تلویزیونصوتی و تصویری

بررسی مشخصات و قیمت تلویزیون 4K و 3D

بررسی مشخصات و قیمت تلویزیون  4K و 3D

دنیای سینماهای خانگی در چند سال اخیر پیشرفت های چشمگیری داشته است. در حال حاضر تکنولوژی ها و استانداردهای جدیدی روانه بازار شده است که تلویزیون 4k  و3D مهمترین شان هستند.

قیمت تلویزیون های هوشمند امروزی با توجه به کاربری های مختلف، متفاوت می باشد. تلویزیون های فور کی و تری دی همچون سایر ابزارهای هوشمند می توانند انواع برنامه های نرم افزاری را اجرا کنند و به تلفن همراه متصل شوند. قیمت تلویزیون سه بعدی معمولا از نمونه های عادی بیشتر می باشد.

 اگر بدنبال ابزاری برای تجربه ی لحظاتی مفرح و ورود به دنیای “آواتار” یا خیالی هستید تلویزیون های سه بعدی بهترین گزینه میباشند. برخی نیز با هدف وبگردی یا اتصال به شبکه های اجتماعی قصد خرید تلویزیون های هوشمند را دارند. این دستگاه های هوشمند تصاویر دو بعدی معمولی را نیز با کیفیت بالا پخش میکنند.

تلویزیون 4k چیست؟

تلویزیون 4k ULTRA HD تصویری با وضوح بسیار بالا را ارائه می دهد که تا کنون در هیچ یک از تلویزیون های خانگی مشاهده نکرده اید. تلویزیون 4K با نام Ultera HD نیز شناخته می شود با تعداد 3,840*2,160 پیکسل.

حتما دیدن کیفیت بالای تصاویردر تلویزیون های FULL HD شما را محصور کرده است. در تلویزیون 4K تصاویری با کیفیت چهار برابری Full HD خواهید دید که در کل دارای حدوداً 8.3 میلیون پیکسل است. وضوح تصویر در تلویزیون 4k یک پله بالاتر از یک تجربه ی بصری ساده است زیرا جزئیاتی را می بینید که انتظارش را هم ندارید. داشتن تعداد بیشتر پیکسل به معنای تراکم زیاد پیکسل است، که تصاویری واضح تر را نشان می دهد. اما پیکسل بیشتر صرفاً معادل با رزولوشن بیشتر نیست بلکه جزئیات و بافت تصویر را نیز تحت تاثیر قرارمی دهد.

تفاوت بین 4k  و Ultra HD چیست؟

کاربرد نام تلویزیون 4K عمومی تر میباشد در حالیکه بسیاری آن را Ultera HD  یا UHD نیز میدانند. برای اکثر خریداران، قیمت تلویزیون و اسامی شان هیچ تفاوتی ندارند. اما اختلاف های کوچکی وجود دارد.

در حقیقت، تلویزیون 4K با رزولوشن 4096*2160 که برای اولین بار در سینماهای دیجیتال مورد استفاده قرار گرفته است. این در حالی ست که تلویزیون  ULTERA HD  با رزولوشن 3840*2160 پیکسل در تلویزیون های خانگی گفته می شود. از نظر فنی، اصطلاح 4K برای تلویزیون های با رزولوشن 3840*2160 پیکسل اشتباه است اما همچنان با این دو نام شناخته می شوند و قابل جایگزینی اند.

ویژگی های تلویزیون 4k

  • نمایش جزئیات

اصلی ترین خصوصیت تلویزیون های4k کیفیت تصویر بهتر می باشد زیرا تصاویر جزئیات و وضوح بیشتری دارند. با چهار برابر شدن تعداد پیسکل نسبت به Full HD، هر برگی که از درختان ریخته میشود، هر ستاره ای در آسمان و هر تار مویی بر سر موجودات را درون نمایشگر مشاهده خواهید کرد.

تراکم بالا و سایز کوچک هر جفت پیکسل صفحه نمایشگر به حدی ست که امکان مشاهده ی بافت و زوایای هر پیکسل را غیر ممکن میسازد و صفحه ی نمایش را به دریچه ای بسوی واقعیت تبدیل میکند.

  • فناوری افزایش عمق تصویر Depth Enhancer

تکنولوژی 4K نه تنها جزئیات و وضوح تصویر را بهبود نمیبخشد بلکه به تصویر عمق میدهد. تصاویر عمیق و جان بخشیدن به عناصر موجود در حدی ست که حتی برخی افراد تصاویر تلویزیون  4K را هنگام مشاهده از فاصله ی زیاد با واقعیت اشتباه گرفته اند. وقتی از فاصله دور به صفحه نمایش یک تلویزیون نگاه می کنید حس میکنید جزئیات دیده نمی شود و تصویری یکنواخت مشاهده می کنید. افزودن کنتراست به زمینه، تصویری با جزئیات ظریف و دقیق به نمایش می گذارد که حتی با فاصله گرفتن از تلویزیون نیز تصاویر با بالاترین کیفیت به نظر می رسند.

  • طیف وسیع رنگ ها

تراکم و تعداد بالای پیکسل ها تصاویری با ترکیب رنگ های طبیعی، بی نقص و بدون هیچ نقطه رنگی کور ارائه می دهد.

  • تجربه سینمای خانگی

وضوح بالای تصاویر در تلویزیون های 4k و زاویه ی دید 360 درجه، تجربه همه جانبه ی تماشای یک فیلم در سینمای خانگی را برای شما فراهم می آورد.

  • رزولوشن

در چندین سال اخیر، سایز تلویزیون روز به روز بزرگ تر شده است. اما با افزایش سایز احتمال  ضعف در پردازش و نقص ساختار پیکسلی وجود دارد. به لطف تلویزیون های 4k حتی با افزایش سایز صفحه نمایش، کیفیت تصاویر افت نخواهند کرد.

  • قیمت تلویزیون 4k

قیمت تلویزیون های 4k به اندازه ای که شما تصور میکنید گران نیستند. شما می توانید در فروشگاه اینترنتی کالا پایا تلویزیون های با فناوری 4k اما قیمت مناسب خریداری نمایید. اما واضح است که ارزان ترین نمونه، بهترین تجربه از داشتن این تلویزیون به شما نمی دهد.

قیمت تلویزیون
قیمت تلویزیون
  • بهبود تصاویر سه بعدی

یکی از مواردی که کمتر مورد توجه قرار میگیرد ارتقای کیفیت تصاویر سه بعدی در تلویزیون های فور کی است. برای داشتن تصویر سه بعدی از فیلتری روی صفحه نمایش استفاده میشود که بصورت بالقوه رزولوشن تصاویر را کاهش میدهد که این امر توسط فور کی حل میشود.

تلویزیون سه بعدی چیست؟

فناوری خلاقانه و عینک های ویژه، تجربه ی بصری مهیجی از برنامه های ورزشی، فیلم ها و بازی ها را به نمایش میگذارد.

“تلویزیون سه بعدی” به این معنی ست “یک تلویزیون  HD  با سازگاری سه بعدی”. سازگاری 3D ویژگی ای ست که از سال 2010 به تلویزیون های LED, LCD و پلاسما افزوده شده است. این ویژگی امکان نمایش تصاویری خاص با استفاده از لوازم جانبی- عینک مخصوص و قطعه ی منبع- را فراهم کرده است.

اما تلویزیون سه بعدی چگونه کار می کند؟

بسیار مهم است قبل از خرید یک قیمت تلویزیون سه بعدی و خصوصیات مربوط به آن را بدانید که با تصاویر دو بعدی چه تفاوتی دارد. همه ی مدل های قدیمی تر تلویزیون ها، تصاویری دو بعدی دارند که فقط تصویر را در محور افقی و عمودی نشان می دهند. یک تلویزیون سه بعدی امکان مشاهده تصویر در بعد های طول، عرض و عمق برای بیننده میسر میسازد. اساس مفهوم سه بعدی بر پایه  آناتومی بدن انسان است. اصولاً چشمان ما حدود 7 سانتی متر فاصله دارند.

هر چشم تصویری مجزا را از محیط دریافت میکند زیرا زاویه دید چشمان متفاوت است. هنگامی که مغز اطلاعات حاصل از این تصاویر را دریافت می کند آنها را ترکیب کرده تا حس عمق را ایجاد کند. برای ساخت فناوری سه بعدی از این ویژگی استفاده شده است. برای ساخت تصاویر سه بعدی، از دو تصویر برای هر چشم بکار برده میشود که پس از قرار دادن عینک سه بعدی روی چشم، این تصاویر ترکیب میشوند.

ندیدن تصاویر سه بعدی

همه ی افراد قادر به دیدن تصاویر سه بعدی نیستند زیرا دچار نابینایی استریو(عدم توانایی ذاتی ترکیب دو تصویر) میباشند. اما درصد بسیار کمی اینچنین بوده و عارضه ی بسیار نادری ست.

فناوری سه بعدی

براحتی میتوان گفت مشاهده تصاویر تلویزیون های دو بعدی بعد از دیدن برنامه های سه بعدی هرگز یکسان نخواهد بود. سه نوع فناوری در ساخت تلویزیون های سه بعدی وجود دارد با نام های آناگلایف anaglyph))، استریوسکوپی پلاریزه شده stereoscopic passive polarized)) و استریوسکوپ فعال stereoscopic active)) . شما می توانید هنگام خرید یکی از این فناوری ها با ظرفیت های متفاوت را سفارش دهید.

استریوسکوپ فعال بهترین فناوری برای تماشای تصاویر 3D ست. اگر نمی خواهید بصورت سه بعدی از تلویزیون استفاده کنید مهم نیست. با تماشای دو بعدی نیز همچنان کیفیت بالای تصاویر را نیز دریافت خواهید کرد.

فناوری سه بعدی از نظر برند و نوع نمایشگر متفاوت است

در حال حاضر چهار برند، تولید این محصول صوتی و تصویری را انجام میدهند که شامل:سامسونگ، ال جی، پاناسونیک و سونی. کمپانی سامسونگ این فناوری را در تلویزیون های LCD, LED و پلاسما ارائه می دهد. تلویزیون های ال جی و سونی فقط در تلویزیون های LCD  و LED و پاناسونیک فقط در نمایشگرهای پلاسما از این تکنولوژی بهره گرفته اند.

کمپانی ال جی، ویزیو و توشیبا از استروسکوپ پلاریزه غیرفعال استفاده میکنند در حالی که سامسونگ از نوع فعال بهره گرفته است. تلویزیون های ال ای دی و ال سی دی می توانند از هر دو فناروی فعال و غیر فعال پشتیبانی کنند اما در تصاویر پلاسما فقط نوع فعال کاربرد دارد.

برای تماشای تصاویر سه بعدی در 3D TVs، به عینک، دستگاه و محتوای 3D نیاز دارید.

علاوه بر عینک و تلویزیون، به دستگاهی با قابلیت  پخش BLUE-RAY ، کابل، اینترنت یا ماهواره همچنین به نسخه دیسک بلوری یا یک شبکه 3D نیاز دارید.

تلویزیون های سه بعدی جدید

3D TVs که از سال 2010 ساخته شده اند قادر به پخش تصاویری با کیفیت وضوح بالا و رنگ های پس زمینه ی طبیعی می باشند. در این دستگاه ها، از روش قدیمی “آناگلیف” و عینک هایی با فیلتر قرمز- آبی خبری نیست.

قیمت تلویزیون های دارای تکنولوژی فعال و غیر فعال تفاوتی ندارند اما عینک های سه بعدی نمونه های فعال ارزان تر هستند

مزیت اصلی فناوری غیرفعال، قیمت پایین عینک هاست. اکثر تلویزیون های سه بعدی غیرفعال دارای یک یا دو عدد عینک همراه محصول اصلی می باشند. از آنجایی که الکترونیکی نیستند نیاز به باتری ندارند و سبک تر و راحت تر اند. عینک هایشان در اشکال مختلفی در بازار موجود است ولی لرزش ندارند.

عینک های سه بعدی تلویزیون های با فناوری فعال دارای عینک های الکترونیکی و قابل شارژ و یا باتری خور می باشند که لرزش نیز دارند.

عینک های 3D

امروزه در ساخت تلویزیون های ال سی دی، ال ای دی و پلاسما همگی، تکنولوژی سه بعدی بهمراه عینک های مخصوص بکار برده میشود. اما اکثر افراد از این ویژگی و عینک ها اصلا استفاده نمیکنند یا اینکه بعد از یک الی دو بار تماشا، عینک ها را کنار میگذارند تا خاک بخورند.

علت اصلی این اتفاق کمبود محتوا 3D ست. پیش بینی هایی برای ساخت شوهای تلویزیونی، ورزشی و سرگرمی سه بعدی انجام شده بود که هیچکدام اجرایی نشدند. در کنار نبود محتوا، عامل محدود کننده دیگر نیاز به تهیه تجهیزات جانبی همچون عینک ویژه است. بعد از خرید عینک و برنامه سه بعدی اکثر بیننده ها تماشای برنامه های سه بعدی به اندازه دو بعدی برایشان خوشایند نبوده است.

همه ی تلویزیون های سه بعدی قادر به پخش بی عیب و نقص و بدون نیاز به عینک، تصاویر دو بعدی می باشند. در آینده انتظار می رود که اکثرا برای پخش همان برنامه های دو بعدی استفاده گردند.

مقایسه نهایی قیمت تلویزیون 4K  و 3D

برای هرکسی که بدنبال خرید تلویزیون است دو گزینه اصلی در بازار برایشان موجود است. قیمت تلویزیون های 4K و 3D . اما کدامیک بهتر است و چه تفاوت هایی دارند؟

اما اگر نمیتوانید تصمیم بگیرید کدام را انتخاب کنید. تلویزیون های که هر دو فناوری را دارند خریداری کنید. قیمت تلویزیون های 4K همراه با سازگاری سه بعدی برای شما مقرون بصرفه تر خواهد بود.

4K فناوری فوق العاده ای ست با وضوح چهار برابری FULL HD که با نام های ULTER-HD و  UHD نیز شناخته میشود. این تکنولوژی به طور فزاینده ای در ساخت فیلم های تجاری مورد استفاده قرار گرفته است. اکثر فیلم ها با 4K  ساخته می شوند. مزیت بارز  4K ، کیفیت تصویر خیره کننده آن است. اگر تصاویر  HD برای شما خوب است پس تصاویر 4Kشما را متحیر میکنند. اما در حال حاضر، محتوای 4K زیادی موجود نیست و بهترین روش مشاهده برنامه ها از شبکه های همچون NETFLIX است.

تلویزیون های  سه بعدی در عرصه تلویزیون های خانگی قدیمی تر بوده و جذابیت های خاص خود را دارند. از سوی دنیای پیرامون ما در سه بعد است چرا محتوای سه بعدی را نیز تجربه نکنیم؟ اما همان مشکل کمبود محتوا وجود دارد. استفاده از عینک مخصوص هنگام تماشای این تصاویر الزامی ست.

در فروشگاه کالاپایا طیف وسیعی از قیمت تلویزیون های ارزان با فناوری های روز دنیا موجود می باشد

 

مقالات مشابه : پورت ها و کابل های تلویزیون ها

محافظ صفحه تلویزیون

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫4 نظرها

  1. اطلاعات خوبی درباره‌ی تلویزیون 4k و سه بعدی خواندم. با تشکر

  2. با عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما عزیزان
    ممنون از اطلاعات جامع و شیوای شما

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن