که طرح ها و ترکیبات سیم پیچ ها مانند کویل های آلومنیوم وجود دارد، جریان هوا در همه سیم پیچ ها به انتقال انرژی گرمایی از داخل به خارج خانه کمک می کند.

از آنجا که کویل ها نقش مهمی در فرایند خنک سازی دارند، تمیز نگه داشتن آنها به افزایش طول کولر گازی کمک می کند. ساده ترین راه برای تمیز کردن کویل کولر گازی کمک گرفتن از یک متخصص است. اکیدا توصیه می کنیم که در صورتی که در این زمینه تجربه ندارید از این کار خودداری کنید.

چرا تمیز کردن کویل کولر گازی مهم است؟

به دلیل فاصله ای که بین تیغه های سیم پیچ وجود دارد، رطوبت حاصل از فرایند خنک کننده و گرد و غبارها و سایر آلاینده های موجود در هوا می توانند روی سطح سیم پیچ جمع شوند. با گذشت زمان؛ این کثیفی ها باعث کاهش توانایی دستگاه در انتقال هوای گرم داخل به خارج از خانه می شود، بنابراین توانایی سیستم شما در تامین هوای خنک در تابستان گاهش پیدا می کند.

در موراد شدیدتر کویل های کثیف می توانند جریان هوا را که برای کل فرایند خنک سازی بسیار مهم است را مسدود کنند. این امر می تواند منجر به اتلاف انرژی شود و قبض های برق بالایی را برای شما به همراه داشته باشد. حتی کویل های کثیف می تواند منجر به کوتاه تر شدن عمر دستگاه شما شود. کویل های کثیف می توانند مشکلات زیر را به وجود بیاورند:

افزایش درجه حرارت – گرد و غبار های روی کویل باعث ایجاد فشار ناخواسته روی سیستم می شود و باعث می شود که فن و کمپرسور در دماهای بالاتر سخت تر کار کنند

کاهش راحتی – سیستم کولر گازی کمک می کند تا رطوبت های ناخواسته را به عنوان بخشی طبیعی از روند خنک سازی از بین ببرند. کویل های کثیف می توانند اثر بخشی کلی دستگاه را کاهش داده و باعث ایجاد رطوبت بیشتر در داخل و راحتی کلی کمتر شوند.

کاهش بهره وری خنک کنندگی – جمع شدن کثیفی ها روی سطح کویل ها باعثی می شود که کویل ها سخت تر کنند و در نتیجه کارایی کمتری را ارائه می دهند.

افزایش هزینه ها – عملکرد کمتر کارامد به معنای بالا رفتن هزینه های عملیاتی است. کویل های کثیف به معنای صرف هزینه های بیشتر برای خنک سازی فضای داخلی شما می باشد.

افزایش استهلاک سیستم – کویلهای مسدود شده باعث افزایش درجه حرارت و فشار روی کل سیستم می شود. از آنجا که کویل کمپرسور یکی از قطعاتی است که هزینه بالایی برای تعویض دارند، محافظت از آن می تواند شما را از پرداخت هزینه های بالا معاف کند.

تمیز کردن کویل کولر گازی باید چند بار انجام شود؟

کویل ها را همیشه در ابتدای بهار یا تابستان و قبل از اینکه کولر گازی را روشن کنید باید تمیز کنید. اگر در آب و هوای گرم و کثیف زندگی می کنید تمیز کردن دوباره می تواند ایده خوبی باشد.

نحوه دسترسی به کویل ها

کویل ها در داخل کولر گازی قرار دارند. برای کولر گازی های پنجره ای شما باید دستگاه خود را از پنجره جدا کنید. برای کولر گازی دیواری، کویل ها در پشت فیلتر و تیغه های کندانسور (توری های فلزی) قرار دارند. برای واحد های بیرونی، کویل ها درون محفظه بیرونی قرار دارند. اگر از مکان کویل کولر گازی خود مطمئن نیستید می توانید از دفترچه راهنما و یا سایت سازنده کولر گازی خود کمک بگیرید. برای باز کردن محفظه در اکثر کولر گازی ها و دسترسی به کویل ها به پیچ گوشتی نیاز دارید.

پاک کردن خاک های سطحی

هنگامی که به کویل ها دسترسی پیدا کردید، گرد و غباری که روی آن جمع شده را از بین ببرید. در مرحله بعدی از یک برس کویل برای پاک کردن گرد و غبارهای کویل استفاده کنید. یک برس کویل دارای موهای بلند و سفت است. هنگام تمیز کردن برس را سفت نمالید چونکه تیغه های فلزی به راحتی خم می شوند.

در هنگام تمیز کردن کویل کولر گازی، هر گونه خم شدگی را صاف کنید

اگر تیغه هایی وجود دارند که خم شده اند باید آنها را صاف کنید. تیغه های خم شده مانع از عملکرد درست کویل ها می شوند و صاف نگه داشتن آنها باعث افزایش کارایی می شود. استفاده از یک برس با دندانه های سفت و سخت و البته دقیق می تواند فرآیند صاف کردن تیغه ها را به یک کار ساده تبدیل کند.

کویل های موجود در واحد فضای باز را بشویید

برای اطمینان از اینکه کویل ها عاری از هر گونه کثیفی هستند از شلنگ آب برای شستشو استفاده کنید. اگر کولر گازی شما هنوز در داخل پنجره جای گرفته و آن را جدا نکرده است از دستگاه خود در برابر آسیب دیدگی محافظت کنید تا دیواره ها و کف آن آسیب نبینند.

روی کویل ها فوم پاک کننده اسپری کنید

پاک کننده ها کویل با فرمول استاندارد تهیه می شوند. برای واحدهای داخلی و کولر گازی های پنجره ای که تقریبا به صورت دائم نصب شده اند از فوم پاک کننده کویل استفاده کنید. درست مانند یک اسپری رنگ، قوطی فوم پاک کننده را تکان دهید و فوم را مستقیما روی کویل ها اسپری کنید. بلافاصله کویل ها را تمیز کننید چون کف به شما اجازه دید کویل ها را نخواهد داد. کف فوم همه گرد و غبار باقی مانده در همه جاهای کویل را که برس نمی تواند به آن دسترسی پیدا کند را از بین می برد. به فوم پاک کننده اجازه دهید که حداقل 10 دقیقه روی سطح کویل بماند و بعد دستورالعمل های موجود در برچسب محصول را دنبال کنید.

فوم تمیز کننده کویل را بشویید

اگر از پاک کننده فوم کویل استاندارد استفاده می کنید که نیاز به شستشو دارد، برای شسشتوی کویل های خود از شلنگ باغبانی استفاده کنید. از بالای دستگاه شروع کنید و با استفاده از یک فشار آب خوب، جریان آب را جلو و عقب کنید تا به آرامی کویل ها تمیز شوند.

کولر گازی خود را مجددا جمع کنید

بعد از اتمام مراحل تمیز کاری واحد داخلی خود را مجددا مونتاژ کنید. حتما فیلترها ار بررسی کنید تا ببینید به تمیز کردن یا تعویض نیاز دارند یا خیر.

بعد از تمیز کردن کویل کولر گازی ؛ دستگاه خود را روشن کنید

روشن کردن کولر کازی برای واحدهای دیواری و پنجره ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کار کردن کندانسور و کویل ها فوم های تمیز کننده باقی مانده را از بین می برد.

نتیجه گیری

هیچ چیز به اندازه قدم گذاشتن به یک خانه خنک و راحت در اوج گرمای هوای تابستان نیست. ما از سال 1902 میلادی که سیستم های تهویه مطبوع اختراع شدند از آن لذت بردک. برای اکثر مردم، تصور زندگی بدون کولر گازی ممکن نیست. با این حال مانند هر دستگاه مکانیکی دیگر، یک سیستم کولر گازی دارای بسیاری از اجزا است که به تمیز کردن و نگهداری نیاز دارند تا به بهترین وجه کار کنند. هنگامی که از کولر گازی استفاده می کنید تمیز کردن کویل یا فیلتر می تواند به عمر طولانی تر دستگاه کمک کند. تمیز کردن کویل کولر گازی می تواند به شما در صرفه جویی هزینه ها، حفط عملکرد و افزایش عمر دستگاه کمک کند.

برخی از مقالات مرتبط ما:

برچسب ها
نمایش بیشتر

ثریا داسیان

کارشناس ارشد رشته کامپیوتر، مربی آموزشگاه های آزاد، مترجم و تولید کننده محتوا

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. بسار جالب و رسا توضیح داده اید ممنونم و خداوند شماهارا حفظ کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن