کولر گازی

آموزش تعمیر و عیب یابی برد کولر گازی به زبان ساده

فروشگاه اینترنتی کالاپایا عرضه کننده انواع کولر گازی در ایران

آموزش تعمیر و عیب یابی برد کولر گازی یکی از دشوار ترین مراحلی است که در تعمیر کولر گازی وجود دارد. کولر گازی‌ها دارای یک برد هستند که نقش بسیار مهمی را در کارآیی دستگاه دارد. در صورت خراب شدن برد بسیاری از قطعات موجود در دستگاه از کار خواهند افتاد به همین دلیل بسیار اهمیت دارد تا بتوانید به عیب یابی و تشخیص مشکلات آن بپردازید.

به دلیل محل قرار گیری و همچنین پیچیدگی‌های برد تعمیر آن کار بسیار حرفه‌ای و دشواری است و نیاز به ابزار‌های مختلفی هم دارید اما در صورتی که قصد دارید بدانید  علائم خرابی برد کولر گازی چیست و چگونه می‌توان مشکل آن را با هزینه کمی حل کرد تا انتهای این یادداشت را دنبال کنید.

برد‌ها یک قطعه الکترونیکی هستند که به صورت مستقیم به برق متصل اند و در واقع فرمان کار را از سایر بخش‌های دستگاه دریافت و آن را توزیع می‌کنند به همین دلیل نقش قلب را در کولر ایفا می‌کند. برد‌ها در بسیاری از مواقع قابل تعمیر نیستند تنها می‌توان یک قطعه را در آن تعویض یا ترمیم کرد اما اگر مشکل جدی نباشد با تعمیر برد می‌توانید تا مدتی به راحتی از آن استفاده کنید البته دقت داشته باشید که بتوانید به راحتی اقدام به عیب یابی آن کنید تا زمانی که مطمئن نشده‌اید مشکل از برد است به هیچ وجه یونیت خارجی را باز نکنید.

نشانه‌های خرابی برد کولر گازی و اسپلیت

در بسیاری از مواقع هر چه تلاش می‌کنید کولر گازی روشن نمی‌شود. دقت کنید ممکن است کولر روشن شود و عملکرد نا مناسبی داشته باشد اما اگر برد شما به صورت اساسی خراب شده باشد دستگاه به طور کلی روشن نخواهد شد.

ممکن است کمپرسور شما از کار افتاده باشد. جالب است بسیاری از افراد بلافاصله سراغ تعمیر و یا تعویض کمپرسور می‌روند اما مشکل لزوما از کمپرسور نیست. هر زمانی که فن کولر روشن شود اما کمپرسور خاموش بماند بدون هیچ شکی مشکل از برد دستگاه خواهد بود. در تمامی مدل‌های اجنرال, سامسونگ، پرتابل، ال جی، گودمن، مکس، پاکشوما، گری و غیره این مشکل ممکن است بروز کند.

ممکن است همه بخش‌های دستگاه از فن تا کمپرسور هم روشن شوند اما دستگاه به شکل غیر معمولی خاموش شود و نتواند به راحتی گذشته اقدام به خنک کردن دستگاه کند در این صورت باید برد دستگاه باز شود و آن را تست کنید.

ممکن است برق در کولر جریان نداشته باشد. گفتیم که برد یک قطعه الکترونیکی است که مستقیما به برق متصل می‌شود در صورتی که دستگاه هیچ جریان برقی نداشته باشد ابتدا از متصل بودن دستگاه به برق اطمینان حاصل کنید چرا که ممکن است اینورتر باعث قطعی متناوب برق و فیوز پریدگی شود در غیر این صورت تنها مشکل می‌تواند از برد باشد.

ریموت‌ها از کار می‌افتند. ریموت خود را کنترل کنید اما احتمالا اگر به ریموت ضربه‌ای وارد نشده باشد و یا باتری داشته باشد مشکل از برد است که مستقیما دستور ریموت را دریافت می‌کند. معمولا در مواردی که ریموت کار نمی‌کند چند مشکل اساسی دیگر هم به طور همزمان ایجاد نمی‌شود به همین دلیل لطفا ریموت را باز نکنید!

دستگاه‌های سرمایشی یا گرمایشی در دو حالت به یک اندازه دچار مشکل می‌شوند یعنی نه سرد و نه گرم به در مواقعی هم مشاهده شده است که سرمای کولر گازی با هر سرعت دوری غیر قابل تحمل می‌شود. در این مورد هر چند هوای بیرونی تاثیر گذار است اما معمولا برد خراب است.

برد قطعه‌ای بسیار حساس است. همانطور که اشاره شد ممکن است دستگاه شما با وجود خراب بودن برد باز هم کار کند اما این یک مشکل بسیار اساسی است. در واقع نمی‌توان با برد خراب ادامه داد چرا که مشکل در برد به سرعت به سایر بخش‌ها هم سرایت می‌کند. در صورتی که برد شما خراب باشد و از دستگاه استفاده کنید حتما کمپرسور و کندانسور دستگاه هم خراب می‌شود. علاوه بر این ممکن است برخی از سیم‌ها و یا سایر بخش‌های خود برد هم دچار مشکل شود. افزایش‌ هزینه‌های شما هم به سرعت اتفاق می‌افتد و حتی ممکن است با قطعی متناوب برق روبرو شوید. بنابراین بهتر است برد را تعمیر نمائید.

تعمیر برد کولر گازی اینورتر

برد‌های اینورتر نسبت به نمونه‌های معمولی هم قابلیت بسیار بیشتری دارند و هم در مصرف برق صرفه جویی زیادی خواهد شد. در برد‌های اینورتر قدرت خنک کنندگی به دلیل استفاده از صفحات آلمینیومی وجود دارد اما در برد‌های غیر اینورتر معمولا هزینه برق و انرژی بالاتر و میزان خنک کنندگی نیز به شکل قابل توجهی پایین تر است.

چگونه برد را باز کنیم؟

برای باز کردن برد مشکل چندانی نخواهید داشت قبل از هر گونه عملی حتما ابتدا از خراب بودن برد و یا احتمال قریب به یقین آن اطمینان پیدا کنید حال چند راه حل بسیار ساده پیش روی شماست.

دستگاه را خاموش و جریان برق را به طور کلی قطع کنید. در این کار به راحتی می‌توانید اقدام به باز کردن برد کنید. سعی کنید از چارپایه‌ای استفاده کنید که به صورت کامل به دستگاه تسلط داشته باشید.

روکش پنل را از قسمت‌هایی که دارای فرورفتگی است باز کنید. در مقابل شما یک قسمت توری مانند یا شبیه به فیلتر وجود دارد که از بروز آسیب به برد جلوگیری می‌کند با استفاده از یک پیچ گوشتی سایز متوسط یا کوچک اقدام به باز کردن آن نمائید.

در این مرحله برد در دسترس شماست و باید اتصلات را از آن جدا کنید. دقت کنید که هر یک از اتصلات به کدام بخش مربوط هستند. متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل بی توجهی به این مسئله اقدام به باز کردن برد می‌کنند و بعد از تعمیر چون نمی‌دانند که کدام سیم برای کدام اتصال است باعث از بین رفتن کل دستگاه و اتصال‌های وحشتناک می‌شوند.

در هر برد 5 کانکتور به چشم می آید این کانکتورها را به راحتی باز کنید. دقت کنید که در صورت کثیفی برد آن را با یک دستمال نرم و به آرامی تمیز کنید تا بتوانید کد‌های کانکتور که حروف انگلیسی هستند را پیدا کرده و اقدام به باز کردن آن نمائید.

سوکت‌های سیاه و سفید پاور را هم از برد جدا کنید. برای باز کردن این سوکت‌ها نیازی به انجام کار خاصی ندارید. این سوکت‌ها به راحتی باز می‌شوند و نیازی به کار خاصی وجود ندارد فقط دقت کنید که کل سوکت کنده نشوند.

علاوه بر این سوکت‌ها در قسمت فوقانی برد چند سوکت رنگی هم وجود دارد که می‌توانید به راحتی آن‌ها را باز کنید. برای باز کردن این سوکت‌ها هم کماکان از روش فوق استفاده کنید.

اکنون برد کاملا باز شده است و می‌توانید آن را به سادگی باز کنید. برای تعمیر برد چند پیشنهاد داریم. اول این که در صورتی که وضعیت ظاهری برد خیلی بد است امکان تعمیر آن وجود ندارد و برد را قطعه فروشی برده و نمونه مشابه آن را خریداری کنید حتما اطلاعات مربوط به مدل دستگاه را در اختیار داشته باشید. در صورتی که برد سالم به نظر برسد برای تست کردن آن می‌توانید به مراکز تعمیراتی مختلف رجوع کنید و اگر قطعه‌ای خراب باشد که قابل تعویض است به سادگی آن را تعمیر خواهید نمود.

در صورتی که قصد تعمیر برد را دارید برد قبلی را به شکلی تمیز کنید که بدانید اتصلات دقیقا در چه قسمت‌هایی قرار داشت و به همان شکل اقدام به نصب برد جدید کنید. بهتر است قبل از باز کردن برد قدیمی چند عکس از آن بگیرید و بر اساس آن اتصال جدید را برقرار کنید. حتما قسمت‌های اطراف برد را تمیز کنید که بتوانید به سهولت اقدام به نصب برد نمائید.

هزینه تعمیر برد کولر گازی

هزینه تعمیر برد کولر گازی بسیار متفاوت است. به همین دلیل نمی‌توان از قیمت خاصی برای آن صحبت کرد. برای مثال ممکن است شما با صد هزار تومان اقدام به تعویض برد کنید اما تعمیر برد متفاوت است و بسته به نوع خرابی که دارد باید برای آن هزینه‌های مختلفی انجام دهید.

اتحادیه هر ساله نرخ تعمیر را مشخص می‌کند اما باید به این نرخ ایاب و ذهاب و موارد این چنینی را هم اضافه کرد و علاوه بر آن باید اشاره کرد که ممکن است چند قسمت یک برد دچار مشکل شده باشد و حتی بخشی از اتصالات از بین رفته باشد به همین دلیل توصیه می‌کنیم بعد از باز کردن برد و متوجه شدن مشکلات آن در همین سایت جدول نرخ تعمیر را باز کرده و بر اساس آن اقدام به محاسبه هزینه کلی تعمیر برد کولر گازی خود نمائید.

بنابراین برد‌ها از قطعات بسیار حساس به حساب می آیند که در بسیاری از مواقع به دلیل خرابی نمی‌توان آن را تعمیر نمود و حتما باید اقدام به تعویض کرد. متاسفانه هزینه تعمیرات کولر گازی بسیار بالاست به همین دلیل هم همیشه توصیه می‌کنیم که هنگام خرید به برند‌های معتبر بازر توجه بیشتری داشته باشید و سعی کنید محصولات اصل موجود در بازر را خریداری کنید.

فروشگاه اینترنتی کالاپایا عرضه کننده برترین برند‌های لوازم خانگی و کولر‌های گازی می‌باشد. کالاپایا فایل‌های آموزشی برای نگهداری هر چه بهتر از محصولات خود را آماده و با گارانتی‌های بلند مدت و خدمات پس از فروشی که دارد و همچنین تضمین بهترین قیمت در بازار در واقع تجربه یک خرید خوب را برای شما رقم می‌زند.

مقالات مرتبط:

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن