تهویه مطبوعکولر گازی

ایر کولر یا کولر گازی ؟ کدام یک را باید خریداری کنیم؟

فروشگاه لوازم خانگی کالاپایا عرضه کننده انواع کولر گازی در ایران

ایر کولر یا کولر گازی ؟ کدام یک را باید خریداری کنیم؟ در روزهای گرم تابستان انتخاب یک دستگاه خنک کننده مناسب برای بسیاری از ما ضروری می باشد. هدف مشترک همه ما برقراری تعادل مناسبی بین قبض انرژی و سطح راحتی است و از همین رو ما مجبور هستیم گزینه های مختلف دستگاه های خنک کننده را برای خرید بررسی کنیم. امروزه به طور کلی دو گزینه موقر برای خنک کنندگی وجود دارد، ایر کولرها و کولرهای گازی. هر دوی این گزینه ها نسبت به همدیگر مزایا و معایبی را ارائه می دهند.

ایر کولر یا کولر گازی

بسیاری از ما در هنگام خرید، در مورد اینکه ایر کولر بخریم یا کولر گازی دچار مشکل می شویم. در این مقاله کالاپایا ما قصد داریم قابلیت های مختلف ایر کولرها و کولرهای گازی را با هم بررسی کنیم و یک تجزیه و تحلیل مقایسه ای با هم داشته باشیم تا تصمیم بگیرید که کدام گزینه برای شما مناسب تر است.

ایر کولر

ایر کولر که به عنوان کولرهای تبخیری هم شناخته می شوند هوا را با یک اصل اساسی خنک می کنند. هوای گرم در نزدیکی آب خنک دمیده می شود تا دمای هوا کاهش پیدا کند. کولرهای تبخیری برای خنک کردن دمای اتاق به آب احتیاج دارند و می توانید برای خنک کنندگی بهتر مکمل های یخ را اضافه کنید. تفاوت اصلی بین کولرهای تبخیری در مقابل کولرهای گازی این است که ایر کولرها به موتور متکی هستند و کولرهای گازی برای تامین هوای خنک به کمپرسورها متکی هستند. به همین دلیل کولرهای گازی نسبت به ایرکولرها برق بیشتری مصرف می کند.

سیستم های ایر کولر چگونه کار می کنند؟

سیستم های ایر کولر اوقاتی که کنار یک برکه یا رودخانه ایستاده اید را برای شما تداعی می کند. وقتی که کنار رودخانه ایستاده اید یک نسیم آرامش بخش را احساس می کنید. این امر بدان علت است که آب گرمای هوایی که از سطح آب عبور می کند را جذب می کند و گرمای هوای خشک به این صورت از بین می رود و هوا به تنهایی به گردش در میاید. در کولرهای تبخیری هم همین اتفاق می افتد، هوای خشک از مخزن های آب کولر عبور می کند و بعد هوا خنک می شود و بعد هوا به داخل اتاق هدایت می شود.

ایر کولر یا کولر گازی ؟ کدام یک را باید خریداری کنیم؟

ایر کولر یا کولر گازی

قابلیت های ایر کولرها

سیستم های خنک کننده هوا از قابلیت های بسیار متمایزی برخوردار هستند که آنها را در مقایسه با سایر سیستم های خنک کننده متمایز می کند. کولرهای تخیری برای تامین هوای خنک به موتورها و آب متکی است. از آنجایی که موتورها مصرف برق بسیار کمتری دارند و آب به طور گسترده در محیط ما وجود دارد بنابراین هزینه عملکرد ایر کولرها در مقایسه با کولرهای گازی معمولا بسیار کمتر است.

این کولرها در اندازه های قابل حمل وجود دارند و بر خلاف کولرهای گازی به هیچ سیستم تهویه ای نیاز ندارند. از آنجا که ایر کولرها برای خنک کردن دمای اتاق از آب استفاده می کنند رطوبت را به اتاق اضافه می کنند. ایر کولرها می توانند دمای اتاق را تا 20 درجه فارنهایت کاهش دهند.

کولرهای گازی

کولرهای گازی رایج ترین دستگاه خنک کننده در سراسر جهان است و مناسب هر شرایط آب و هوایی می باشد. کولرهای گازی به مبردها سا سرد کننده ها متکی هستند که یک ترکیب شیمیایی است که می تواند گرما را جذب کند. کولرهای گازی با کمک کمپرسورها مبرد را به گردش در می آورد و از آن استفاده مجدد می کند تا فضای اتاق را خنک نگه دارد. انواع کولرهای گازی بسته به موقعیت و شرایط و آب و هوایی طراحی شده اند. این نوع کولرها برای فضاهای خانگی و تجاری مناسب هستند.

نحوه کار کولرهای گازی

روند کار کولرهای گازی کمی پیچیده است و توضیح کامل آن نیاز به یک مقاله جداگانه دارد. با این حال اگر بخواهیم به صورت خلاصه توضیح دهیم، کولرهای گازی برای تکمیل فرآیند خنک کنندگی به دو بخش اصلی دارند، 1) واحد تبخیری 2) واحد کندانسور. واحد تبخیر هوای گرم را از اتاق بیرون می کشد و گرمای حاصل از این هوا را از طری یک کویل تبخیر کننده جذب می کند.

ایر کولر یا کولر گازی ؟ کدام یک را باید خریداری کنیم؟

ایر کولر یا کولر گازی

کویل تبخیر کننده گرما را به کمک سرد کننده خنک می کند. مبرد یا سرد کننده گرم شده به واحد خازن منتقل می شود تا خنک شود. در ابتدا کندانسور به کمک کمپرسور مبرد را حتی بیشتر گرم می کند. به دلیل این گرمای اضافی، فرآیند اتلاف گرما مبردها توسط واحد کندانسور بیشتر می شود. واحد کندانسور با کمک یک پنکه گرمای پراکنده شده را به بیرون انتقال می دهد و مبرد شرد شده را به واحد تبخیر کننده انتقال می دهد. مطمئنا روند تهویه بسیار پیچیده تر است و این تنها هدف اصلی کولرهای گازی می باشد.

قابلیت های کولرهای گازی

کولرهای گازی نسبت به سایر گزینه های خنک کننده کاربردی تر است. این دستگاه ها عمدتا برای خنک کردن دما به مبرد یا سرد کننده و کمپرسور متکی هستند. به همین دلیل است که مصرف انرژی یک کولرگازی به مراتب بیشتر از هر گزینه خنک کنندگی دیگر می باشد. با یک تخمین می تواند گفت که کولرهای گازی موجب افزایش 10 تا 18 درصدی قبض برق یک خانواده می شود.

کولرهای گازی مزایای سلامتی زیادی دارند اما از آنحا که ماده شیمیایی مبرد در سیستم های تهویه هوا از CFC، HCFC یا HFCS استفاده می شود کولرهای گازی تاثیر منفی روی محیط زیست می گذارند.

ایر کولر یا کولر گازی ؟ تجزیه و تحلیل مقایسه ای

هر دوی ایر کولر و کولرهای گازی مزایا و معایب مختلفی دارند. برای انتخاب مناسب ترین گزینه خنک کننده به یک تحلیل مقایسه ای جامع نیاز است.

مصرف انرژی – ایر کولرها نسبت به کولرهای گازی بسیار کارآمد هستند. ایر کولرها فقز برای تامین هوای خنک به موتورها متکی هستند از طرف دیگر کولرهای گازی به کمپرسورهای متکی هستند و نیار به انرژی برق بیشتری دارند. در مقایسه، کولرهای تبخیری نسبت به کولرهای گازی به 75 درصد انرژی کمتر نیاز دارند.

هزینه های عملیاتی و نگهداری – ایر کولرها برای تامین هوای خنک به برق و آب نیاز دارند. شما باید روزانه مخزن اب را پر کنید. از طرف دیگر کولرهای گازی فقط به برق نیاز دارند و شما فقط باید ماهیانه فیلتر هوای کولر گازی را تمیز کنید. با این حالف با وجود اینکه کولر گازی فقط به برق نیاز دارد هزینه های عملیاتی 3 برابر بیشتر را نسبت به ایر کولرها ارائه می دهد.

رطوبت – از آنجا که ایر کولرها برای فرآیند خنک کنندگی از آب استفاده می کنند، در هوا رطوبت منتشر می کنند. به همین دلیل ایر کولرها برای محیط هایی که دارای آب و هوای خشک هستند مناسب تر است. اما برای محیط هایی که دارای آب و هوای مرطوب هستند این نوع کولرها، کارایی خود را از دست می دهند. در مقابل، کولرهای گازی دارای قابلیت رطوبت گیری هستند و برای شرایط آب و هوایی مرطوب مناسب تر هستند.

سازگار با محیط زیست – کولرهای گازی تاثیر منفی بر محیط زیست دارند. مبرد که برای جذب گرما استفاده می شود مخلوطی از گازهای CFC یا HCFC یا HFC را ارائه می دهد. طبق توصیه ” پروتکل مونترال” دولت آمریکا قبلا مبردهای CFC و HCFC را ممنوع اعلام کرده بود. HFC ها از این دو نوع ایمن تر هستند اما 100% بی خطر نیستند. از طرف دیگر ایر کولرها برای تامین هوای خنک از موتورها و آب استفاده می کنند و تاثیر منفی بر محیط زیست نمی گذارند.

ایر کولر یا کولر گازی ؟ کدام یک را باید خریداری کنیم؟

ایر کولر یا کولر گازی ؟

قابلیت حمل – اکثر ایر کولرهای موجود در بازار قابل حمل هستند. آنها به راحتی می توانند به هر اتاقی که مد نظرتان است حمل شوند. از طرف دیگر؛ هر کولر گازی قابلیت حمل را ندارد. گرچه کولرهای گازی قابل حمل در بازار وجود دارند اما آنها هنوز هم نیاز به یک کیت تهویه برای تخلیه هوای گرم از طریق پنجره دارند.

نیاز به عایق – کولرهای گازی به فضای عایق مناسب نیاز دارند تا بتوانند خنک کنندگی موثر را تامین کنند. با جذب مداوم گرما، از همان هوای موجود در سیکل خنک کنندگی استفاده می کنند. از طرف دیگر، ایر کولرها برای تامین خنک کنندگی موثر نیازی به عایق ندارند و از هوای تازه بیرون استفاده می کنند.

تمام آنچه که لازم بود بدانید در بالا توضیح داده شد حالا تصمیم با خود شماست که برای خرید کولر گازی اقدام کنید یا ایر کولرها. توجه داشته باشید که جواب سوال ایر کولر یا کولر گازی ؟ به تهویه هوای مورد نظر شما، شرایط آب و هوایی و انرژی مورد نظر بستگی دارد. از آنجا که ایر کولرها رطوبت را در هوا منتشر می کنند برای افرادی که در مناطق آب و هوایی مرطوب زندگی می کنند توصیه نمی شوند حتی اگر مصرف انرژی کمتری دارند و با محیط زیست سازگاند.

از طرف دیگر اگر به دنبال خرید یک دستگاه خنک کننده برای مناطق مرطوب هستید به شما پیشنهاد می کنیم کولرهای گازی را انتخاب کنید. اگر با مطالعه این مقاله باز هم شک دارید که ایر کولر بخرید یا کولر گازی می توانید با کارشناسان فروشگاه لوازم خانگی کالاپایا تماس بگیرید. کارشناسان ما تمام سعی خود را خواهند کرد تا راهنمایی های درستی را به شما ارائه دهند تا انتخاب درستی داشته باشید و از خرید خود لذت ببرید.

برخی از مقالات مرتبط ما:

برچسب ها
نمایش بیشتر

ثریا داسیان

کارشناس ارشد رشته کامپیوتر، مربی آموزشگاه های آزاد، مترجم و تولید کننده محتوا

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن