تهویه مطبوعکولر گازی

تفاوت کولر گازی اینورتر دار با کولر گازی بدون اینورتر و معمولی در چیست؟

به نظر شما تفاوت کولر گازی اینورتر دار با کولر گازی بدون اینورتر و معمولی در چیست؟ اگر به فکر خرید کولر گازی هستید، از جمله جدیدترین و کارآمدترین فناوری که امروزه در صنعت کولرسازی به کار گرفته می‌ شود، فناوری اینورتر نام دارد. فناوری اینورتر به گونه‌ ای طراحی شده که می‌ تواند 30-50٪ در مصرف برق صرفه جویی داشته باشد. از سال 2016 سازمان BEE شروع به رتبه بندی کولرهای گازی اینورتر دار کرده است. در سال 2018 سازمان BEE سعی کرده به ادغام رتبه بندی کولرهای گازی اینورتر دار و بدون اینورتر بپردازد. اما در این مطلب قصد داریم شما را با فناوری اینورتر آشنا سازیم تا هرگاه با نام آن رو به رو شدید، اطلاعات کافی داشته باشید.

کولر گازی چگونه کار می‌ کند؟

بسیاری از مردم تصور می‌ کنند که سیستم تهویه هوا یا کولر گازی به سادگی عملیات خنک سازی محیط را انجام می‌ دهد. اما در واقع باید بیان داشت که این نوع دستگاه‌ ها هوا را از محیط گرفته و با عبور از سیستم تبخیر کننده آن را به هوایی خنک تبدیل می‌ سازد. این عملیات کاملا برخلاف کولرهای سنتی یا قدیمی است. کولرهای قدیمی هوای بیرون را گرفته و با آب ترکیب و به هوایی خنک تبدیل می‌ کردند.

اما کولرهای گازی امروزی یا سیستم تهویه مطبوع تنها از هوای داخل خانه استفاده می‌ کند. در کنار تهویه هوا، یک کمپرسور نیز وجود دارد که گاز را در جریان الکتریسیته متراکم کرده تا آن را خنک نماید و به نوعی هوای خنک را در اتاق پخش می‌ کند.

کولرهای معمولی

کمپرسور خاموش یا روشن می‌ شود. هنگامی که کمپرسور روشن است، با ظرفیت بالا کار کرده و برق کاملی را مصرف می‌ کند. هنگامی که ترموستات به درجه حرارت تنظیم شده در کولر گازی برسد، کمپرسور از فعالیت متوقف شده و فن کولر به کار خود ادامه می‌ دهد. هنگامی که ترموستات تشخیص دهد دما افزایش یافته، کمپرسور بار دیگر شروع به فعالیت می‌ کند.

فناوری اینورتر در کولر گازی چیست؟

فناوری اینورتر همانند شتاب دهنده در اتومبیل عمل می‌ کند. هنگامی که کمپرسور به نیروی بیشتری احتیاج دارد، به آن قدرت بیشتر خواهد بخشید. وقتی به نیروی کمتری نیاز دارد، قدرت کمتر هم می‌ بخشد. با استفاده از این فناوری، کمپرسور همیشه روشن باقی خواهد ماند، اما بسته به دمای هوای ورودی و میزان دما تعیین شده در ترموستات، انرژی کمتر یا قدرت بیشتری را به خود جلب می‌ کند.

سرعت و قدرت کمپرسور بطور مناسب تنظیم می‌ شود. این فناوری را مخترعان ژاپنی ایجاد کردند و شرک ت‌های تولیدکننده کولر کازی این کشور نیز از آن بهره گرفتند. شایان ذکر بوده که تنها کولرهای گازی دارای این قابلیت هستند.

مزیت فناوری اینورتر چیست؟

هر سیستم تهویه مطبوع برای حداکثر پیک مصرف طراحی شده است. بنابراین میزان تعیین شده برای اندازه مشخص اتاق 1.5ton و 1ton برای ابعاد مختلف است. اما همه اتاق‌ ها به یک اندازه میزان پیک مصرف ندارند. سیستم تهویه مطبوع به طور منظم با ظرفیت 1.5ton در زمان کار کردن کمپرسور، همیشه در شرایط اوج مصرف قرار دارد. کولر گازی اینورتر دار به طور مداوم فعال است اما فقط قدرت زیادی را که برای ثابت نگه داشتن دما در سطح مطلوب مورد نیاز است، جذب خود می‌کند. بنابراین به طور خودکار ظرفیت را براساس نیاز اتاق تنظیم می‌کند. بنابراین انرژی بسیار کمتری مصرف کرده و پیک مصرف پایینی هم خواهد داشت.

اگرچه کولر گازی با اینورتر فناوری ظرفیت خود را بر اساس نیاز اتاق تنظیم می‌کنند، اما نصب کولر با اندازه مناسب در یک اتاق بسیار مهم است. لطفاً قبل از خرید اطمینان حاصل کنید که کولر گازی موردنظر مناسب ابعاد اتاق شما است.

  • خرید کولر گازی داکتی، اسپیلت، مالتی اسپیلت و پرتابل، 4 نوع رایج کولر گازی در بازار

کولر گازی اینورتر بخریم یا معمولی؟

چه تفاوتی بینکولر گازی اینورتر دار و معمولی وجود دارد؟

1- کولر گازی اینورتر دار دارای سرعت و تهویه هوای متغیر است و بنابراین از نظر عملیاتی با کولرهای معمولی که دارای کمپرسورهای تک سرعته و تناژ یکسان می‌باشند، کاملاً متفاوت هستند.

2- کولر گازی اینورتر بسته به بار گرمای یک اتاق، سرعت / تناژ خود را تنظیم می‌ کند. در حالی کولرهای معمولی قابلیت تنظیم منظمی ندارند.

3- هر اتاق بار حرارتی متفاوتی دارد، حتی اگر ابعاد آنها یکسان باشد. بار گرما به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد  و باید به مواردی که بر مصرف برق در سیستم‌های تهویه مطبوع تأثیر می‌گذارد، پرداخت. برای مثال باید بیان داشت که هر انسانی متفاوت است و اندازه کمر شلوار افراد در بسیاری مواقع یکسان و ثابت است. فناوری اینورتر در کولر گازی هم دقیقاً مانند شلوار با کمر کش بوده که می‌ تواند متناسب با اندازه تنظیم شود. در حالی که یک سیستم تهویه مطبوع بار حرارتی قابل تغییری نداشته و ثبات است، در مدل‌ های اینورتر چنین نیست.

4- بر اساس داده‌های مربوط به مصرف انرژی توسط بی ای ای، کولر گازی اینورتر دارد که از رده بندی‌های سه ستاره BEE برخوردار هستند، تقریباً 7٪ صرفه جویی انرژی بیشتری نسبت به کولر گازی بدون اینورتر دارد.

5- بار گرما در یک اتاق ثابت نمی‌ ماند و از نظر فصول متفاوت است، بر اساس تعداد افراد داخل اتاق ، بین روز و شب تفاوت وجود دارد، همچنین بسته به مشخصات آب و هوایی مکان شما متفاوت است. برای گرفتن همان قیاسى که در بالا به آن اشاره کردیم، فرد با ورزش کردن سایز کمرش تغییر می‌ کند. بنابراین همانطور که یک شلوار با کمر کش می‌تواند به خوبی کار کند، سیستم تهویه هوا با فناوری اینورتر می‌ تواند به خوبی کار کند.

تفاوت مصرف برق کولر گازی اینورتر دار و معمولی

بر اساس داده‌های BEE در سال 2018 (سطوح مشابه در سال 2020) ، در زیر نمونه (متوسط) میزان مصرف برق تهویه مطبوع از تناژ و ستاره‌های مختلف قرار گرفته است:

تفاوت مصرف برق کولر گازی اینورتر دار و معمولی

آیا کولر گازی اینورتر دار خنک کنندگی کندی دارد؟

کولرهای گازی بدون اینورتر سرعت ثابتی دارند، در حالی که کولرهای گازی اینورتر با سرعت متغیر عمل می‌ کنند. کولرهای گازی بدون اینورتر دارای کمپرسورهایی هستند که “روشن” و “خاموش” می‌ شوند.

در حالی‌ که کولر گازی های اینورتر دار دارای کمپرسورهایی بوده که همیشه روشن هستند. از آنجا که کولر گازی های بدون اینورتر برای بار گرمای اوج تابستان مورد استفاده قرار می‌ گیرند، در سایر اوقات بار آنها بیش از اندازه است. نقطه ضعف همین مسئله این است که اکثر اوقات کولر گازی “بیش از حد خنک می‌ شود”. بنابراین اگر کولر گازی را در دمای 25 تنظیم کنید، آن را خنک می‌ کند و به 23 یا 22 درجه هم می‌ رسد.

اکنون یک سوال مطرح می‌ شود: پس استفاده از ترموستات چه مزایایی دارد؟ ترموستات کمپرسور را خاموش می‌ کند که دمای خارجی به 25 خواهد رسید. اما قبل از آن اتفاقات زیادی رخ می‌ دهد. در یک جریان الکتریکی، از مایع به گاز حرکت می‌ کند و از آنجا که کمپرسور آن را فشرده می‌ کند ، از گاز به مایع باز می‌‌ گردد. اما اگر بیشتر باشد و گرما در اتاق کمتر باشد ، گرما کافی از اتاق دریافت نمی‌ کند تا از مایع به گاز تبدیل شود و به صورت مایع در حال حرکت است.

آیا کولر گازی اینورتر دار خنک کنندگی کندی دارد؟

حال وقتی ترموستات دما را تشخیص داده و کمپرسور را خاموش می‌ کند، مبرد هنوز در حالت مایع باقی می‎ ماند و بنابراین ظرفیت انتقال حرارت از اتاق را برای تبدیل به گاز را دارد. بنابراین گرمای بیشتری را از اتاق دریافت خواهد کرد و اتاق را زیر دمای تعیین شده سرد خواهد کرد. در مقایسه با فناوری اینورتر در کولر گازی میزان جریان هوا براساس گرمای اتاق تغییر می کند. هنگامی که گرما کمتر است، سرعت جریان کمتر خواهد شد، هنگامی که گرما بیشتر می‌ شود، سرعت جریان بیشتر است. البته هیچ وقت کمپرسور را خاموش نمی‌ کند. فقط اطمینان حاصل می‌ کند که اگر تنظیم درجه حرارت روی سطح 25 باشد، در آن سطح حفظ خواهد شد.

بنابراین تفاوت این است: کولر گازی بدون اینورتر همانطور که در تصویر نشان داده شده بیش از حد خنک خواهد شد. در حالی که کولر گازی اینورتر به طور بهینه عملیات خنک سازی را انجام خواهد داد. بنابراین ممکن است احساس کنیم که فناوری اینورتر کولر کند نیست.

آیا کولرهای قدیمی با فناوری اینورتر در بازار موجود است؟

در سال 2020 ال جی تنها برندی محسوب می‌ شد که کولر گازی اینورتر دار را ارائه می دهد. این برند دارای کولر گازی پنجره‌ای 1 تن ، 1.5 تن و 2 تن با درجه ستاره بین 5 و 3 از سازمان BEE در بین سیستم‌های کولر پنجره‌ ای است. این کولرها سطح ISEER مشابه  با کولر گازی اسپلیت دارای امتیاز 3 ستاره BEE را ارائه می دادند.

آیا برای کولر اینورتردار امتیاز ستاره‌ای در کار است؟

در سال 2016 ، BEE استاندارد جدیدی جهت رتبه بندی ستاره‌ای کولرهای گازی اینورتر دار معرفی کرد. در سال 2018 همه مدل‌ های کولر گازی اینورتر دار در محدوده رتبه بندی 3 ، 4 و 5 ستاره BEE قرار گرفتند.

برخی از مقالات مرتبط ما:

برچسب ها
نمایش بیشتر

ثریا داسیان

کارشناس ارشد رشته کامپیوتر، مربی آموزشگاه های آزاد، مترجم و تولید کننده محتوا

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن