تهویه مطبوعکولر گازی

دلایل خاموش شدن کولر گازی و اسپلیت

فروشگاه اینترنتی کالاپایا عرضه کننده انواع کولر گازی و اسپلیت در ایران

کولر‌های گازی و اسپلیت چند مشکل شایع و اساسی دارند و یکی از مهم‌ترین آن‌ها خاموش شدن ناگهانی دستگاه است. دلایل خاموش شدن کولر گازی و اسپلیت هم بسیار متفاوت است. از این رو در این یادداشت به بررسی مهم ترین مشکلاتی که می‌تواند باعث به وجود آمدن این مشکل شود خواهیم پرداخت.

این که از چه نوع و یا چه مدلی از کولر گازی استفاده می‌کنید زیاد مهم نیست در جدید ترین و یا قدیمی ترین مدل‌های کولر گازی هم این مشکلات بروز می‌کند. ممکن است یکی از قطعات دستگاه از کار افتاده باشد و یا حتی اتصال برق قطع شده باشد اما تشخیص و عیب یابی این موضوع به صورت دقیق است که اهمیت دارد و می‌تواند از هزینه‌های تعمیر شما بکاهد.

با توجه به این که کولر‌های گازی وسایل مصرفی مهم و ضروری هستند نمی‌توان وقت زیادی را برای عیب یابی تلف کرد به همین دلیل خاموش شدن ناگهانی اسپلیت می‌تواند مشکلات بسیار دردسر ساز هم باشد و این نیاز باعث شود تا شما هزینه‌های زیادی برای این کار انجام دهید در صورتی که شاید بتوان با یک هزینه بسیار کم هم این مشکل را رفع کرد.

خاموش شدن ناگهانی کولر گازی و اسپلیت

محتمل‌ترین و ساده‌ترین دلیلی که می‌تواند باعث بروز این مشکل شود قطع شدن اتصال برق است. در واقع مشکلات بسیار کم و خاصی هستند که ممکن است باعث شود که کولر گازی به طور کلی برقش قطع شود به همین دلیل حتما جریان برق را با احتیاط کامل بررسی کنید ممکن است فیوز پریده باشد و یا حتی برق قطع شده باشد. البته دلیل این مشکل هم می‌تواند از برد یا اینتور دستگاه باشد اما ممکن است دستگاهی دیگر باعث قطعی یا اتصالی برق شده باشد.

ترموستات خود را چک کنید. معمولا یکی از قطعه‌هایی که توجه زیادی به آن نمی‌شود همین ترموستات است. تنطیمات ترمستات با جود این که بسیار ساده است اما به دلیل تصورات غلطی که در خصوص آن وجود دارد می‌تواند مهم‌ترین دلیل در خاموشی دستگاه باشد. خصوصا هنگامی که تنظیمات ترموستات را تغییر داده‌اید حتما با این مشکل مواجه خواهید شد. بنابراین توصیه می‌کنیم ترموستات را در حالت متعادل قرار داده و آن را بیش از حد زیاد نکنید.

OLD یا همان اورلود را چک کنید. این قطعه برای ایمنی بیشتر در دستگاه بسیار کارآیی دارد در خصوص این دستگاه یک یادداشت مفصل نوشته‌ایم اما دقت کنید در صورتی که اورلود خراب باشد حتما دستگاه خاموش می‌شود. در واقع در اصطلاح فنی بسیاری می‌گویند دستگاه اورلود کرده است. اورلود کردن دستگاه نه تنها مضر نیست بلکه بسیار مهم مفید به نظر می‌رسد. البته احتمالا دستگاه شما مشکلی داشته است که سیستم اورلود کرده است اما مشکلاتی ناشی از نوسانات برقی هم می‌توانند باعث اورلود کردن باشند. در واقع اورلود یک مشکل نیست که بخواهید آن را تعمیر یا برطرف کنید بلکه خود آن حاکی از مشکلاتی است که برای دستگاه وجود دارد به همین دلیل باید اقدام به عیب یابی دستگاه کنید مثلا ممکن است اینورتر و یا کمپرسور شما مشکل داشته باشد.

بار‌ها تاکید کرده‌ایم که فیلتر‌های خود را حداقل به صورت ماهانه تمیز کنید. هر چند نحوه تمیز کردن این فیلتر‌ها بسیار ساده است اما معمولا جدی گرفته نمی‌شود. کثیف شدن فیلتر‌ها باعث می‌شود دستگاه به سختی کار کند و در صورتی که خیلی حاد شود قطعا دستگاه خاموش می‌شود.

نکته آخر را مخصوص کولر‌های خاص است. در صورتی که کولر خود را مدت‌هاست سرویس و یا شارژ نکرده‌اید حتما باید سراغ سرویس کردن آن بروید. لزوما ممکن است دستگاه مشکلی نداشته باشد اما به دلیل سرویس نشدن مشکل کوچکی پیش آمده باشد که اجازه ندهد دستگاه به خوبی کار کند.

در صورتی که مسیر گاز به دلیل پر شدن و گرد و خاک گرفتن کویل‌ها گرفته شده باشد دستگاه به صورت ناگهانی خاموش می‌شود البته این نوع خاموشی قبل از آن اخطار و هشدار‌هایی به شما می‌دهد. خصوصا در مواقعی که نشتی گاز وجود داشته باشد این مسئله تشدید خواهد شد. ممکن است یک مشکل بسیار مهم وجود داشته باشد و آن هم خراب شدن موتور باشد. موتور‌ها به سادگی خراب نمی‌شوند و حتی ممکن است تمیز نکردن فیلتر باعث خرابی موتور شود به همین دلیل در صورتی که مشکل بسیار اساسی است و نشانه‌ای برای روشن شدن دستگاه وجود ندارد حتما موتور شما خراب شده است.

مشکل دیگر را باید در خرابی فن دید. فن برای خنک کردن و توزیع هوا بسیار اهمیت دارد. فن موتور می‌تواند به دلایلی چون کار بیش از حد ا کار بیافتد به همین دلیل سعی کنید در ابتدا فن را بررسی کنید. خرابی فن باعث خاموشی موقت دستگاه می‌شود در صورتی که خسارتی به سایر بخش‌های دستگاه وارد نشده باشد.

اتصالات برقی را حتما چک کنید. برای مثلا کمپرسور‌ها از سیم‌های بسیار نازکی بهره می‌برند که به راحتی ممکن است خراب شود. در صورتی که این سیم‌ها اتصال کنند و یا حتی قطع شوند احتمال خاموش شدن دستگاه وجود دارد به همین دلیل توصیه می کنیم به صورت مرتب اقدام به تمیز کردن این بخش نمائید تا از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری شود.

کم یا زیاد شدن ولتاژ برق هم می‌تواند باعث خاموشی دستگاه شود. در مواقعی که ممکن است کنتور شما هشدار‌های قطعی برق دهد و یا سایر لوازم خانگی شما دچار مشکل شود احتمال بروز این مشکل بسیار بیشتر است.

رله استارت خود را هم چک کنید. این قطعه هم راحت تعویض می‌شود و هم هزینه بسیار کمی دارد به همین دلیل هم معمولا مشکل شایعی است و حل کردن آن به سرعت و در کمتر از سی دقیقه امکان پذیر است.

هزینه تعمیر کولر گازی

خاموش شدن کولر گازی و اسپلیت بسیار ساده اتفاق می‌افتد. چه در مدل‌هایی که به تازگی خریداری کرده‌اید و چه در مدل‌های قدیمی این مشکل بروز می‌کند. اما توجه داشته باشید که با توجه به کارکرد کولر هم می‌توانید مشکل خود را تشخیص دهید. برای مثال علت خاموش شدن کولر گازی پنجره‌ای را با توجه به زمانی که آن خریداری کرده‌اید متوجه خواهید شد. بسیاری از مشکلاتی که در بالا گفتیم خاص کولر‌هایی است که سرویس نشده است و یا قدیمی هستند اما اگر مدل جدیدی خریداری کرده‌اید احتمالا یا نصاب آن را به صورت خیلی غیر حرفه‌ای تعبیه کرده است و یا مشکل از اتصالات برقی شماست.

هنگامی که از عیب یابی کولر خود مطمئن شدید نباید به راحتی اجازه تعویض قطعات اصلی دستگاه را بدهید. مثلا موتور و یا کمپرسور یک دستگاه ال جی که یکسال است خریداری شده است امکان خرابی ندارد مگر این که جریان برق به قدری بوده است که آن را از بین برده و نشانه‌های آن هم بسیار بارز باشد.

هزینه‌ای که برای تعویض این قطعات و یا تعمیر آن می‌پردازید بسیار زیاد است به همین دلیل بهتر است تا از سرویس کاران حرفه‌ای برای این کار استفاده کنید. معمولا نمایندگی‌های مجاز بهترین راه حل برای حل مشکلات هستند و توصیه‌ای برای تعمیر خودآموز نداریم. با وجود فیلم‌های آموزشی و فایل‌های پی دی اف تعمیر و عیب یابی این دستگاه‌ها اما هم ابزار زیادی باید برای این کار در دست داشته باشید و هم سعی کنید یک متخصص حرفه‌ای شوید بنابراین بهتر است دستگاه خود را وسیله آموزش قرار ندهید. در صورتی که خسارتی به سایر بخش‌ها ایجاد شود و یا هزینه دیگری به خود تحمیل کنید عمر مفید دستگاه و میزان کارآیی آن را هم کاهش داده‌اید.

اما بسیار اهمیت دارد که بتوانید با توجه به نکاتی که اشاره کردیم اقدام به عیب یابی دستگاه خود کنید. فروشگاه اینترتی کالاپایا عرضه کننده تخصصی کولر‌های گازی داخلی و خارجی ضمن فروش این محصولات با کمک کارشناسان خود به ارزیابی راه‌های نگهداری و تعمیر و عیب یابی دستگاه‌های مختلف هم پرداخته آن را به صورت رایگان در اختیار مشتریانش می‌گذارد.

دقت کنید که هنگام خرید محصولات کولر گازی حتما از فروشگاه‌های معتبر که اصالت کالا را تضمین و خدمات پس از فروش و گارانتی دارند استفاده کنید چرا که بسیاری از محصولات موجود در بازار ما متاسفانه اصل نیستند. متاسفانه یکی از دلایلی که باعث خرابی دستگاه می‌شود خرید محصولات فیک و مشابه در بازار است علاوه بر این نداشتن گارانتی محصولات باعث می‌شود که در مدت کوتاهی هزینه زیادی برای تعمیزات پرداخت کنید.

مقالات مرتبط:

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. سلام خداقوت کولراسپیلت ال جی ۱۴۰۰۰ تقریبا۱۷ سال میشه دارم ولی نمایندگیهای اون موقع زیادسردرنمیاوردن یا عمدا کردن موتورفن سوزاندن بعداظهر گفتن مشکل ازموتوریکی ازتهران سفارش بدیم ۳۵۰ تومان گفتم باشه با۳۰ تومان درست کردم والان سرماش از ۱۸کی جی ۱۸ ایوولی بهتره شاگردی هیچ چیزنکردم ندیدم ولی همیشه بانام خدا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن