تلویزیون

8 اصطلاح رایجی که باید قبل از خرید تلویزیون بدانید

فروشگاه لوازم خانگی کالاپایا عرضه کننده انواع تلویزیون ایرانی و خارجی در ایران

در مقاله امروز فروشگاه لوازم خانگی کالاپایا قصد داریم شما را با 8 اصطلاح رایجی که باید قبل از خرید تلویزیون بدانید آشنا کنیم. هنگامی که برای خرید یک تلویزیون جدید اقدام می کنید ممکن است با اصطلاحاتی روبرو شوید که شما را کاملا سردرگم می کنند. به همین خاطر ما با نوشتن مقاله امروز قصد داریم شما را از این سردرگمی نجات دهیم.

نسبت ابعاد تلویزیون

اولین چیزی که باید بدانید تفاوت بین نسبت های ابعاد 4:3, 16:9  و  21:9 است. این اعداد نسبت طول افقی و عمودی صفحه تلویزیون را نمایش می دهند. بنابراین 4:3 یک صفحه ضعیف مانند تلویزیون های CRT قدیمی است که امروزه معمولا در دسترس نیست. متداول ترین نسبت ابعاد 16:9 است که همان صفحه واید است که احتمالا در هر زاویه ای قالبل مشاهده هستند. نمونه 21:9 در مدل های خاص موجود است و از آن به عنوان نمایشگر سینمایی نام برده می شود چونکه همان نسبت ابعادی که در سالن سینما مشاهده می کنید را در اختیار دارید.

8 اصطلاح رایجی که باید قبل از خرید تلویزیون بدانید

رزولوشن و Ultra HD

رزولوشن یا وضوح صفحه نمایش به تعداد پیکسل های موجود در آن اشاره داد که معمولا با تعداد پیکسل های موجود در یک خط افقی ضرب در تعداد پیکسل های یک خط عمودی نمایش داده می شود، به طور مثال رزولوشنی که ممکن است زیاد دیده باشید؛ 1920×1080 پیکسل باشد:

  • HD: 1280×720
  • FullHD: 1920×1080
  • Ultra HD/4K: 3840×2160
  • Ultra HD/8K: 7620×4380

اگر شما برای خرید تلویزیون به بازار رفته باشید، Ultra HD اصطلاحی است که به احتمال زیاد شنیده اید. Ultra HD شامل هر دو رزولوشن 4K و 8K می باشدغ از این میان 4K همان چیزی است که هم اکنون می توانید در تلویزیون های سطح بالا دریافت کنید اما 8K چندان رایج نیست مگر اینکه بخواهید تلویزیون بزرگتر از 80 اینچ را خریداری کنید.

8 اصطلاح رایجی که باید قبل از خرید تلویزیون بدانید

مزیت Ultra HD این است که وضوح بالاتری را دریافت می کنید که به معنای کیفیت بهتر تصاویر می باشد. نقطه ضعفی که وجود دارد این است که در حال حاضر اکثر محتواها با وضوح 4K در دسترس نیستند؛ بنابراین تلویزیون شما به طور مصنوعی ارتقاء پیدا می کند و در واقع از فناوری 4K بهره نمی برند.

مقایسه تلویزیون های 1080i و 1080p

بعضی از تلویزیون ها رزولوشن 1080p یا 1080i را نشان می دهند. i مخفف interlaced (هم آمیخته) و p مخفف progressive (پیش رونده) است. در صفحه نمایش Progressive یا پیش‌رونده، فری م‌ها یکی پس از دیگری نمایش داده می‌شوند. اما در صفحه نمایش های interlaced تنها نیمی از خطوط افقی تصویر را شامل می‌شود. فریم بعدی هم نیمی دیگر از خطوط را در بر می‌گیرد. طبیعتا تلویزیون هایی که از رزولوشن 1080p استفاده می کنند کیفیت بهتری را ارائه می دهند.

Upscaling یا قابلیت ارتقاء تصاویر

برخی از تلویزیون ها ادعا می کنند که قابلیت ارتقاء تصاویر را به صورت هوشمند دارند و مهم است بدانید که این به چه معناست. فیلم های روی DVD یا حتی برخی از فیلم های قدیمی که روی Blu-Ray در دسترس هستند دارای محتواهایی هستند که در اصل با کیفیت فول اچ دی تولید نشده اند. بنابراین چگونه تلویزیون Full HD شما می تواند این تصاویر را به بهترین شکل نمایش دهد؟

نرم افزار هوشمند داخل تلویزیون شما محتوای این دسته از فیلم ها که دارای وضوح پایین تری هستند را دریافت می کنند و آن را تجزیه و تحلیل می کند و بعد هنگام پخش این فیلم ها پیکسل های جدیدی را به محتوا وارد می کنند و باعث می شود که تصویر در تلویزیون با وضوح بالاتری نمایش داده شود.

تلویزیون پلاسما؛ LCD؛ LED  و OLED

اینها انواع مختلفی از فناوری های استفاده شده در صفحه نمایش تلویزیون هستند. تمام آنچه که باید بدانید در ادامه آورده شده است:

خرید تلویزیون پلاسما

تلویزیون های پلاسما ادر چند سال پیش کاملا رایج بوده اند و هنوز هم می توانید تلویزیون های بزرگ پلاسما را با قیمت پایین تری نسبت به تلویزیون های LCD, LED یا OLED پیدا کنید. رنگ ها نسبت به تلویزیون های LCD بهتر هستند؛ سطح رنگ سیاه تیره تر و زاویه دید بهتری دارند. اما با وجون این مزایا؛ خرید تلویزیون پلاسما توصیه نمی شود.

پلاسما از گازهای کمی در پشت صفحه استفاده می کند تا رنگ ها را در تلویزیون نمایش دهد و با گذشت زمان؛ این گازها از بین می روند و در واقع صفحه نمایش می سوزد. همچنین آنها به اندازه سایر پنل ها از نظر انرژی بهره وری ندارند. اما بزرگترین دلیلی که نباید برای خرید این دسته از تلویزیون ها اقدام کنید این است که فناوری در حال مرگی است. بنابراین اگر مشکلی برای تلویزیون شما پیش بیاید تعمیر آن دشوارتر و پرهزینه تر خواهد بود.

خرید تلویزیون LCD

تلویزیون های LCD همچنان محبوب تر و ارزانتر از تلویزیون های LED و پلاسما هستند. کیفیت تصویر هنگامی که صحبت از کنتراست و زاویه دید می شود مناسب نیست اما در نمایش تصاویر در محیط های روشن خوب عمل می کند. این به دلیل لامپ های فلورسنت کاتدی CCFL است که از آن برای روشن کردن صفحه نمایش استفاده می شود. اگر یک تلویزیون LCD را برای خرید در نظر دارید، سعی کنید گزینه ای که رفرش ریت حداقل 100 هرتزی را ارائه می دهد را بخرید تا با تاری تصویر روبرو نشوید.

خرید تلویزیون LED

تلویزیون های LED در واقع تلویزیون های LCD با فناوری روشنایی متفوت هستند یعنی به جای استفاده از CCFL از دیودهای ساطع کننده نور یا LED استفاده می کنند. ایم تلویزیون ها در دو نوع edge-lit LED  و  full-array LED  در دسترس هستند. یک تلویزیون edge-lit LED دارای LED های روشن در قابل تلویزیون هستند در حالی که تلویزیون های full-array LED  آرایه کاملی از چراغ های LED را در پشت صفحه اصلی خود دارند.

دومی یک صفحه نمایش با کیفیت بهتر را ارائه می دهد و غالبا به آن Full LED یا True LED گفته می شود. مورد اول ارزان تر است و در تلویزیون های ضخیم تر موجود است و از انرژی بیشتری استفاده می کنند.

به طور کلی؛ کیفیت تصویر یک تلویزیون edge-lit LED بهتر از یک تلویزیون LCD معمولی دارای CCFL نخواهد بود؛ بنابراین هزینه بیشتری را برای خرید این دسته از تلویزیون ها پرداخت نکنید.

خرید تلویزیون های OLED

OLED مخفف organic LED است و از هر دوی تلویزیون های edge-lit LED  و  full-array LED   بهتر هستند چونکه آنها قادر به ایجاد رنگ (یا بهتر بگوییم نور) بدون نیاز به بک فناوری بک لایت جداگانه مانند گاز پلاسما؛ CCFL های LCD یا LED هستند. نتیجه کیفیت تصویر است که در فناوری نمایشگر فعلی بهترین است و سطح رنگ سیاه و سفید عمیق تری را نشان می دهد.

Refresh Rate و  Soap Opera Effect

شما صحبت های زیادی در مورد هرتز خواهید شنید، به طوری که برخی از تلویزیون ها دارای بیش از 50 هرتز هستند و برخی ها فقط 60 هرتزی هستند. هرتز به رفرش ریت تلویزیون اشاره دارد که نشان می دهد در هر ثانیه چند بار بروزرسانی تصویر اتفاق می افتد. بنابراین رفرش ریت 60 هرتزی به این معناست که یک تصویر 60 بار در ثاینه نشان داده می شود. هر چقدر رفرش ریت بالاتر باشد؛ مغز شما به راحتی فریب می خود و فکر می کنید که این تصاویر در حال حرکت هستند.

به طور کلی در تلویزیون های 50 یا 60 هرتزی زیاد متوجه مشکل نخواهید بود؛ مگر اینکه زیاد ورزش تماشا کنید یا بازی های ویدیویی زیادی را انجام داده باشید که در این صورت تاری تصاویر را تجربه خواهید کرد. اگر این مسئله شما را آزار می دهد باید تلویزیون های دارای رفرش ریت 100 یا 120 هرتز را خریداری کنید. حتی تلویزیون های با ررفرش ریت 240 هرتز هم وجود دارند که برای بازی و تماشای برنامه های ورزشی عالی هستند؛ اما وقتی که صحبت از فیلم می شود با مشکل روبرو می شوند. این رفرش ریت های بالا با ایجاد و قرار دادن فریم های جدید در یک ثانیه حاصل می شود.

Soap Opera Effect یا اثر نمایش صابونی باعث ایجاد تعامل و هماهنگی حرکت می شود که سرعت نمایش تصویر را افزایش می دهد و معمولا آن را تا حداکثر مقدار ارتقاء می دهد. این ویژگی باعث می شود تصاویر را روان تر، واضح تر و بسیار واقعی تر از دیگر حالت های نمایش فیلم ببینید.

بیشتر بخوانید: فناوری تلویزیون نانوسل (NanoCell) ال جی چیست؟

خرید تلویزیون سه بعدی

Active 3D بهترین کیفیت را ارائه می دهند اما دارای عینک های گران قیمتی هستند. اگر جزو کاربران هستید که به بازی علاقه دارید؛ این همان چیزی است که شما نیاز دارید. حتی مشاهده فیلم در تلویزیون های سه بعدی بسیار جذاب است. 3D Passive فناوری استفاده شده در اکثر سینما ها است. این تلویزیون ها از فیلترهای پلاریزه سه بعدی روی عینک استفاده می کنند؛ بنابراین شما افکت های سه بعدی را مشاهده خواهید کرد که در واقع سه بعدی نیستند.

8 اصطلاح رایجی که باید قبل از خرید تلویزیون بدانید

خرید تلویزیون هوشمند

تلویزیون هوشمند یا اسمارت تی وی در اصل تلویزیونی است که برخی از کارهایی که گوشی های هوشمند با کامپیوتر شما می توانند انجام دهند (مانند مشاهده عکس و فیلم از طرق فلش مموری؛ مرورو اینترنت، مشاهده فیلم های یوتیوب؛ کنترل تلویزیون با استفاده از فرامین صوتی) را به شما ارائه می دهد.

8 اصطلاح رایجی که باید قبل از خرید تلویزیون بدانید

حالا که با همه این اصطلاحات آشنا شدید؛ می توانید برای خرید تلویزیون اقدام کنید. شما می توانید از محصولات فروشگاه لوازم خانگی کالاپایا دیدن کنید و بهترین تلویزیون های موجود در بازار را با بهترین قیمت خریداری کنید. اگر مدل تلویزیون مد نظر خود را پیدا نمی کنید کافیست که با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

برخی مقالات مرتبط ما:
برچسب ها
نمایش بیشتر

ثریا داسیان

کارشناس ارشد رشته کامپیوتر، مربی آموزشگاه های آزاد، مترجم و تولید کننده محتوا

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن