تهویه مطبوعکولر گازی

بررسی دلایل یکسره شدن کولر گازی

بررسی دلایل یکسره شدن کولر گازی

دلایل یکسره شدن کولر گازی را باید در عومل مختلفی جستجو کرد. بسیاری از افراد چون توانایی مدیریت و یا آگاهش کافی از میزان کار کولر گازی را نمی‌دانند با مشکلاتی از این قبیل روبرو می‌شوند. به همین دلیل در این یادداشت یکسره شدن کولر گازی را بررسی خواهیم کرد و دلایل و راه حل‌های برطرف کردن آن را خواهیم گفت.

آیا کولر گازی باید همیشه روشن باشد ؟

از آن جا که هزینه تعمیر کولر گازی بسیار بالاست بهتر است تا به طور دقیق به نکاتی که در این خصوص داریم توجه کنید تا مانع از هرینه‌های اضافی شوید. کولر‌های قدیمی به دلیل قدرت خنک کنندگی پایینی که داشتند و همچنین هوشمند نبودن آن‌ها به سادگی آف نمی‌کردند و حتی لازم بود که یکسره کار کنند تا محیط و فضای شما را خنک نگه دارند اما کولر‌های جدید به این شکل نیستند و در صورتی که آف نکنند قطعا خبر از بروز یک مشکل جدی خواهند داد.

آیا کولر گازی باید همیشه روشن باشد ؟

پاسخ این سوال هم ساده است و هم دشوار. بسیاری از اسپلیت‌ها و کولرگازی‌ها مناسب با راهنمای خریدی که قبلا نگارش کردیم خریداری شده‌اند. در واقع هم برند بسیار مناسبی هستند هم جدید هستند و هم متناسب با فضای خانه خریدارای شده‌اند. این دستگاه‌ها باید خاموش شوند. در واقع اگر دستگاه بتواند محیط را به راحتی به میزانی که تنظیم کرده‌اید خنک کند به راحتی دستگاه خاموش می‌شود. اما علت آف نکردن دستگاه به چند مورد اساسی بر می‌گردد. یکی از این موارد را باید عدم توانایی دستگاه در خنک کردن فضا دانست. دستگاه تلاش زیادی می‌کند تا محیط را در یک زمان مشخص خنک کند حال اگر اسپلیت خریداری شده بسیار کوچک باشد و یا ظرفیت سرمایشی آن با توجه به محیط و میزان گرمایی که در مناطق مختلف دارید متفاوت باشد به هیچ وجه نمی‌تواند اقدام به خنک کردن نماید.

 

بررسی دلایل یکسره شدن کولر گازی

چرا کولر یکسره شده است؟

دلایل یکسره شدن کولر بسیار زیاد است. ممکن است بخش‌های مختلف دستگاه از کار افتاده باشد و یا خراب شده باشند به همین دلیل دستگاه نمی‌تواند به اصطلاح آف کند. آف نکردن یک دستگاه حتی با وجود داغ نشدن آن یک مشکل بزرگ به حساب می آید. بسیاری از افراد گمان می‌کنند چون از دستگاه‌های اینورتر استفاده می‌کنند به سادگی و پس از مدت کوتاهی دستگاه آف خواهد کرد اما چنین اتفاقی صورت نمی‌گیرد. در دستگاه‌های اینورتز این اتفاق واقعا نشان از یک مشکل بسیار بزرگ خواهد بود.

از سوی دیگر بسیاری چون فکر می‌کنند دستگاه داغ نشده است و فن به صورت مداوم کار می‌کند این موضوع را بی عیب تلقی می‌کنند در حالی که این تصور هم اشتباه است. در صورتی که فن به مدت طولانی کار کند احتمالا سوختن آن وجود دارد و ممکن است کل دستگاه دچار مشکل شود.

اما دلایل رایج یکسره کار کردن کولر گازی به شرح زیر است؛

  • کویل‌های کندانسور را چک کنید. این بخش نقش اساسی در خنک کردن و محیط دارد. در واقع کولر گازی به این وسیله است که اقدام به خنک کردن می‌کند به همین دلیل نشانه‌های آن بسیار بارز است. معمولا در صورتی کویل کندانسور دچار گرفتگی می‌شود که دستگاه نتواند ب میزان مطلوب فضا را خنک کند و این مشکل خود باعث مشکل جدید‌تری می‌شود که همان آف نکردن دستگاه است. راه‌های رفع گرفتگی کویل‌های کندانسور را در یادداشت دیگری بررسی کرده‌ایم که می‌توانید به آن مراجعه نمائید.
  • برد دستگاه را حتما چک کنید. برد یک قطعه بسیار مهم در دستگاه است که تمامی بخش‌های یونیت ‌ها به آن متصل است به همین دلیل هر مشکلی را می‌توان به گونه‌ای به برد هم نسبت داد. در صورتی که دیگر مشکلات وجود نداشته باشند برد دچار مشکل شده است.
  • ممکن است ترموستات دستگاه هم خراب باشد. تشخیص مشکل ترموستات بسیار دشوار است. اما معمولا ترموستات در مواقعی از کار افتاده است که دستگاه نمی‌تواند دمای خود را متعادل کند. برای تست ترموستات نیاز به دستگاه دارید و باید پنل را باز کنید. در صورتی که اتصال ترموستات هم کم شده باشد ممکن است دستگاه به صورت مداومی یکسره کار کند.
  • همه کولر گازی‌ها دارای یک ترمیستور هستند. این قطعه در واقع به اندازه گیری دمای بیرونی می‌پردازند مانند یک دما سنج. هنگامی که دمای مورد نظر شما در اتاق ایجاد می‌شود ترمیستور می‌تواند به سادگی اقدام به فرستادن دستور آف کردن دستگاه کند. در واقع دستگاه با استفاده از دستور این قطعه است که آف می‌کند اما اگر خراب شده باشد نمی‌تواند دمای فضا را تشخیص داده و دستگاه به صورت مداوم کار می‌کند. بهترین راه برای تشخیص مشکل ترمیستور هم سرد کردن بیش از حد دستگاه است. در واقع زمانی که می‌بیند کولر دارد در یک هوای کاملا خنک کار می‌کند شک نکنید ترمیستور شما خراب شده است.
  • ممکن است رله کولر گازی هم خراب شده باشد. در صورتی که رله خراب شده باشد برق به صورت مداوم به سوی کمپرسور فرستاده می‌شود این فرستادن بیش از حد ولتاژ به کمپرسور باعث می‌شود تا دستگاه نتواند آف کند از نشانه‌های این مشکل هم می‌توان به سرد شدن بیش از حد اشاره کرد.
  • آخرین مشکلی که ممکن است بروز کند خراب شدن برد کنترل دما است. در واقع برد کنترل دما بسیار سخت خراب می‌شود. این برد هم می‌تواند باعث کار کردن بیش از حد کمپرسور شود به همین دلیل دقت کنید اگر مشکلات بالا وجود نداشت اقدام به باز کردن رله کنید.

بنابراین در یک ارزیابی کلی باید اذعان کردن که سرد کردن بیش از حد کولر یک مزیت به حساب نمی آید. بسیاری از افراد چون از برند‌های معروف ال جی، گری، مکس، سامسونگ، گودمن، اجنرال و غیره استفاده می‌کنند بر این تصور هستند که حتما کولر خوبی خریداری کرده‌اند که قدرت سرمایش آن بسیار زیاد است اما کولر‌ها بسیار هوشمند تر از آن هستند که نتوانند به سادگی اقدام به آف کردن کنند و در صورت خاموش نشدن دستگاه حتما مشکلی بروز کرده است.

برای تشخیص مشکل می‌توانید از راه حل‌هایی که بدان اشاره کردیم استفاده کنید اما به راحتی نمی‌توانید اقدام به رفع آن کنید برای مثال هر چند تعویض برد کار دشواری نیست اما بررسی ترموستات و تعویض آن و حتی تنظیم آن کاملا تخصصی است. دقت کنید که در بسیاری از مواقع هم آف نکردن یک دلیل مشخص دارد و آن خرید نادرست دستگاه بوده است.

در صورتی که یک سیستم با ظرفیت سرمایشی 6000 را برای یک خانه 100 متری خریداری کرده‌اید دنبال مشکل دستگاه نباشید، این سیستم در صورتی که یک برند معروف کولر گازی هم باشد به دلیل هوشمند بودن نمی‌تواند آف شود. در واقع دستگاه نتواسته است که محیط را به دمای مطلوب برساند به همین دلیل کترل دما و ترمیستور دستور خاموش شدن دستگاه را نمی‌دهند و کمپرسور فعالیت خود را متوقف نخواهد کرد.

هر چند هزینه تعمیر مشکل آف نکردن دستگاه معمولا بالاست اما دقت کنید که در صورت روز این مسئله و حتی کار کردن مداوم فن و خنک شدن دستگاه احتمال سوختن موتور و یا آب شدن سیم‌های کمپرسور و حتی آسیب به برد اصلی هم وجود دارد. علاوه بر این معمولا میزان مصرف دستگاه در این شرایط ب شدت افزایش پیدا می‌کند.

بهترین راه هم همان خاموش کردن دستگاه و اقدام به عیب یابی و استفاده از گارانتی و خدمات پس از فروش است. در صورتی که مطمئن هستید دستگاه خراب است بهتر از تعمیر کاران حرفه‌ای و مجاز هر شرکت و نمایندگی استفاده کنید. حتما قبل از استخدام تعمیر کار اقدام به توضیح مشکل و مدل دستگاه خود نمائید بسیاری از مدل‌های جدید کولر گازی متفاوت با کاری است که تعمیر کاران انجام می‌دهند به همین دلیل بیش از هر چیز نیاز به یک تعمیر کار حرفه‌ای خواهید داشت.

بنابراین روشن بودن دائم و مداوم کولر گازی مشکلی است که ممکن است به قیمت تعویض همه قطعات و یا کل کولر گازی هم تمام شود البته این مشکل در بلند مدت ایجاد می‌شود اما معمولا باعث آسیب به سایر قطعات در دستگاه می‌شود. توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از بروز این مشکل حتما به صورت سالینانه و یا حتی سالی دو بار اقدام به سرویس کولر و تمیز کردن فیلتر و غیره نمائید.

مدت زمان روشن بودن دستگاه به تنظیم درجه ترموستات کولر گازی هم ارتباط دارد. در واقع افراد زیادی نمی‌دانند که ترموستات را در فصول مختلف چگونه تنظیم کنند و آیا اصلا مدل کولر گازیشان نیاز به تغییر  و تنظیم دمای ترموستات دارد یا خیر. این مسئله بسیار مهم را م در یادداشت دیگری بررسی خواهیم کرد.

قیمت کولر گازی و اسپیلت را در سایت کالاپایا پیدا خواهید کرد .

مقالات مشابه با بررسی دلایل یکسره شدن کولر گازی :

آموزش نصب کولر گازی و اسپلیت

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن