تلویزیونصوتی و تصویری

ویروسی شدن تلویزیون های هوشمند و روش های حل این مشکل

آیا تلویزیون هوشمند ویروسی می شود؟

آیا تلویزیون هوشمند ویروسی می شود؟ برای رهایی از ویروسی شدن تلویزیون های هوشمند چه راه کارهایی وجود دارد؟ پیشرفت سریع فناوری ، افزایش سرعت اینترنت نیاز به انجام کار های روزانه در سریع ترین زمان و صد ها دلیل دیگر نیاز به وجود تلویزون های هوشمند را ضروی کرده است و از مهم تر امکانات فوق العاده  کاربردی و کیفیت محصولات میل به داشتن تلویزیون هوشمند را چندین برابر کرده به طوری که در حال حاضر در خانه اکثر مردم، اسمارت تی ها وجود دارند.

با وجود امکانات بی شمار دلایلی مبنی بر ویروسی شدن این محصولات باعث نگرانی کاربران شده است و اکثر مردم این سوال را میپرسند که آیا تلویزیون هوشمند ویروسی می شود؟  و یا آیا تلویزیون های هوشمند هک می شوند؟ اگر امکان ویروسی شدن تلویزیون های هوشمند وجود دارد راه حل چیست؟ تمام محصولات هوشمندی که ما امروزه استفاده می کنیم مثل لپ تاپ و یا گوشی های هوشمند همگی قابل ویروسی شدن هستند. بنظرتان استفاده نکردن از لپ تاپ یا گوشی فقط به دلیل ویروسی شدن کار عاقلانه ای است؟

آیا تلویزیون هوشمند ویروسی می شود؟

از لحاظ تئورری بله امکان ویروسی شدن تلویزیون های هوشمند وجود دارد این قضیه بر کسی پوشیده نیست که افرادی به اسم هکر که دارای سواد کامپیوتری فوق العاده بالایی هستند و جزء افراد خاص هستند می توانند از طریق اینترنت وارد سیستم شما شوند و اقدام به کار هایی کنند. بحث هک فقط در مورد تلویزیون صادق نیست تمام دستگاه های هوشمندی که شما روزانه استفاده می کنید از گوشی گرفته تا کامپیوتر و تمام حساب های شبکه های اجتماعی همه مواردی که به دنیای مجازی ربط دارد قابل هک و دسترسی هستند و هیچ گاه هم نمیتوان این موضوع را برای همیشه ریشه کن کرد.

شاید در نگاه اول این اتفاق ناخوشایندی بنظر بیاید ولی اگر از سمت مثبت قضیه نگاه کنیم در صورت نبود افرادی مثل هکر ها هیچ گاه باگ ها و یا ایراد های موجود در یک سیستم هوشمند نمیتوانست به این واضحی قابل تشخیص باشد یعنی هکر ها با پیدا کردن راه نفوذ به سیستم می توانند وارد سیستم تان شوند در این صورت سازندگان سیستم های هوشمند به فکر رفع ایراد های محصول خود و کاهش راه های نفوذ و افزایش امنیت محصولات خود می افتند به همین سادگی. البته تاکنون همچنین اتفاقی نیفتاده است شما برای حفظ امنیت و جلوگیری از بروز مشکلاتی بهتر است خرید های اینترنتی خود را با استفاده از لپ تاپ انجام دهید.

آیا هارد اکسترنال یا فلش مموری میتواند باعث ویروسی شدن تلویزیون های هوشنمد شود؟

جواب منفی است. چند روز پیش یکی از دوستان تلویزیون هوشمندی خریداری کرده بود که تلویزیون انواع فرمت ها مثل فایل های صوتی، تصویری و ویدئویی را می توانست با اتصال به فلش پخش کند. امروزه معمولا تلویزیون های هوشمند Full HD انواع فایل ها را  میتوانند با کیفیت عالی در صفحه نمایش سایز بزرگ خود پخش کنند که محبوبیت خاصی در بین کاربران دارند.

بالاخره دوست من نگران این بود که وصل کردن فلش به تلویزیون ممکن است باعث ویروسی شدن آن شود، دلیل آن هم این بود که یکی از اطرافیان به او گفته بود که اگر فلش یا هارد اکسترنال را به تلویزیون وصل کند میتواند شرایط ویروسی شدنش تلویزیون هوشمند خود را فراهم کند. حالا بنظر شما چنین چیزی واقعیت دارد؟ معلومه نه. به هیچ عنوان فلش یا هارد اکسترنال نمیتواند باعث ویروسی شدن تلویزیون هوشمند شود.

ویروسی شدن تلویزیون های هوشمند و روش های حل این مشکل

ویروسی شدن اسمارت تی وی

تلویزیون های هوشمند معمولا دارای سیستم عامل لینوکس یا  اندروید هستند و طوری طراحی شده اند که فرمت های خاص صدا و فیلم را پشتیبانی کنند یعنی اگر در فلش شما فایلی با فرمت خاصی وجود داشته باشد که جزء فرمت های پشتیبانی شده توسط تلویزیون نباشد در اینصورت تلویزون قادر به باز کردن فایل مربوطه نخواهد شد.

تنها چیزی که باید دقت کنید این است که هنگام خرید تلویزیون اسمارت حتما فرمت های قابل پشتیبانی را از فروشنده بپرسید اگر تلویزیون فرمت های MKV، MP4، Flv رو پشتیبانی کرد که جدیدترین فرمت های صدا و فیلم هستند. مطمئن باشید که اکثر فرمت های دیگر که مربوط به صدا و فیلم هستند را هم می تواند پشتیبانی کند. با توجه به اینکه تلویزیون های هوشمند هم مثل گوشی و یا لپ تاپ امکان ویروسی شدن را دارند حالا راه حل چیست؟ ما معمولا موقع ویروسی شدن گوشی و یا لپ تاپ فورا اقدام به نصب آنتی ویروس های موجود در بازار می کنیم

آیا برای جلوگیری از ویروسی شدن تلویزیونهای هوشمند نیز باید از آنتی ویروس استفاده کنیم؟

با نظر قراردادن اتصال 80 درصد از تلویزیونهای هوشمند به اینترنت از سال 2015 مجهز نمون اسمارت تی وی ها به آنتی ویروس جزء اولویت تولید کنندگان  تلویزیون های  هوشمند قرار گرفت. در حال حاضر اکثر تلویزیون های هوشمند دارای آنتی ویروس می باشند و انواع برنامه های آنتی ویروس در منابع معتبر قابل دسترسی و استفاده هستند.

طبق تحقیقیاتی که توسط کارشناسان انجام شده اتصال تلویزیون هوشمند به اینترنت می تواند باعث هک سیستم شود که این به منزله دعوت افراد ناخوانده به منزل شما است. با توجه به افزایش دانلود انواع فیلم ها از اینترنت و محبوبیت پیدا کردن انواع کانال های تلویزیونی که با اتصال به اینترنت قابل دسترسی هستند احتمال آلوده شدن تلویزیون به ویروس وجود دارد.

طبق گفته یوجین کسپراسکای ( موسس شرکت کسپراسکای و مدیر اجرایی این شرکت روسی ) بعد از تلفن های همراه، تلویزیون های هوشمند هدف بعدی هکر ها هستند. طبق آماری که از تحقیقات انجام شده به دست آمده هر سال میلیون ها نفوذ به ویندوز مایکروسافت و هزاران حمله به گوشی های هوشمند انجام می پذیرد و بنا به تحلیل کسپراسکای امکان آلوده شدن میلیون ها دستگاه از لحاظ فنی وجود دارد.

ویروسی شدن تلویزیون های هوشمند و روش های حل این مشکل

ویروسی شدن تلویزیون های هوشمند

طبق نظر یوجین کسپراسکای تلویزیون های هوشمند و رایانه فقط از لحاظ اندازه صفحه با هم تفاوت دارند و هر دو به دلیل اتصال به اینترنت قابل ویروسی شدن هستند.

بنا به اعلام مایکروسافت چندین بار در هفته باید تلویزیون های هوشمند را جهت بررسی انواع ویروس و بد افزارها اسکن نمود. مهم ترین خبر اینکه سامسونگ اعلام کرده است این شرکت به آنتی ویروس نیازدارد، ولی آیا تمام این حرف ها به منزله عدم خرید تلویزیون هوشمند است؟ مسلما نه. تمام دستگاه های هوشمند قابل ویروسی شدن هستند گوشی، لپ تاپ و یا کامپیوتر پس در اینصورت نباید از گوشی یا لپ تاپ هم استفاده کنیم این تصور اشتباهی است که به دلیل امکان ویروسی شدن تلویزیون هوشمند نباید از آن استفاده کرد.

مهم ترین مسئله که در این میان وجود دارد این است که طرز استفاده درست از محصولات هوشمند را بدانیم وگرنه صد سال دیگر هم باز افرادی مثل هکر ها وجود خواهند داشت که با استفاده از ترفند های مختلف اقدام به نفوذ به انواع دستگاه ها کنند این مشکل هیچ وقت از بین نخواهد رفت. پس کافی است با طرز استفاده صحیح و امکان اسکن متوالی تلویزیون از امکانات بی نظیر آن لذت ببریم. مهم ترین کاری که شما برای جلوگیری از نفوذ و ویروسی شدن تلویزیون های هوشمند می توانید انجام دهید این است که وای فای را غیر فعال کنید.

آموزش اسکن تلویزیون های هوشمند سامسونگ

شرکت سامسونگ که جزء پر فروش ترین برند تلویزیون در دنیا است سیستم عامل مخصوص خود را تحت عنوان Tizen روی تلویزیون های هوشمند خود نصب می نماید و معمولا از سه لایه امنیتی در محصولات خود استفاده می نماید آخرین محصول به نام QLED نیز از لایه امنیتی بهره مند شده است با وجود این سامسونگ به کاربرانی که دارای تلویزیون هوشمند QLED هستند اعلام کرده است که هر چند بار در طول هفته اقدام به اسکن تلویزیون خود نمایند.

تلویزیون QLED قابلیت اسکن هوشمند را دارد که در منو تلویزیون قابل دسترسی است پس کاربران میتوانند برای اطمینان از ویروسی نشدن تلویزیون خود اقدام به اسکن آن کنند. لایه دوم محصولات سامسونگ به یک سیستم رمز نگاری که به یک سرور اختصاصی وصل است متصل می شود و  به منظور بررسی داده های وارد شده از قبیل نام کاربری و رمز مورد استفاده قرار می گیرد تا امنیت تلویزیون هوشمند را تضمین کند.

 در انتها لایه آخر وجود دارد که حاوی یک پروتکل نرافزاری تحت عنوان McAfee می باشد سامسونگ  چندین سال قبل با McAfee قرارداد همکاری بست و از دیوارهای امنیتی McAfee برای جلوگیری از نفوذ انواع بد افزارها به تلویزیون های هوشمند استفاده می کند برای اسکن تلویزیون های هوشمند سامسونگ مراحل زیر را انجام دهید.

  • وارد منو جنرال  (General)   تلویزیون شوید.
  • بعد گزینه System Manager را انتخاب کنید
  • سپس گزینه Smart Security را انتخاب نمایید
  •  در آخر نیز گزینه Scan را بزنید تا اسکن تلویزیون شروع شود.

ویروسی شدن تلویزیون های هوشمند و روش های حل این مشکل

روش تشخیص ویروسی شدن تلویزیون های هوشمند

اگر نگران این هستید که تلویزیون شما ویروسی شده است یا نه و میخواهید از آن اطمینان پیدا کنید برای تشخیص درست به موارد زیر دقت کنید:

  • ابتدا تلویزیون را روشن کنید.
  • وارد بخش تنظیمات setting  شوید.
  • از قسمت General گزینه System manager  را انتخاب کنید.
  • سپس smart security را انتخاب کرده و اسکن را بزنید به همین راحتی.

آیا تلویزیون های هوشمند به اطلاعات ما دسترسی دارند؟

بله درست مانند زمانی که از لپ تاپ و یا گوشی های هوشمند استفاده می کند، هنگام استفاده از تلویزیون هوشمند همه اطلاعاتی که در انواع شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید قابل دستیابی هستند. با توجه به بررسی راه های نفوذ به انواع تلویزیون های هوشمند به این نتیجه رسیده شده است که با استفاده از میکروفون و دوربین میتوان اقدام به استراق سمع کرد و در سال 2013 ال جی اظهار داشت که با روشن  کردن تنظیمات امنیتی توسط کاربران نیز میتوان به اطلاعات کانال های مشاهده دست پیدا کرد.

اسکن تلویزیون های اندرویدی چگونه انجام می شود؟

اگر شما هم دارای تلویزیون های هوشمند با سیستم عامل اندروید گوگل هستید میتوانید برای در امان ماندن از ویروسی شدن سیستم چند بار در هفته طبق روش زیر اقدام به اسکن تلویزیون کنید.

  • ابتدا یک انتی ویروس را از یک منبع معتبر دانلود نمایید.
  • و سپس با استفاده از یک کابل یا درایو فیزیکی برنامه را به تلویزیون انتقال داده و نصب کنید .
  • پس از نصب برنامه را اجرا کرده و سپس دکمه اسکن را بزنید تا عملیات اسکن تلویزیون شروع شود.

و این موضوع را به خاطر داشته باشید که این برنامه های کاربردی برای پلتفرم موبایل طراحی شده اند و شما برای هدایت آن باید از یک ماوس و یا کیبورد استفاده نمایید.

تلویزیون هوشمند بخریم یا تلویزیون های معمولی همراه ستاپ باکس؟

تفاوت قیمت تلویزیون های معمولی با تلویزیون های هوشمند قابل توجه است با در نظر قرار دادن رشد سریع فناوری، تمام تلویزیون ها در آینده ای نه چندان دور هوشمند خواهند شد از لحاظ بودجه خرید یک تلویزیون معمولی به همراه ستاپ باکس مقرون به صرفه خواهد بود و این مورد را مد نظر قرار دهید که امکانات موجود در تلویزیون های هوشمند قابل مقایسه با ستاپ باکس نیست.

اسمارت تی وی ها قابلیت پردازش تصویر و فیلم را دارند همچنین داشتن پورتهای HDMI باعث می شود تا از امکانات خیلی بیشتری نسبت به قابلیت اتصال به اینترنت و استفاده از برنامه ی مختلف ، برخوردار شوید. با توجه به همه این امکانات که فقط چند نمونه از کاربرد های تلویزیون های هوشمند هستند اگر کیفیت و امکانات محصول را جدا از بحث بودجه در نظر قرار دهیم، خرید تلویزیون های هوشمند کار عاقلانه ای خواهد بود.

 تلویزیون های هوشمند می توانند جایگزین اتصال کابلی شوند؟

اکثر تلویزیون های هوشمند به اسم ”cord cutting“ مشهور هستند چون با وجود یک اسمارت تی وی دیگر احتیاجی به پرداخت هزینه اضافه و خرید ماهواره یا سرویس کابلی نمی باشد.

آیا تلویزیون های هوشمند کانالهای محلی را نیز نمایش می دهند؟

امکانات به کار رفته در اسمارت تی وی ها قابلیت دریافت کانالهای محلی را نیز دارند حتی اگر از ماهواره هم استفاده کنید باز مشکلی پیش نخواهد آمد.

آیا تلویزیون های هوشمند به جعبه کابل یا اتصال برادبند احتیاج دارند؟

اگر شما هم جزء کاربرانی هستید که مایلید دریافت کانالها را ادامه دهید و همزمان از سرویس های پخش تلویزیون استفاده نمایید در این صورت بله نیاز می باشد و با استفاده از یک رسیور ماهواره و یا رسیور کابلی میتوانید اقدام به رمز گشایی ایستگاههایی کنید که برای جلوگیری از سرقت اسکر مبل کاربرد دارند البته برای مشاهده ویدئو از وب سایتهایی شبیه آمازون نیاز به اتصال اینترنتی دارید وسرعت کم DSL میتواند مانع از دریافت ویدئو با کیفیت مناسب گردد.

چه شرکت هایی تلویزیون های هوشمند تولید می کنند؟

اکثر تولید کنندگان معتبر دنیا اقدام به ساخت تلویزیون های هوشمند کرده اند افزایش میزان خرید تلویزیون های هوشمند و با توجه به محبوبیت این اسمارت تی وی ها در بین مردم اکثر تولید کنندگان تلویزیون های هوشمند تولید می کنند که هر روز به امکانات این محصول هوشمند افزودن می شود. معروف تریت تولید کنندگان تلویزیون های هوشمند به شرح زیر است.

آیا تولید کنندگان تلویزیون اقدام به بروز رسانی نرم افزار ها می کنند؟

بله البته به شرکت تولید کننده بستگی دارد که هر چند وقت یک بار اقدام به آپدیت نرم افزار ها می کنند. لازم به ذکر است که تولید کنندگان معروفی مثل سامسونگ یا ال جی در فاصله زمانی کوتاهی نرم افراز ها را بروزرسانی می کنند هر چه اعتبار شرکت تولید کننده محصول بیشتر باشد ارائه خدمات و کیفیت محصول نیز به همان میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

روش اتصال تلویزیون های هوشمند به اینترنت چگونه است؟

اسمارت تی وی ها با دو روش میتوانند به اینترنت متصل شوند اول اتصال مستقیم اترنت و به صورت کابلی است و دومین مورد اتصال به اینترنت با استفاده از وای فای انجام می شود. توصیه میکینم هنگام خرید محصول روش اتصال به اینترنت را از فروشنده سوال کنید. اکثر تلویزیون های اسمارت امروزی دارای قابلیت اتصال به اینترنت با استفاده از وای فای هستند. نکته مهم اتصال به اینترنت با استفاده از وای فای بالا بودن سرعت اینترنت می باشد. اگر دارای خانه ای با ابعاد بزرگ هستید حتما پوشش وای فای را بررسی کنید.

مثلا در صورت استفاده از روتر وای فای در طبق سوم و قرار گرفتن سیستم در طبقه اول ، سیستم قادر به برقراری ارتباط خواهد بود که البته همان طور که گفته شد سرعت اینترنت مهم می باشد لازم به ذکر است که سرعت وای فای ستاپ باکس ها زیاد است ولی امکانات کمتری نسبت به تلویزیون های هوشمند دارد در صورت عدم اتصال سیستم به اینترنت با استفاده از وای فای، متد هایی برای حل این مشکل وجود دارد که با انجام آنها مشکل شما حل خواهد شد. ابتدا باید فاصله بین روتر و سیستم را کاهش دهید (کم بودن سرعت نت) در صورت قدیمی بودن روتر خرید روتر جدید را توصیه می کنیم در صورت حل نشدن مشکل بهتر است سرعت وای فای را افزایش دهید.

تفاوت اسمارت تی وی ها در چیست؟

هر تلویزیون هوشمند سیستم عامل مخصوص خود را دارد و هر تولید کننده از رابط کاربری و برنامه های متفاوت استفاده می کند، همچنین خدمات آنلاین ارائه شده توسط شرکت های تولید کننده مختلف نیز متفاوت می باشد. اکثر تلویزیونهای هوشمند از سرویس های معروفی مثل نتفلیکس و پاندورا برخوردار هستند معمولا تلویزیون هایی با قیمت کم خدمات کمتری نسبت به تلویزیون های گران قیمت عرضه می کنند.

از تفاوت های دیگر تلویزیون های هوشند میتوان به نحوه چیدمان برنامه ها اشاره کرد. بعضی برند ها از منو اسکرولی استفاده می نمایند و برخی دیگر با استفاده از تب امکان دسترسی به خدمات را امکان پذیر می کنند بعضی ها هم با استفاده از شکل دایره سه بعدی اقدام به طراحی منو کرده اند روش های مختلف و جذابی را میتوان برای دسترسی به سرویس های موجود در تلویزیون بکار برد.

آیا اسمارت تی وی مانند لپ تاپ و یا گوشی هنگ می کند؟

متاسفانه در برخی محصولات بله . دلیل این موضوع استفاده اسمارت تی وی ها از چیپ های کامپیوتری است که برای پردازش های گرافیکی نیاز است و همچنین تلویزیون های هوشمند برای سیو کردن اطلاعات از فلش مموری استفاده می نمایند برخی از مشکلات مثل متوقف شدن برنامه های در حال اجرا ناشی از آپدیت های نادر ست سیستم می باشد در چنین مواقعی آپدیت را پاک کنید تا مشکل حل شود.

بهترین آنتی ویروس ها برای تلویزیون های هوشمند

بهترین آنتی ویروس برای اسمارت تی وی هایی که دارای سیستم عامل اندروید (مثل سونی و فیلیپس) هستند، آنتی ویروس   ESET Smart TV Security می باشد شما برای دسترسی به این آنتی ویروش ها می توانید به GOOGLE PLAY مراجعه کرده و اقدام به دانلود برنامه کنید سپس بر روی تلویزیون هوشمند نصب کنید توصیه می کنیم بعد از اتمام نصب برنامه را طوری تنظیم کنید تا به صورت اتوماتیک طی یک بازه زمانی مشخص به صورت خود کار اقدام به اسکن  تلویزیون نماید.

بهترین آنتی ویروس برای تلویزیون های هوشمند سامسونگ که از سیستم عامل Tizen استفاده می کنند (معمولا تلویزیون هایی با این سیستم عامل در ایران به وفور استفاده می شوند و جزء پر فروش محصولات به شمار می آیند) با استفاده از رمز نگاری نقطه به نقطه که در ابتدای مقاله توضیح داده شد برای جلوگیری از ویروسی شدن سیستم استفاده می نمایند.

سامسونگ بزرگترین کمپانی تولید کننده تلویزیون در جهان است و اخیر به دلیل عقد قرار داد با شرکت McAfee اظهار داشت که بعد از این تلویزیون های هوشمند سامسونگ به آنتی ویروس McAfee  مجهز خواهند بود این آنتی ویروس به طور پیش فرض بر روی تلویزیون ها نصب خواهد بود و کاربران فقط هر چند وقت یکبار باید اقدام به اسکن تلویزیون می نمایند.

ویروسی شدن تلویزیون های هوشمند و روش های حل این مشکل

تلویزیون های هوشمند

برنامه های مخرب به عنوان یکی از بزرگترین دغدغه های تولیدکنندگان تلویزیون است ولی خبر رسمی معتبر مبنی بر سوء استفاده و یا حملات مخرب در این باره تا الان وجود ندارد مراحل اسکن کردن تلویزیون سامسونگ در ابتدای مقاله توضیح داده شده است. پس نیازی به دانلود برنامه آنتی ویروس مجزا برای تلویزیون های سامسونگ نیست فقط سعی کنید آپدیت های ارائه شده توسط سامسونگ را دریافت کرده و چند بار در هفته اقدام به اسکن تلویزیون کنید.

مشکلی که جای نگرانی دارد این است که برای سایر برند ها آنتی ویروسی ارائه نشده است گرچه با مد نظر قرار دادن احتمال بسیار کم مورد حمله هکر ها قرار گرفتن میتواند دلیل بر لذت از سایر امکانات تلویزیون های هوشمند باشد همان طور که گفتن غیر فعال کردن وای فای در صورت نداشتن آنتی ویروس هم نگرانی های کاران ر از بین می برد. اگر تا بحال تلویزیون هوشمند خریداری نکرده اید و در فکر خرید هستید بهتر است از برند های معروف که محصولات با کیفیت دارند و انواع آنتی ویروس را ارائه داده اند خریداری کنید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن