تهویه مطبوعکولر گازی

آموزش تعویض و تمیز کردن فیلتر کولر گازی

چگونه فیلتر کولر گازی خود را تمیز و یا تعویض کنیم؟

آموزش تعویض و تمیز کردن فیلتر کولر گازی بسیار ساده است. فیلتر‌های کولر و اسپلیت نقش بسیار مهمی در کارآیی دستگاه دارند به همین دلیل هم باید بعد از چند مدت اقدام به تمیز کردن فیلتر نمود. برای این کار چند راه حل اساسی وجود دارد. فیلتر‌های کولر گازی هم قابل تمیز کردن هستند و هم قابل تعویض در این مقاله نحوه تمیز کردن فیلتر کولر گازی و همچنین نحوه باز کردن پنل کولر گازی را آموزش خواهیم داد. اما نیاز است تا ابتدا در خصوص انواع فیلتر کولر گازی کمی توضیح دهیم.

انواع فیلتر کولر گازی اسپیلت

فیلتر کولر گازی را باید بر اساس میزان نیاز خود و همچنین بر اساس کارآیی که دارند انتخاب کنید بنابراین اگر با محیطی دارای گرد و غبار زیاد روبرو هستید باید نوع خاصی از فیلتر‌ها را استفاده کنید و اگر بوی نامطبوعی وجود دارد از نوع دیگری استفاده کنید.

فیلتر‌های کربن اکتیو –  یکی از رایج‌ترین انواع فیلتر در بازار است که بر روی بسیاری از برند‌ها هم قابل نصب است. ال جی اجنرال، مکس، سامسونگ، پاکشوما و گودمن و غیره مدل‌هایی دارند که از این فیلتر استفاده می کنند. در صورتی که با بو‌های ناخوشایند غیرطبیعی و خصوصا شیمیایی مواجه هستید و یا در مناطق آلوده زندگی می‌کنید بهتر است از این نوع فیلتر استفاده کنید. این نوع فیلتر‌ها دوام بسیار بالایی هم دارند و به دلیل این که توانایی جذب بسیار بالای آلودگی را دارند ممکن است حالت بسیار چربی به خود بگیرند به همین دلیل توصیه می‌کنیم هنگام تمیز کردن آن از مواد شوینده به صورت اسپری استفاده کنید.

آموزش تعویض و تمیز کردن فیلتر کولرگازی
آموزش تعویض و تمیز کردن فیلتر کولرگازی

فیلتر‌های سیلور یون – که بسیاری آن را فیلتر بهداشتی هم می‌نامند و در سایر لوازم خانگی هم مورد استفاده است برای از بین بردن میکروب‌ها و ویروس‌های موجود در هوا و حتی قارچ‌ها مورد استفاده است. این فیلتر‌ها دوام بسیار بالایی هم دارند و تا مدت‌ها بدون تمیز کردن هم کارآیی خواهند داشت. این فیلتر‌ها کمتر کثیف می‌شوند چرا که معمولا در مناطقی که دارای گرد و غبار است معمولا از آن‌ها استفاده نمی‌شوند اما چون بوی نامطبوع را جذب می‌کند باز هم هنگام تمیز کردن آن سعی کنید از اسپری‌های مختلف برای شستن و ضد عفونی کردن آن کمک بگیرید.

فیلتر‌های الکترو استاتیک – از دیگر نمونه‌های جدید فیلتر کولر گازی است. این فیلتر در مناطقی که ریزگرد‌ها وجود دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعد از ساخت این نوع فیلتر جوایز متعددی به آن تعلق گرفت که در واقع نوعی تهویه هوا به حساب می آید و به جز کولر گازی در وسایل دیگری که نیاز به فیلتر دارند هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فیلتر‌ها را در بازه زمانی بسیار کمتری باید تمیز کنید به همین دلیل هم معمولا توصیه می‌کنیم هر دو هفته یکبار آن را چک کنید. در استان‌های مرزی ما که میزان ریز گردها بسیار زیاد است توصیه می‌کنیم حتما از این نمونه استفاده شود.

فیلتر‌های ضد میکروب – مخصوص از بین بردن میکروب هستند. این موجودات ریز گاها به طور غیر قابل مشاهده‌ای در هوا وجود دارند و یا حتی به شکلی وارد دستگاه‌ها و لوازم می‌شوند. به دلیل این که حجم زیاد میکروب‌ها بوی نا مطبوعی ایجاد می‌کند معمولا از فیلتر‌های میکروبی استفاده می‌شود. این فیلتر‌ها کمتر مورد استفاده هستند و توصیه می‌کنیم از دیگر فیلتر‌ها به جای این مورد استفاده کنید مثلا فیلتر‌های چند کاره که توانایی جذب گرد و خاک را دارند بسیار مناسب تر هستند.

از آخرین نمونه‌های فیلتر باید به مدل‌های ساده اشاره کرد. بیش از 60 درصد فیلتر‌های موجود در بازار ما ساده هستند اما این فیلتر‌ها هم نقش مهمی در تهویه هوا دارند با وجود این که تخصصی نیستند اما می‌توانند حداقل گرد و غبار را به راحتی جذب خود کنند.

نکته مهم این که این فیلتر‌های کار‌های تخصصی را انجام می‌دهند اما همگی نقش فیلترینگ دارند به همین دلیل می‌توانید از هر کدام از نمونه‌ها برای تهویه هوا استفاده کنید ما در صورتی که وضعیت شما به گونه‌ای است که مثلا با ریز گرد بیشتری سرو کار دارید سعی کنید فیلتر مخصوص به آن را خریداری کنید در غیر این صورت همه فیلتر ها و حتی فیلتر های ساده هم کارآی لازم برای جذب گرد و غبار را دارند.

بنابراین پاسخ چه فیلتری را برای کولر گازی خود بخریم و یا بهترین فیلتر کولر گازی با در نظر گرفتن میزان نیازتان و یا نوع آن کاملا ساده است. اما چگونه فیلتر کولر را تعویض و یا تمیز کنید؟ و یا اصولا چه زمانی باید فیلتر کولر و اسپلیت را تعویض کرد؟

نحوه تمیز کردن فیلتر کولر گازی

نحوه تمیز کردن فیلتر کولر گازی بسیار ساده است و نیازی به کمک گرفتن از سرویس کاران ندارد. به طور کلی چند مرحله و نکته مهم را باید پیش ببرید.

حتما دستگاه را خاموش نمائید. سعی کنید دستگاه به طور کامل خاموش باشد و حتی جریان برق در آن وجود نداشته باشد. بعضا به دلیل وجود بیش از حد گرد و خاک و ارتفاعی که یونیت داخلی دارد ممکن است نیاز به زمان و یا فشار برای باز کردن فیلتر موجب آسیب به شما و یا یونیت شود به همین دلیل حتما آن را کاملا خاموش کرده و سپس اقدام به تعویض نمائید.

نحوه باز کردن پنل کولر گازی هم بسیار ساده است. دو طرف پوشش یونیت را گرفته و سپس اقدام به فشار دادن آن کنید و یا آن را بکشید. پنل باید به راحتی باز شود به همین دلیل هرگز از پیچ گوشتی و یا هیچ اشیائی برای فرو کردن به دستگاه استفاده نکنید. در دو طرف پنل فرورفتگی‌هایی وجود دارد که جای انگشت برای باز کردن است تنها این قسمت را فشار دهید.

قسمت جلویی فیلتر را به سادگی آزاد کنید. سپس اقدام به برداشتن فیلتر کنید. دقت کنید معمولا دو فیلتر در این قسمت وجود دارد باید هر دو فیلتر را بردارید. در صورتی که بخش داخلی پنل شما کثیف است و یا گرد و خاک دارد سعی کنید به پنل با استفاده از یک چهار پایه مناسب اشراف داشته باشید و سپس اقدام به تمیز کردن آن با یک پارچه کوچک و کاملا نرم کنید. سعی کنید پارچه رطوبت چندانی نداشته باشد.

آموزش تعویض و تمیز کردن فیلتر کولر گازی

برای تمیز کردن فیلتر‌ها چند راه دارید. اول این که یه هیچ وجه فشار هوا و یا دست زیادی به فیلتر وارد نکنید چون ممکن است باز شود. می‌توانید با استفاده از شیر آب کم فشار اقدام به شستشوی آن کنید اما بهتر است ابتدا آن را با یک بروس نرم کاملا تمیز کنید و سپس با دستمال مرطوب تمیز کنید.

  • در صورتی که فیلتر خیس است و یا رطوبت دارد به هیچ وجه اقدام به نصب آن نکنید.

نکاتی راجع به تعویض فیلتر

در صورتی که قصد دارید فیلتر کولر گازی خود را تعویض کنید به چند نکته توجه داشته باشید.

اولا باید حداقل یک سال از فیلتر استفاده کرده باشید و سه بار باز و تمیز شده باشد. معمولا فیلتر ها بعد از مدت زیاد کار کردن و تمیز کردن به نظر گشاد‌تر می‌آیند و یا دارای فرورفتگی می‌شوند. و حتی ممکن است بدنه آن پازه یا شکسته شده باشد. در صورتی که قصد تعویض دارید حتما ابتدا فیلتر را باز کرده و بر اساس نمونه فیلتر اقدام به خرید سایز مناسب و مدل مطابق آن نمائید.

آموزش سرویس کولر گازی در برخی از موارد مانند تمیز کردن فیلتر بسیار راحت است. این کار بسیار ساده مزایای زیادی دارد به همین دلیل همواره توصیه می‌کنیم حداقل به صورت ماهانه اقدام به تمیز کاری نمائید. در صورتی که دستگاه شما زیاد داغ می‌شود و یا حس می‌کنید که سرعت آن متغیر شده و گاها باد به شکل خاصی بیرون می اید و یا حتی گرد و خاک را مشاهده می‌کنید سریعا اقدام به خاموش کردن و سرویس کولر گازی خود کنید.

پاک کردن و تمیز کردن فیلتر‌ها یکی از ساده‌ترین راه‌ها و روش‌های سرویس کردن کولر گازی است. در سرویس کامل که می‌توانید در دیگر مقالات ما بخوانید به راحتی سرویس کامل را بدون استفاده از ابزار خاصی آموزش خواهیم داد. سرویس کردن کولر برای افزایش عمر و راندمان بالای کولر گازی بسیار اهمیت دارد. معمولا با استفاده از آب و یا به کمک یک اسپری ساده می‌توانید در کمتر از یک ساعت کل دستگاه خود را سرویس کنید.

برای این که بتوانید راحت‌تر از کولر‌های گازی استفاده کنید سعی کنید سرویس کولر را حداقل سالیانه دو بار انجام دهید و تمیز کردن فیلتر را کمتر از ماهی یکبار. هزینه خرید فیلتر کولر گازی هم بسیار پایین است و می‌توانید با توجه به مدل‌های مختلفی که گفتیم اقدام به خرید فیلتر کنید دقت کنید که هنگام نصب قسمت جلویی فیلتر را به خوبی جا گذاری کنید در بسیاری از موارد هنگام بستن فیلتر توجه زیادی به آن نمی‌شود ولی چک کردن فیلتر با باز کردن پنل خارجی بسیار ساده است و می‌توانید یک روز بعد از نصب هم آن را چک کنید چون در صورت جا نبودن فیلتر خسارت زیادی به شما وارد می‌شود.

مقالات مرتبط:

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن