تهویه مطبوعکولر گازی

آموزش نصب کولر گازی و اسپلیت

آموزش نصب کولر گازی و اسپلیت

کولر گازی‌ های اسپلیت در کشور ما بسیار مورد استفاده هستند به همین دلیل هم پر فروش‌ترین کولر گازی از بین حداقل 4 مدل کولر های موجود در بازار است. هزینه نصب یکی از دلایلی است که افراد زیادی به دنبال نصب این سیستم به وسیله خودشان است البته بسیاری از فروشگاه‌ها و حتی شرکت‌ها خدمات رایگان نصب به مشتریان ارائه می‌کنند. آموزش نصب کولر گازی و اسپلیت چندان دشوار نیست اما ظرافت‌های بسیار زیادی دارد به همین دلیل تمام نکاتی که در ادامه اشاره خواهیم کرد را باید به دقت مورد توجه قرار دهید.

در حال حاضر هزینه نصب کامل یک کولر گازی بیش سیصد یا چهار صد هزار تومان است بنابراین در صورتی که فیلم آموزش نصب کولرگازی و اسپلیت را به خوبی مشاهده کنید و یا فایل‌هایی که در این زمینه است را به دقت مطالعه کنید امکان نصب برای شما ایجاد خواهد شد. دقت کنید که نصب کولر گازی مستلزم داشتن ابزار آلات مختلفی است به همین دلیل حتما قبل از اقدام به نصب تمامی لوازم ممکن برای نصب را تهیه نمائید.

متاسفانه به دلیل استفاده گسترده از کولر گازی‌ها شرکت‌ها و مراکز نامعتبری برای نصب کولر گازی ایجاد شده اند. چون هزینه تعمیر کولر گازی بسیار بالاست به همین دلیل هم حداقل باید با روند نصب آن آشنا بود تا نظارت کافی بر کار سرویس کاران صورت بگیرد.

در پایان این متن می‌توانید برای دانلود pdf آموزش نصب کولرگازی و اسپلیت هم به صورت رایگان اقدام نمائید. تمامی فایل‌های این سایت متعلق به مجموعه کالاپایا است و به صورت رایگان به عنوان خدمات و پشتیبانی به کاربران عرضه شده است.

نصب یونیت‌های کولر گازی

کولرگازی‌های دارای دو یونیت هستند؛ یونیت داخلی و یونیت خارجی. یونیت‌ها نقش بسیار اساسی در کارآیی کولر‌ها دارند به همین دلیل هم نصب یونیت بسیار اهمیت دارد. یونیت خارجی چیست؟ منظور از یونیت داخلی همان پنل یا دستگاه است. در اسپلیت‌ها هر یونیت دارای اجزای مختلفی است؛ کمپرسور، کندانسور، لوله مویی، شیر، باکس دستگاه، خازن و پروانه فن و ترمینال برق.

هنگام نصب یونیت داخلی و خارجی به دقت کل بدنه یونیت را بررسی کنید. یونیت‌ها معمولا از پلاستیک فشرده و بسیار مقاومی ساخته شده اند اما به دلایل مختلف ممکن است آسیب دیده باشند. آسیب دیدن بدنه یونیت باعث می‌شود تا کارآیی دستگاه به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند و گرد و غبار به راحتی بتوانند وارد آن شوند و یا حتی میزان صدای قابل توجهی تولید کنند.

به ابعاد یونیت‌ها هم باید توجه زیادی کرد. مثلا اگر یونیت خارجی کوچک باشد نباید سطح زیرین آن را لزوما کم ارتفاع ساخت. این مشکل بسیار رایج است اما بسیاری از افرادی که این گونه اقدام به نصب کولر گازی می‌کنند متوجه مشکلاتی چون بارندگی برف و پایین بودن کندانسور در کولر گازی‌های کوچک نمی‌شوند.

برای نصب یونیت داخلی این مراحل را به دقت انجام دهید.

  • ابتدا مکان مناسبی را برای نصب انتخاب کنید. بهترین مکان باید دارای ویژگی‌های زیر باشد. هرگز کولر را در کنار یک منبع انرژی نصب نکنید. مثلا کنار لامپ‌های دیواری و یا روبروی پنجره‌هایی که ممکن است در معرض نور خورشید قرار داشته باشد. کنار بخاری و یا حتی لوله‌های گاز و یا در قسمت‌هایی که برق جریان دارد و یا تقسیم شده است هرگز کولر نصب نکنید.
  • حتما حداقل 15 سانتی‌متر فضای آزاد برای کولر در نظر بگیرید. بسیاری از افراد سیستم خود را دقیقا چسبیده به سقف نصب می‌کنند این مورد در کارآیی سیستم نقش اساسی دارد و باعث می‌شود حداقل 40 درصد کاهش کارآیی داشته باشید علاوه بر این مجبور خواهید بود که در زمان‌ بسیار کوتاهی اقدام به تعمیر و یا سرویس دستگاه خود نمائید.
  • افرادی هم خصوصا در اتاق‌های خواب برای این که بتوانند راحت تر از کولر استفاده کنند آن را بسیار پایین نصب می‌کنند. حداقل فاصله 2 متری را باید رعایت کنید. در صورتی که سقف کوتاهی دارید سعی کنید از دیگر نمونه‌های کولر گازی استفاده کنید. آموزش نصب کولرگازی و اسپلیت را در خصوص اندازه و ارتفاع بسیار جدی بگیرید.
  • همانطور که گفتیم نباید دستگاه در کنار منبع انرژی قرار داشته باشد دقت کنید که علاوه بر این موضوع منابعی که تولید نویز می‌کنند مانند آنتن، تلوزیون، شبکه‌های بی سیم و غیره حتما باید در حداقل فاصله یک متری از کولر گازی قرار داشته باشند.
  • بسیاری از دیوار‌ها قابلیت نصب یونیت ندارند. به همین دلیل باید محل مناسبی برای نصب استفاده کنید. برای مثال بر روی گچ بری که احتمال ریزش آن وجود دارد هرگز یونیت نصب نکنید و یا بر روی دیوار‌هایی که ممکن است خاک آن به راحتی کنده شود. این مسئله چند مشکل در پی دارد اولا به دلیل کار کردن دستگاه ممکن است نتواند وزن آن را تحمل کند و کنده شود و از سوی دیگر خاک باعث از بین رفتن کولر گازی می‌شود. هزینه‌های تعمیرات ناشی از خاک و گرفتگی و حتی سرویس کردن بسیار بالاست.
  • کولر گازی را باید با یک فرم مناسب نصب کرد. در واقع ابتدا فلز مناسبی را به دیوار بزنید و سپس اقدام به نصب کولر بر روی آن کنید. خود کولر نمی‌تواند به دیوار وصل شود و بعد از مدت کوتاهی مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد.
  • دقت کنید که فرمی که قرار داده‌اید به هیچ وجه کج نباشد. کج بودن اسپلیت باعث می‌شود تا سرما و یا گرما به سختی تولید شود و شاهد زود خاموش شدن و یا داغ کردن بیش از حد کولر شوید.
  • بالای فرم یک سوراخ ایجاد کنید که بتوان لوله کشی را به راحتی انجام داد.

شیوه نصب یونیت خارجی کولر گازی

پس از انجام دادن مراحل فوق اقدام به نصب یونیت خارجی نمائید. نقطه ای را استفاده کنید که هم فضای آزاد مناسبی داشته باشد که معمولا سی سانتی متر است. و از سوی دیگر دقت کنید که در معرض گرد و خاک و یا رفت و آمد بیش از حد و رطوبت نباشد.

سپس یک سطح کاملا صاف با سیمان و بتن ایجاد کنید. این سطح را باید به دقت تراز کنید و از مسطح بودن آن اطمینان داشته باشید. بلندی این سطح به شما بستگی دارد اما چند نکته را رعایت کنید. اولا در صورتی که ممکن است آبگیری در آن قسمت داشته باشید طوری طراحی کنید که کندانسور بالاتر از آن قرار بگیرد. نکته دوم در هر سمت باید حداقل فاصله 30 سانتی‌متری را رعایت کنید بنابراین زیاد هم نیاز نیست سطح را مرتفع کنید.

سپس یونیت خارجی را بر روی آن قرار دهید و اقدام به لوله کشی نمائید. در واقع لوله کشی انجام شده است و باید اتصالات را انجام دهید. برای تنطیم میزان خلا دستگاه نیاز است تا حتما از پمپ خلا استفاد کنید. استاندارد میزان خلا 10 میلیمتر جیوه است.

چند نکته اساسی را در نظر بگیرد. حتما تمامی اتصلات خود را عایق بندی کنید. نشتی گاز را حتما بررسی کرده و در صورت نیاز دوباره اقدام به وصل کردن آن نمائید. نشتی گاز را نباید با عایق بندی درست کرد. تمام قسمت‌های لوله را با استفاده از گیره‌های محکم نمائید. هر سوراخی که در دیوار ایجاد کرده‌اید را به صورت کامل عایق بندی نمائید.

آموزش فارسی نصب کولرگازی اسپلیت بسیار ساده است اما انجام دادن آن باید به صورت حرفه‌ای صورت بگیرد. متاسفانه گاها به دلیل عدم تخصص افراد اقدام به نصب کولرگازی کرده‌اند و بلافاصله هم با مشکلاتی روبرو شده‌اند و حتی نمایندگی شرکت کولر گازی حاضر به انجام تعهدات گارانتی خود نشده است.

بنابراین بهتر است که برای اولین بار حتما از متخصصان این حوزه استفاده شود و در صورتی که قصد دوباره‌ای برای نصب دستگاه داشتید با در نظر گرفتن نکاتی که در خصوص آموزش نصب کولرگازی اسپلیت گفتیم اقدام به نصب نمائید.

همه اسپلیت‌های دو تیکه را به همین روندی که توضیح دادیم می‌توان نصب نمود. تمامی برند‌های سامسونگ، ال جی، پاکشوما، بوش، ایران رادیاتور، مکس، اجنرال گودمن، میتسوبیشی و بسیاری از برند‌های موجود در بازار ما به لحاظ نصب مشابه به یکدیگر هستند.

بنابراین حتما دقت کنید که توصیه‌های مختلف در خصوص نصب یونیت‌های متفوت را در نظر بگیرید و در صورت نیاز پایه و یا فرم مناسبی برای محکم کردن آن بسازید. هر چند باید یونیت‌ها را در محلی قرار دهید که از باد‌های سهمگین و غیره در امان باشند اما در صورتی که چنین امکانی وجود ندارد حتما تلاش کنید که پایه‌های محکمی برای آن ساخته شود و اتصالات به درستی صورت گیرد.

آموزش نصب کولر گازی

موقعیت یونیت داخلی هم بسیار اهمیت دارد مهم‌ترین موضوع در نصب خود یونیت داخلی تراز بودن آن است. علاوه بر این سعی کنید یونیت را در یک موقعیت کانونی نصب کنید که در ادامه استفاده از آن دچار مشکل نشوید. افراد زیادی یونیت‌ها در قسمت‌های پرت خانه قرار داده‌اند و حتی با وجود ریموت هم به سختی اقدام به روشن کردن آن می‌کنند. اولین محلی که برای نصب یونیت استفاده می‌کنید حتما آخرین محل شما خواهد بود چرا که هزینه مستقیم و غیر مستقیم جابجایی بسیار زیاد است و معمولا به صرفه نیست.

 

مقالات مشابه با آموزش نصب کولر گازی و اسپلیت :

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن