تلویزیونصوتی و تصویری

تلویزیون QLED یا OLED و یا LED کدام یک بهتر است؟

فروشگاه اینترنتی کالاپایا عرضه کننده انواع تلویزیون ها در ایران

از تلویزیون های LED و OLED با هر محدوده قیمت گرفته تا تلویزیون های QLED سامسونگ و ویزیو، خرید تلویزیون جدید این روزها کار ساده ای نیست. هر کدام از این فناوری ها مزایا و معایب خاص خود را دارند اما انتخاب هر یک از این فناوری ها نیاز به شناخت دقیق آنها دارد. در ادامه ما قصد داریم در مورد تلویزیون های OLED ، QLED و LED صحبت کنیم و شما را با مشخه های هر فناوری آشنا می کنیم تا در هنگام خرید تلویزیون تجربه ای فوق العاده را داشته باشید.

تلویزیون QLED

QLED یا کیو ال ای دی فناوری است که شرکت سامسونگ برای توصیف و بازاریابی تلویزیون های LED جدیدتر خود از آن استفاده کنید. این نوع تلویزیون ها از پنل های LCD سنتی استفاده می کنند که با استفاده از LED ها روشن می شوند. بین لایه LCD و بک لایت، یک فیلتر با ذرات نانو واکنش پذیر در برابر انرژی وجود دارد که نور را فیلتر می کند تا رنگ های خالص تر و اشباع پذیرتری را تولید کند.

  • چه کسی باید تلویزیون QLED را خریداری کنید؟ افرادی که به دنبال بهترین کیفیت رنگ هستند.

تلویزیون QLED یا OLED و یا LED کدام یک بهتر است؟

تلویزیون OLED

تلویزیون های OLED یا او ای ای دی تلویزیون هایی هستند که می توانند درخشندگی هر یک از پیکسل های خود را به صورت جداگانه تنظیم کنند. این قابلیت به تلویزیون های OLED اجازه می دهد تا رنگ مشکی خالص و کنتراست فوق العاده را به نمایش بگذارند و به آنها کیفیت تصویر استثنایی می بخشد.

  • چه کسی باید تلویزیون OLED را خریداری کند؟ هر کسی که توانایی خرید این تلویزیون را دارد  و هر کسی که رزولوشن کم تصویر و تغییر در روشنایی برایش مسئله ساز نیست.

تلویزیون QLED یا OLED و یا LED کدام یک بهتر است؟

تلویزیون LED

LED مخفف Light Emitting Diode است. تلویزیون های ال ای دی پنل های LCD سنتی هستند که از بک لایت های LED استفاده می کنند. تلویزیون های LED با کیفیت بالا از فیلتر بسیار شبیه به تلویزیون های QLED استفاده می کنند که به آنها کمک می کند تا یک طیف وسیع از رنگ ها را تولید کنند.

  • چه کسی باید تلویزیون LED خریداری کند؟ اکثر افرادی که به دنبال تلویزیون هستند. تلویزیون های LED بهترین ارزش را برای خرید دارند و در اندازه های بسیار گسترده یافت می شوند.

تلویزیون QLED یا OLED و یا LED کدام یک بهتر است؟

QLED

OLED

LED

سطح سیاهی

خوب

کامل

خوب

تاری حرکت

عالی

کامل

خوب

زاویه دید

ضعیف

عالی

ضعیف

حجم رنگ

عالی

خوب

خوب

یکنواختی خاکستری

متوسط

خوب

متوسط

درخشندگی

عالی

خوب

عالی

حفظ تصویر

عالی

ضعیف

عالی

قیمت و در دسترس بودن

ضعیف

متوسط

عالی

به خاطر اینکه ما پاسخ درستی به سوال تلویزیون QLED یا OLED و یا LED کدام یک بهتر است؟ دهیم ما بهترین تلویزیون QLE سامسونگ مدل Q9FN را با تلویزیون OLED ال جی مدل E8 و تلویزیون LED سونی مدل X900F را با هم مقایسه می کنیم.

از لحاظ سطح سیاهی،  تلویزیون QLED یا OLED و یا LED کدام یک بهتر است؟

با مقایسه ارقام نوشته شده در تصویر بالا می توان به راحتی سطح سیاهی تلویزیون OLED را با دون نوع ال سی دی دگیر مقایسه کرد و متوجه شد که کدام تلویزیون جلوتر از بقیه قرار داد. در یک اتاق تاریک، صلیب روی الگوی یکنواخت سیاه تنها چیزی است که قابل مشاهده است. هیچ کدام از قسمت های سیاه صفحه نمایش تابشی ندارند و کاملا سیاه به نظر می رسند.

از لحاظ سطح سیاهی،  تلویزیون QLED یا OLED و یا LED کدام یک بهتر است؟

هنگام مقایسه تلویزیون OLED با تلویزیون ال ای دی Sony X900F که از نسبت کنتراست بومی بسیار خوبی برخوردار است تفاوت قابل ملاحظه ای وجود دارد. در حالی که مناطق سیاه اطراف آن بسیار تاریک به نظر می رسد اما هنوز هم روشن و کمی خاکستری به نطر می رسد. البته این به اندازه تلویزیون هایی با کنتراست پایین مانند تلویزیون های IPS بد نیست اما اختلاف آن در مقایسه با تلویزیون OLED زیاد است. برخی از تلویزیون های LED از قابلیت های دایمینینگ محلی بسیار پیچیده ای برخوردار هستند که به این مسئله کمک زیادی می کند اما حتی بهترین دایمینگ محلی به اندازه تلویزیون های OLED سطح سیاه و یکنواختی ایجاد نمی کند.

برنده: OLED

از نظر یکنواختی خاکستری، تلویزیون QLED یا OLED و یا LED کدام یک بهتر است؟

امروزه هیچ تلویزیونی وجود ندارد که بتواند یکنواختی کاملی را ارائه دهد. تلویزیون های LED، تلویزیون های QLED و تلویزیون های OLED دارای مشکلات مختلفی در نمایش رنگ های کاملا یکنواخت هستند. همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، یک صفحه خاکستری متوسط در صفحه نمایش OLED بسیار تمیزتر ظاهر می شود. هر دو تلویزیون LED نواقص موجود در گوشه ها و همچنین بخش های تیره در صفحه و گوشه ها را نشان می دهند.

از نظر یکنواختی خاکستری، تلویزیون QLED یا OLED و یا LED کدام یک بهتر است؟

بیشترین تاثیرات مربوط به مسائل یکنواختی مربوط به ورزش یا صحنه های دیگری است که تعدادی زیاد رنگ در آن وجود دارد. اسکیت های هاکی، زمین های فوتبال و یا حتی چمن ها ظاهری ناخوشایند ایجاد می کنند و عملکرد بدتری را به شما نشان می دهد. این باعث می شود که تلویزیون های OLED برای تصاویر و کاربردهای ورزشی تصاویر بسیار یکنواخت تر را ایجاد کنند. همچنین اگر قصد دارید از تلویزیون خود به عنوان مانیتور استفاده کنید این غیریکنواختی رنگ خاکستری می تواند حواس پرتی هایی را ایجاد کند.

از نظر درخشندگی، تلویزیون QLED یا OLED و یا LED کدام یک بهتر است؟

تلویزیون های OLED که قبلا مشکل یکنواختی در رنگ های تیره را داشتند، خوشبختانه در اینجا مشکل زیادی ندارد. همانطور که از تصویر زیر می توانید مشاهده کنید، رنگ خاکستری تیره در تمام تلویزیون ها به یک اندازه یکنواخت به نظر می رسند و هیچ یک از آنها کامل نیستند. یکنواختی تلویزیون های OLED با استفاده کمی تغییر می کند، اما از آنجا که از همان ابتدا مزیت بزرگ خود را ارائه دادند نباید مشکلی ایجاد کنند. در OLED های جدید مانند LG E8 باندینگ عمودی در صحنه های واقعا تاریک دیده می شود.

برنده: OLED

از نظر درخشندگی، تلویزیون QLED یا OLED و یا LED کدام یک بهتر است؟

LED ها و QLED ها هر دو برای انتشار نور متکی بر بک لایت LED هستند و به همین ترتیب هر دو دارای نقاط قوت و نقاط ضعیف یکسانی هستند. با LED/QLED، میزان روشنایی بسته به مدل متفاوت است. به هین ترتیب برای این مقایسه ما بهترین تلویزیون ها را در هر دسته بررسی خواهیم کرد. تلویزیون های کوانتوم سری Vizi P یکی از درخشان ترین تلویزیون هایی است که تاکنون آزمایش کرده ایم. بدون در نظر گرفتن مدل، OLEDها دارای روشنایی بسیار مشابهی هستند، بنابراین برای این تست ما تلویزیون LG E8 را دز نظر خواهیم گرفت.

بارزترین چیزی که می توانیم مشاهده کنیم این است که تلویزیون های LED/QLED می توانند به طور قابل توجهی از تلویزون های OLED روشن تر باشند. با این حال به دلیل محدودیت های انرژی، تلویزیون های LED/ QLED قادر به حفظ روشنایی یکسان در محتواهای متفاوت نیستند. در عمل، این بدان معناست که تلویزیون های LED/QLED می توانند در بعضی از صحنه ها روشنایی کمی بیشتر را ارائه دهند اما اگر کل صحنه روشن باشد، میزان روشنایی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

از نظر درخشندگی، تلویزیون QLED یا OLED و یا LED کدام یک بهتر است؟

تلویزیون های OLED همین مشکل را دارند و این مسئله در HDR بیشتر است.از آنجا که تلویزیون های OLED به اندازه LED روشن نیستند این مسئله بسیار قابل توجه است. در برخی صحنه های متغییر، میزان روشنایی از 900 سی دی / متر مربع به کمتر از 150 سی دی / متر مربع تغییر می کند که مقدار بسیار قابل توجهی است و ممکن است برای برخی از کاربران آزار دهنده باشد.

برنده: LED/QLED

از نظر حجم رنگ ، تلویزیون QLED یا OLED و یا LED کدام یک بهتر است؟

عملکرد رنگ بزرگترین پیشرفتی است که در تلویزیون های جدید QLED نسبت به سایر تلویزیون ها مشاهده می شود. امروزه هیچ تلویزیون دیگری در بازار وجود ندارد که بتواند همان میزان اشباع موجود در تلویزیون های QLED را ارائه دهد. این بدان معنا نیست که OLED یا سایر تلویزیون های LED بد هستند. با این وجود از نظر حجم و هم رنگ، رنگ تلویزیون های QLED بهترین چیزی است که امروزه می توانید بدست آورید.

برنده: QLED

از نظر حجم رنگ ، تلویزیون QLED یا OLED و یا LED کدام یک بهتر است؟

از نظر تاری حرکت، تلویزیون QLED یا OLED و یا LED کدام یک بهتر است؟

هنگام مشاهده صفحات مختلف، ممکن است متوجه شوید که تصاویر متحرکت در هر تلویزیون واکنش متفاوتی نشان می دهند. بزرگترین دلیل این امر زمان پاسخگویی است. پنل های LCD برای تغییر یک رنگ به رنگ دیگر به زمان نیاز دارد و برخی سریعتر از سایر تلویزیون ها هستند. مدت زمانی که طول می کشد تا پیکسل تغییر کند باعث می شود که دنباله ای از آبجکت های متحرک دنبال شود. برخی از تلویزیون ها نسبت به بقیه از تاخیر بیشتری رخوردار هستند و یک صحنه اکشن می تواند به یک صحنه مبهم تبدیل شود.

تلویزیون های OLED همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید این مشکل را ندارند. هر یک از پیکسل ها می توانند بلافاصله  حالت خود را تغییر دهند. بنابراین هیچ ردی از آن باقی نمی ماند. به همین دلیل ما تلویزیون های OLED را بدون هیچ تاخیری حرکتی در نظر می گیریم. با این وجود تلویزیون های LED مختلف متفاوت خواهند بود. همانطور که مشاهده می کنید Q9FN عملکرد بدتری نسبت به Sony X900F دارد.

از نظر تاری حرکت، تلویزیون QLED یا OLED و یا LED کدام یک بهتر است؟

برای برخی افراد فقدان شدید حرکت صفحه نمایش OLED می تواند مضر باشد. محتوای فریم پایین مانند فیلم ممکن است با تاخیر به نظر برسد چونکه فریم ها ترکیب نمی شوند.

در اصل کیفیت حرکت در تلویزیون با سرعت پیکس های آن هنگام تغییر از نشان دادن یک چیز به چیز دیگر مشخص می شود. در حالی که در بعضی موارد ممکن است این مورد توسط برخی افراد ترجیح داده نشود اما برای ورزش، بازی های ویدیویی و پخش سریال های تلویزیونی زمان پاسخ سریع تلویزیون های OLED یک مزیت بزرگ محسوب می شود.

برنده: OLED

از نظر زاویه دید، تلویزیون QLED یا OLED و یا LED کدام یک بهتر است؟

وقتی صحبت از زاویه دید می شود، تلویزیون QLED سامسونگ نسبت به سایر تلویزیون های LED از قابلیت قابل توجهی برخوردار است. تلویزیون های QLED سامسونگ تقریبا معادل هماتایا LED خود عمل می کنند. حالا، همه تلویزیون های LED از زاویه دید یکسانی برخوردار نیستند، معمولا تلویزیون های نوع IPS بسیار خوب عمل می کنند.

از نظر زاویه دید، تلویزیون QLED یا OLED و یا LED کدام یک بهتر است؟

برخی از تلویزیون های LED و QLED جدید، در تلاشند زاویه دید پنل های VA را بهبود دهند ضمن اینکه عملکرد خوب و فیلتر بیشتر را اضافه می کنند. ما تاکنون دو تلویزیون را تست کرده ایم که از این لایه اضافی استفاده می کنند یکی تلویزیون Sony Z9F و دیگری Samsung Q900RB است، این در حالی است که زاویه دید را هم بهبود می دهند اما اکثر تلویزیون های IPS از آن استفاده نمی کنند و هنوز هم بدتر از OLED هستند. این تلویزیون ها همچنین دارای کنتراست طبیعی بسیار بدتری نسبت به تلویزیون های معمولی VA هستند اما از دایمینگ محلی برای جبران آن استفاده می کنند. در پایان، نه QLED و نه LED به زاویه دید گسترده موجود در تلویزیون های OLED دست پیدا نمی کنند.

برنده: OLED

از نظر حفظ تصویر، تلویزیون QLED یا OLED و یا LED کدام یک بهتر است؟

تقریبا مانند تلویزیون های پلاسمای قدیمی، OLED ها گاهی اوقات تصاویر را نگه می دارند که برای چند دقیقه تصویر در صفحه نمایش ثابت نگه داشته می شود. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، باقی ماندن یک تصویر در صفحه به مدت 5 تا 10 دقیقه می تواند بعضی اوقات منجر به شبح تصویر شود. در رنگ های یکنواخت عمدتا خاکستری قابل توجه خواهد بود اما چند دقیقه طول می کشد تا کاملا محو شود.

از نظر حفظ تصویر، تلویزیون QLED یا OLED و یا LED کدام یک بهتر است؟

ما انتظار نداریم که حفظ تصویر برای اکثر افراد مشکل ساز باشد. تنها زمانی این مسئله می تواند مسئله ساز باشد که قصد استفاده از تلویزیون به عنوان مانیتور داشته باشید. از آنجا که کامپیوترها معمولا دارای عناصر ایستای نسبتا بزرگی هستند که تقریبا همیشه قابل مشاهده هستند اگر سیستم خود را به منبع دیگری تغییر دهید این موارد قابل توجه خواهند شد.

حفظ تصویر بین واحدها و حتی در مدل های یکسان متفاوت ایت، بنابراین نتایج شما ممکن است متفاوت باشد. همچنین روش هایی برای جلوگیری از این امر وجود دارد و تلویزیون های جدید OLED شامل برخی قابلیت ها برای کاهش این مسئله هستند. تلویزیون های ای ای دی نسبت به این مسئله موصون نیستند اما اکثر آنها این مشکل را نشان نمی دهند، بنابراین اگر این موضوع برای شما مسئله ساز است بهتر است به جای OLED یک تلویزیون LED یا QLED را انتخاب کنید.

برنده: LED/QLED

سوختن

سوختن برخلاف حفظ تصویر که موقت بود، دائمی است. اگر چه ما انتظار نداریم سوختن برای اکثر افراد ایجاد شود اما اگر محتوای زیادی را با عناصر استاتیک تماشا می کنید ( مانند کانال خبری با یک لوگوی روشن) سوختن ممکن است مسئله ساز باشد.

برنده: LED/QLED

تلویزیون QLED یا OLED و یا LED کدام یک بهتر است؟

قیمت و در دسترس بودن

قبلا تلویزیون های OLED نسبت به تلویزیون های LED که ارزانتر بودند سفارش زیادی برای خرید داشتند. با این وجود در طی چند سال گذشته قیمت این تلویزیون ها به شدت کاهش پیدا کرده است و امروزه می توان با قیمت بسیار مناسبی آنها را خریداری کرد و گاهی اوقات ارزانتر از تلویزیون های LED با کیفیت هستند.

این تلویزیون های LED با کیفیت بالا شامل QLED ها هستند که در حال حاضر نسبت به تلویزیون های OLED موجود دارای عملکرد بهتری هستند. این امر باعث می شود که آنها نسبت به رقبای خود بسیار ارزشمندتر باشند.

برنده: LED

تلویزیون های MicroLED

MicroLED که همچنین به عنوان mLED یا μLED شناخته می شود در ابتدا در دهه 2000 میلادی اختراع شد و قرار است بهترین قابلیت های تلویزیون های OLED و LED را با هم ترکیب کند. سونی نمونه اولیه تلویزیون mLED را در سال 2012 به نمایش گذاشت اما هرگز آن را به صورت تجاری تولید نکرد. از آن زمان تا کنون سامسونگ در تلاش است تا تلویزیون های mLED 4K را به بار عرضه کند و انتظار می رود که تلویزیون  ‘The Wall’ mLED  خود را در سال 2020 به بازار عرضه کند. اپل همچنین شایعه کرده است که در حال توسعه صفحه نمایش mLED می باشد.

از آنجا که تاکنون هیچ تلویزیون mLED به صورت تجاری عرضه نشده است ما هنوز نمی دانیم که این تلویزیون ها چگونه کار خواهند کرد و عملکردشان چگونه است. انتظار می رود که این تلویزیون ها طیف گسترده رنگ های تلویزیون های LED را با زاویه دید گسترده و رنگ سیاه تلویزیون OLED را بدون خطر سوختن با هم ترکیب کند و در اختیار شما قرار دهد.

نتیجه گیری

در بین انواع مختلف تلویزیون، تلویزیون های OLED  تقریبا هر جنبه از تلویزیون های LED را به ارث برده است. کیفیت تصویر و تاری حرکت به خصوص در OLED ها بسیار بهتر است. متاسفانه QLED های سامسونگ خیلی تلاش نکرده اند تا شکاف بین این دو فناوری را پر کنند و از بعضی جهات حتی رکورددار عملکرد باشد. در صورت محدودیت در بودجه، ما به اکثر کاربران تلویزیون های LED را که از ارزش بالایی برخوردار هستند را توصیه می کنیم، شما می توانید این تلویزیون ها را در اندازه های مختلفی پیدا کنید. اما اگر هزینه برای شما مهم نیست تلویزیون های OLED تقریبا همیشه بهترین عملکرد را به شما ارائه خواهند داد.

مقالات مرتبط:

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن