تهویه مطبوعکولر گازی

کندانسور کولر گازی چیست؟ نحوه کار و معرفی انواع مختلف کندانسور کولر گازی

فروشگاه لوازم خانگی کالاپایا عرضه کننده انواع برند کولر گازی در ایران

در مقاله امروز فروشگاه لوازم خانگی کالاپا قصد داریم در مورد اینکه کندانسور کولر گازی چیست؟ نحوه کار و معرفی انواع مختلف کندانسور کولر گازی صحبت کنیم. هر واحد کولر گازی دارای قطعات مهمی است که با هم کار می کنند تا دمای مطبوعی را برای فضای داخل خانه ما فراهم آورند. اگر همه قطعات از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند می توانید به سیستم کولر گازی خود اعتماد کنید و از عملکرد مناسب آن لذت ببرید. به همین دلیل ایده خوب این است که نحوه عملکرد کولرهای گازی را بررسی کنید و عملکرد و هدف هر قطعه را درک کنید.

4 قطعه مهم در یک واحد کولر گازی وجود دارد که عبارتند از کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و شیر انبساط. همه این قطعات با هم کار می کند تا هوای خنک و مطبوعی را به شما ارائه دهند. در مقاله قبلی ما در مورد کمپرسور و انواع کمپرسور کولر گازی صحبت کردیم و به شما گفتیم که کدام نوع برای شما بهترین گزینه محسوب می شود، در ادامه ما قصد داریم در مورد کندانسور و انواع کندانسور و تفاوت های آن صحبت کنیم، پس با ما همراه باشید.

کندانسور کولر گازی چیست؟

کندانسور (Condenser ) قطعه ای است که گاز مبرد گرم شده و تحت فشار قرار گرفته را به یک مایع خنک تبدیل می کند. این مایع از طریق سیستم کولر گازی جریان پیدا می کند و به خنک شدن دمای داخل خانه شما کمک می کند. همچنین گرمای جذب شده را به فضای خارجی انتقال می دهد و گاز مبرد را به یک مایع متراکم تبدیل می کند. بدون یک کندانسور با کیفیت بالا، واحد کولر گازی شما به طور موثری فضای داخلی شما را خنک نگه نمی دارد.

انواع مختلف کندانسور کولر گازی

کندانسورهای کولر گازی در اشکال و ابعاد مختلفی تولید می شوند. برخی از آنها نسبت به بقیه عملکرد بهتری دارند اما به هزینه بالاتری برای خرید نیاز دارند. در اینجا به صورت مختصر در مورد گزینه های موجود توضیحاتی آورده شده است.:

کندانسور هوایی یا هوا خنک (Air Cooled Condenser)

کندانسور هوایی یا هوا خنک (Air Cooled Condenser) در کاربردهای مسکونی متداول هستند چونکه برای خنک کردن فضاهای کوچک کاملا مقرون به صرفه و کارآمد هستند. همچنین نصب و نگهداری آنها نسبتا ساده است و همین امر باعث جذابیت بیشتر آن برای صاحب خانه ها و صاحبان کسب و کارهای کوچک می شود. در اینجا برخی از قطعات های اصلی کندانسور هوایی آورده شده است:

تیغه یا پره فن کندانسور – کندانسورهای هوایی یا هوا خنک، هوا را از فضای بیرون می کشند و از آن برای مبادله گرمای به دام افتاده در گاز مبرد گرم شده استفاده می کنند. فن کندانسور هوای بیرون را داخل می کشد و هوای گرم را بیرون می راند.

موتور کندانسور – موتور مسئولیت فن را به عهدا دارد. موتور سرعت و عملکرد فن را کنترل می کند تا اطمینان حاصل شود که هوا در زمان مناسب و به مدت زمان مناسب روی کویل ها عبور می کنند.

کویل یا سیم پیچ کندانسور – اینها مهمترین قطعات واحد کندانسور هستند. این کویل ها از مس ساخته شده اند که یک فلز رسانای حرارتی بسیار عالی است. سیستم مبرد را از طریق سیم پیچ ها عبور می دهد و تضمین می کند که بخار به صورت مایع در آمده و خنک می شود.

کمپرسور – اکثر کندانسورهای کولر گازی در داخل پوشش خود دارای کمپرسور هستند. این باعث می شود که در ابعاد دستگاه صرفه جویی شود و واحد کوچکتری داشته باشید. متاسفانه این طراحی جمع و جور به قیمت کارایی تمام می شود. این واحدها در مقایسه با سایر گزینه های موجود در بازار، انرژی و زمان بیشتری را برای خنک کردن مبرد صرف می کنند.

به طور کلی دو نوع کندانسور هوایی یا هوا خنک در بازار وجود دارد و هر دو دارای مزایا و معایب خاص خود می باشند:

  • کندانسور هوایی با کویل فین و تیوب (Fin & Tube Coil)
  • کندانسور هوایی صفحه ای (Plate Condensers)

 کندانسور آبی (Water Cooled Condenser)

کندانسور آبی در کاربردهای تجاری و صنعتی از محبوبیت بالاتری برخوردار است چونکه می تواند مناطق بزرگتر ار به طور موثری خنک کند و برق کمتری استفاده می کند. این نوع کندانسورها از لحاط انرژی کارآمدتر هستند اما هزینه اولیه بالاتری دارند و روند نصب هم کمی پیچیده تر است.

آب به طور طبیعی از هوا خنک تر است و به همین دلیل به روند مبادله و انتقال حرارت کمک می کند. این سیستم با حرارت بسیار کمتری کار می کند، بنابراین برای خنک شدن به زمان کمتری نیاز دارد و انرژی بسیار کمتری مصرف می کند. با این حال برخی از معایب هم برای این سیستم وجود دارد. برای اینکه سیستم کار کند شما نیاز به تامین منظم آب دارید. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که آب تمیز است و همچنین باید اطمینان حاصل کنید که مبرد خنک کننده به طور موثری خنک می شود.

واحدهای کندانسور آبی بیشتر در معرض جرم، جلبک، پوسته پوسته شدن و غیره هستند. همه این عوامل می توانند بهره وری سیستم را به خطر بیاندازند.

کندانسور تیوب درون تیوب (Tube-within-a-tube) – این یکی از رایج ترین سیستم های کندانسور آبی است چونکه ساخت آن بسیار ساده است. همین امر باعث می شود که لوازم خانگی مقرون به صرفه باشد. طراحی تیوب دوتایی از یک تیوب کوچک در داخل تیوب بزگتر تشکیل شده است. تیوب کوچک دارای آب خنک است در حالی که تیوب بزرگتر اطراف آن، گاز مبرد را حمل می کند. آب و مبرد در جهت مخالف جریان می یابند تا اطمینان حاصل شود که گاز مبرد به طور کامل خنک می شود. آب حرارت را از مبرد و سیستم کولر گازی دور می کند و آن را بیرون هدایت می کند.

کندانسور پوسته و کویل (Shell and Coil) – این یکی از متداولترین سیستم های کندانسور آبی است گرجه به اندازه سیستم تیوب در تیوب کارایی ندارد. این کندانسور از یک پوسته فلزی و یک کویل مسی تشکیل شده است. این کویل حاوی آب خنک است در حالی که پوسته مبرد را نگه می دارد. بخار بیش از حد گرم شده باعث از طریق این سیستم خنک می شود چونکه آب سرد از طریق کویل ها عبور می کند. این فرایند دمای گاز را پایین آورده و آن را به مایع تبدیل می کند. متاسفانه کنداسورهای پوسته و کویل تمیز کردن و نگهداری ساده ای ندارد. شما برای تمیز کردن به مواد شیمیایی نیاز دارد.

کندانسور پوسته و تیوب (Shell and Tube) – این یکی از موثرترین طراحی ها برای کندانسور آبی است که از چندین تیوب یا لوله مسی تشکیل شده ایت که درون یک پوسته فلزی قرار دارند. این تیوب ها حاوی اب خنک هستند که باعث کاهش دمای مبرد می شود. این واحد را می توان برای تمیز کردن جدا کرد، بنابراین نگهداری ساده ای دارد. تکنسین تعمیر می تواند به سادگی پوسته را جدا کند و کویل ها را به صورت دستی و بدون نیاز به مواد شیمیایی تمیز کند.

کندانسور تبخیری ( Evaporative Condenser)

کندانسور تبخیری ترکیبی از کنداسورهای آبی و هوایی است. این کندانسورها به اندازه کنداسورهای آبی کارآمد نیست اما گزینه مناسبی برای برآورده کردن نیازهای خنک کنندگی در مقیاس های بزرگ است. در اینجا به طور مختصر در مورد نحوه کار این سیستم ها توضیح خواهیم داد:

  • گاز گرم شده از کمپرسور و از طریق کویل های موجود در سیستم گردش پیدا می کند.
  • آب موجود در کانتینرها این لوله های مسی را مرطوب می کند و مبرد تا حدی خنک می شود.
  • کویل ها از کانتینر آب بیرون می آیند و در معرض هوای خنک قرار می گیرند و این باعث می شود که مقداری از آب روی کویل ها تبخیر شود.

این سیستم چندین مزیت دارد که می تواند موجب سرمایه گذاری اولیه بالایی شود. شما در مقدار زیادی آب صرفه جویی می کنید و مجبور نیستید با مشکلات رایج سیستم های خنک کننده آبی مانند مقیاس پذیری، جرم، جلبک ها و غیره مقابله کنید. این سیستم برای وسایل بزرگ صنعتی بسیار کارآمد است و تقریبا همیشه در ساختمان ها و کارخانه های بزرگ تجاری نصب می شود.

کندانسورهای اواپراتور به دو شکل مختلف جریان ترکیبی و جریان تقابلی عرضه می شوند. در سیستم های جریان ترکیبی، هر دوی سطح و هم سیم پیچ ها در کنار هم استفاده می شوند. هوا به سمت بالا حرکت می کند و از آب عبور می کند. جریان ترکیبی هوا و آب، مبرد را خنک می کنند و گرما را به سمت پایین مخزن سوق می دهند.

در سیستم های جریان تقابلی، آب از سمت بالا به سمت پایین حرکت می کند، این در حالی است که هوا از پایین به طرف بالا حرکت می کند. جهت گردش آب و هوا توسط فن های کنترل شده و توسطیک موتور خارجی کنترل می شود. این سیستم ها می توانند دو نوع مختلف فن داشه باشند. فن های سانتریفیوژ کارآمدتر محسوب می شوند چونکه بدون سر و صداتر هستند و برای کاربردهای داخلی و خارجی مناسب هستند.

فن های محوری برای کار کردن به انرژی کمتری احتیاج دارند، بنابراین اگر هزینه کردن برای شما مسئله ای نگران کننده است باید یک سیستم با این فن ها را برای خرید انتخاب کنید. آنها از فن های گریز از مرکز کارآمدتر و بلندتر هستند چونکه دارای تیغه ها و پره های بزرگی هستند که از طریق جریان هوا حرکت می کنند. سیستم های تبخیری در مقایسه با سیستم های خنک کننده با آب و هوا پیچیده تر و پیشرفته تر هستند و به همیت دلیل است که آنها در کاربردهای مقیاس بزرگ استفاده می شوند.

شما همچنین می توانید از کندانسورهای زمینی استفاده کنید اما گرانتر هستند. آنها به راحتی در بازار در دسترس نیستند، بنابراین اگر برای اتاق خود به دنبال یک سیستم مناسب هستید، سیستم های دارای کندانسور آبی را در نظر بگیرید. آنها بیشترین ارزش را در مقابل پولی که صرف می کنید ارائه می دهند، مخصوصا اگر برای خنک کردن مناطق بزرگ از ان استفاده می کنید.

توضیحاتی مفصل در مورد نحوه کار کندانسور

همانطور که قبلا توضیح داده شد، کندانسور وظیفه تبادل گرما را به عهدع دارد و گاز مبرد را تا زمانی که به شکل مایع باقی بماند را خنک می کند. اینجاست که بیشترین مبادله حرارتی صورت می گیرد. در اینجا توضیحات بیشتری درباره نحوه کار کندانسور آورده شده است.

وظیفه اصلی کندانسور تبدیل گاز مبرد به مایع خنک است. هنگامی که بخار فشار قوی وارد کندانسور می شود از کویل یا سیم پیچ باریک کندانسور عبور می کند.

در این مرحله دمنده ها هوای خنک را روی کویل ها پخش می کنند تا دمای گاز مبردی که بیش از حد گرم شده اند را کاهش دهند. در طی این فرایند بخار به مایع فشار بالا تبدیل می شود و مبادله حرارت صورت می کیرد. در سیستم هایی که دارای کندانسور آبی هستند بخار توسط آب خنک می شود.

گرمای مبادله شده از کولر گازی خارح می شود و در صورت قرار دادن دست خود در مقابل محاد خارجی کولر گازی می توانید گرما را حس کنید.

مایع خنک شده به سمت اواپراتور هدایت می شود. در اواپراتور به محض برخورد فن با هوا، مایع خنک شده از طریق سیم پیچ ها جریان پیدا می کند و این باعث خنک شدن هوای داخل اتاق می شود. در طی این مدت مبرد گرما را از اتاق جذب می کند و بعد از خنک شدن؛ هوای خنک را به اتاق باز می گرداند.

این چرخه هنگام روشن کردن کولر گازی به طور مکرر اتفاق می افتد. این کل فرآیند انتقال حرارت از فضای داخلی شما به فضای بیرونی است.

واحدهای کولر گازی چگونه کار می کنند؟

همه اجزای کولر گازی نقش مهمی در این فرآیند دارند. برای اینکه مبادله حرارتی با موفقیت انجام شود، این واحد باید قوانین ترمودینامیک را رعایت کند. دمای مبرد باید بالاتر از دمای محیط باشد. در اینجا به صورت مختصر در این رابطه صحبت خواهیم کرد.

مبرد خنک شده در اواپراتور – قسمت اواپراتور به محیط داخلی شما نزدیکتر است. مایع مبرد خنک شده از کویل اواپراتور عبور می کند چونکه فن موجود رد این واحد هوا را از سیم پیچ ها مکش می کند. هوای دمیده شده از سیم پیچ ها بسیار خنک هستند و دمای اتاق را به راحتی پایین می آورند. مایع خنک هم گرما را از اتاق بیرون راند. مبرد بسیار واکنش پذیر است و هنگامی که گرم می شود به سرعت به شکل بخار در می آید. این باعث می شود تا مبرد مایع تازه خنک شده را مجددا وارد اواپراتور کند.

گاز مبرد گرم در کمپرسور – بخار به سمت کمپرسور می رود و از طریق لوله های به مراتب کوچکتر جریان می یابد و باعث اعمال فشار می شود و دمای گاز مبرد را تا زمانی که بیش از حد گرم شود وتحت فشار قرار گیرد افزایش پیدا می کند. اگر کمپرسور مبرد را مجبور به گرم شدن نکند، کندانسور قادر نخواد بود گرما را رجکت کند و آن را به محیط اطراف انتقال دهد. گرما فقط مطابق با قوانین ترمودینامیک از محیط های پرفشار به محیط های کم فشار انتقال می یابد. اگر دمای مبرد پایین تر از دمای محیط اطراف باشد کندانسور کار نمی کند.

دفع حرارت در کندانسور – همانطور که در بالا توضیح داده شد، آب و هوا گرما را از گاز مبرد گرفته و از آن خارج می کنند. این عوامل مبرد را خنک می کند و آن را به یک فرم مایع باز می گرداند. دمای مبرد وارد شده به کندانسور می تواند 90 تا 105 درجه فارنهایت بالاتر از دمای محیط اطراف باشد. اگر لوله های مسی حامل این گاز را لمس کنید دست شما می سوزد.

کنترل سرعت و فشار از طریق کنتور – کنتور به سادگی یک مکانیزم برای چک کردن را ارائه می دهد که سرعت حرکت مایع مبرد را از طریق سیستم کنترل می کند. اگر مبرد خیلی سریع از طریق سیستم عبور کند، کولر گازی اتاق را به طور موثری خنک نمی کند. هوای خنک شده به اواپراتور هدایت می شود و کل سیکل یک بار دیگر شروع می شود.

نکاتی که باید قبل از خرید کولر گازی در نظر بگیرید

همانطور که ممکن است متوجه شده باشید، کولرهای گازی به عملکرد کندانسورها بسیار متکی هستند. با این وجود برای دریافت خنک کنندگی مورد نیاز، به پیشرفته ترین سیستم موجود در بازار نیازی ندارید. در اینجا برخی از ملاحظاتی که باید قبل از خرید کولرگازی در نظر داشته باشید ذکر شده است:

مناطق کوچک و محدودیت بودجه – کولر گازی های دارای کندانسور هوایی تا 2 تن کارآمد هستند. اگر فقط می خواهید یک دفتر یا اتاق کوچک را راحت خنک کنید، نیازی به خرید سیتم های گران تر ندارید. این کولرهای گازی همانطور که انتظار دارید کار می کند و عملکرد مطمئنی را ارائه می دهد. طول عمر آنها کمی کوتاه تر خواهد بود و احتمالا کمپرسور سریعتر از کار خواهد افتاد اما سرمایه گذاری اولیه بسیار کمی نیاز دارند، بنابراین برای کاربردهای مسکونی و کوچک مناسب هستند. کولر گازی شما به راحتی می تواند تا چند سال دوام داشته باشد.

مناطق بزرگ – اگر می خواهید یک خانه بزرگ، یک فروشگاه تجاری یا فروشگاه کوچک یا یک طبقه اداری یا ساختمان بزرگ را خنک کنید، باید واحدهای کولرگازی دارای کندانسور آبی را خریداری کنید. این کولرهای گازی انرژی کمی مصرف می کنند، کارایی بیشتری دارند و سرمایش و خنک کنندگی بهتری را ارائه می دهند. در محیط های بزرگ، مصرف برق یک نگرانی بزرگ است و سیستم ناکارآمد می تواند به افزایش قبض برق ماهیانه منجر شود. این کولرهای گازی به سرمایه گذاری اولیه بیشتری نیاز دارند و در دراز مدت می تواند در هزینه های شما صرفه جویی کند  باز گشت سرمایه سریعتری را داشته باشد. متاسفانه سیستم های کولر گازی دارای کندانسور آبی به نگهداری بیشتری نیاز دارند، بنابراین مجبورید حداقل یک بار در سال به یک تکنسین برای تمیز کردن، تعمیر و نگهداری کولر گازی نیاز خواهید داشت.

ساختمان های بسیار بزرگ – سیستم های کولر گازی دارای کندانسورهای تبخیری گزینه خوبی برای ساختمان های بزرگ مانند کارخانه ها، ساختمان های اداری بزرگ و غیره می باشد. این کولرهای گازی انرژی کمتری مصرف می کنند و هزینه برق کمتری برای شما در بر خواهند داشت. آنها به اندازه کولرهای گازی دارای کندانسور آبی عملکرد خنک کنندگی را ارائه نمی دهدف اما مزایای بلند مدتی که دارند آنها را به انتخابی خوب تبدیل می کنند. آنها نیاز به نصب و راه اندازی تخصصی و فضای زیادی دارند، بنابراین اگر بودجه کافی ندارید و فضای مناسبی را در اختیار ندارید و این ممکن است گزینه ای ایده آل برای شما نباشد.

بنابراین اگر در حال خرید کولر گازی جدید هستید، باید بودجه، فضای مورد نیاز برای خنک کردن، میزان فضای در دسترس؛ هزینه های نگهداری، قبض آب و برق، ظرفیت خنک کنندگی و غیره را در نظر بگیرید و نیاز های خود را با گزینه های موجود در بازار مقایسه کنید.

اگر درک کنید که کولر گازی چگونه کار می کند و می دانید که هر قطعه سیستم چه نقشی ایفا می کند، قادر خواهید بود در زمان خرید کولر گازی تصمیم درستی بگیرید. اگر هنوز مطمئن نیستید، ایده خوب این است که با یک متخصص مشاوره کنید. مشاوران فروشگاه لوازم خانگی کالاپایا کولر گازی متناسب با نیاز و بودجه شخصی شما را ارزیابی می کنند و بهترین گزینه را به شما پیشنهاد می کنند.

برخی از مقالات مرتبط ما:

برچسب ها
نمایش بیشتر

ثریا داسیان

کارشناس ارشد رشته کامپیوتر، مربی آموزشگاه های آزاد، مترجم و تولید کننده محتوا

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن