تهویه مطبوعکولر گازی

تنظیم درجه ترموستات کولر گازی

فروشگاه اینترنتی کالاپایا عرضه کننده انواع کولر گازی در ایران

تنظیم درجه ترموستات کولر گازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. متاسفانه ما هنوز نحوه استفاده از ترموستات‌ها را یاد نگرفته‌ایم و به راحتی اقدام به باز کردن و یا تغییر درجه آن می‌کنیم. مشکلی بسیار شایع که این این بار در کولر گازی‌ها اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرده است. ترموستات در کولر‌ها نقش بسیار اساسی دارد در این حد که نمی‌توان یک دستگاه را بدون آن حتی روشن کرد.

بهترین درجه ترموستات برای کولر گازی چیست؟ چگونه می‌توان ترموستات کولر گازی را تعویض کرد و ترموستات چه کارآیی دارد و نهایتا قیمت ترموستات کولر گازی از عمده سوالات و مباحثی است که در این یادداشت به آن خواهیم پرداخت.

ترموستات کولر گازی

ترموستات‌ها برای تنظیم دما به کار می‌روند به همین دلیل هم قطعات بسیار مهمی به حساب می آیند. بسیاری از مشکلات کولر‌های گازی مانند خاموش شدن ناگهانی و یا مشکلاتی از این دست ناشی از خراب بودن ترموستات و تنظیمات درجه آن است. انواع ترموستات کولر گازی را بررسی خواهیم کرد تا بیشتر با آن آشنا شوید.

ترموستات‌های مکانیکی – یکی از قدیمی ترین و رایج ترین مدل‌های ترموستات است. در حال حاضر در دستگاه‌های جدید کمتر از این مدل استفاده می‌شود اما در بیشتر کولر گازی‌های قدیمی و یا برند‌های کمتر شناخته شده از این وسیله استفاده می‌شود. این ترموستات دوام بسیار بالایی دارد و حساسیت کمتری نسبت به سایر مدل‌ها اما همچنان هم در صنعت از آن استفاده می‌کنند.

ترموستات کولر گازی

ترموستات الکترونیکی – بر خلاف مکانیکی کاملا پیشرفته ساخته شده است. نحوه کار این ترموستات به مراتب ساده ‌تر از مدل رقیب خود است و با کمک سنسور‌ها دستور قطع و وصل کردن را ساده می‌کند در حالی که در ترموستات‌های مکانیکی ما یک فرآیند طولاتی تر با ابزار بیشتری را برای قطع و وصل کردن شاهد هستیم.

ترموستات کولر گازی

در حال حاضر تنها در از این دو ترموستات در کولر گازی‌ها استفاده می‌شود. بسیاری از دستگاه‌ها ممکن است از ترموستات‌های دیگری پشتیبانی نکنند به همین دلیل توصیه می‌کنیم هنگام تعویض ترموستات حتما از نوع قبلی استفاده کنید و یا با بخش خدمات پس از فروش شرکتی که دستگاه را خریداری کرده‌اید هماهنگ کنید.

تنظیم درجه ترموستات کولر گازی

برای بسیاری این سوال پیش میآید که چگونه ترموستات را در بهترین درجه تنظیم کنیم. دقت کنید که معمولا یک درجه استاندارد وجود دارد اما تغییرات آب و هوایی و تغییرات منطقه ای دلیل اصلی در تغییر دادن تنظیمات ترموستات‌ها هستند. اما با این وجود نکاتی که در ادامه ذکر خواهیم کرد اهمیت زیادی در تنظیم ترموستات دارند.

تنظیم دما ترموستات ارتباط مستقیمی با میزان دمای محیط شما دارد. در صورتی که بر اساس میزان دما اقدام به تنظیم ترموستات نکنید دستگاه به صورت مداوم شروع به خاموش شدن و یا به سرعت دوباره روشن می‌شود بنابراین نیازمند یک تفاضل دمایی مناسب هستید.

ترموستات‌های دو نقطه مختلف دارند که یکی نقطه تنظیم است و دیگری نقطه تفاضل. در صورتی که مثلا نقطه تنظیم شما 5 درجه باشد ترموستات تا زمانی که دستگاه به این نقطه نرسیده باشد اقدام به روشن کردن کمپرسور نخواهد کرد و از سوی دیگر تا زمانی که میزان تفاضل مثلا به 3 نرسیده باشد کمپرسور روشن نخواهد شد.

بنابراین یکی از دلایل خاموش و روشن شدن بیش از حد کولر گازی‌ها می‌تواند نزدیکی این دما‌ها به هم باشد. البته در مواردی چندان هم اشکال ندارد اما باز این را بررسی خواهیم کرد. دمای محیط خود را در نظر بگیرید و یک میزان مناسب برای آن تصور کنید. هر گاه دما از یک حد بیشتر شود و در واقع به آستانه تحمل شما برسد فاصله میزان دمایی که دستگاه باعث خنک شدن شده است تا دمایی که باعث ایجاد آستانه شدن است را می‌توانید به عنوان اختلاف انتخاب کنید.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که با زیاد کردن و یا کم کردن درجه ترموستات می‌توان خنکی بیشتری به دست آورد اما این تصور نادرست است در واقع ممکن است دستگاه زمان بیشتری را کار کند اما همین مسئله باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی هم می‌شود.

فرض کنید که دمای مطلوب شما بین 20 تا 25 درجه باشد. باید نقطه تنظیم دما را مثلا روی 22 درجه قرار دهید زمانی که دما به 20 درجه برسد به دلیل اختلاف 2 درجه ای که تعیین کرده اید کمپرسور خاموش می‌شود و هنگامی که دما به 24 درجه برسد دستگاه مجدد روشن خواهد شد. در صورتی که در فصول گرما این مشکل بروز می‌کند سعی کنید میزان تفاضل دما را تغییر دهید و یا تنظیم را به حالت پایین تری بیاورید در این صورت دستگاه در مدت زمان مشخصی خاموش می‌شود هر چد ممکن است در ابتدا بیشتر کار کند.

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در کولر گازی‌های مختلف ایستاده، پنجره‌ای، اسپلیت و غیره وجود دارد عدم آف کردن دستگاه است. دستگاه اگر آف نکند ترموستات شما خاموش شده است و در صورتی که دستگاه به سرعت خاموش شود و مدت کمی استراحت نماید تفاضل دمای شما مشکل دارد و در مواردی که دستگاه دیر روشن می‌شود هم باید به نقطه تنظیم دما توجه داشته باشید. بنابراین درجه ترموستات کولر گازی را با توجه به دمای محیط خود تنظیم کنید.

دقت داشته باشید که مثلا برای یک سالن و یا یک اتاق خواب نباید یک نوع تنظیمات وجود داشته باشد. از این رو در صورتی که از چند دستگاه استفاده می‌کنید سعی کنید با چند بار استفاده دمای مورد نظر را پیدا کنید و از تغییر دادن نقطه تنظیم و اختلاف جدا خوداری نمائید.

تعویض ترموستات کولر گازی

برای تعویض ترموستات کولر گازی چند نکته اساسی را باید در نظر گرفت. اول این که ترموستات مناسبی را خریداری کنید و مدل دستگاه و نمونه ترموستات را هنگام خرید همراه خود داشته باشید. سعی کنید به دلیل قیمت کم ترموستات هرگز به دنبال تعمیر آن نباشید.

ابتدا ابزار‌ها و وسایل مورد نیاز جهت تعویض را به همراه داشته باشید. برای مثال نیازمند اهم متر و ظرفی از یخ خواهید بود. جهت تعویض ترموستات کولر گازی باید حتما ترموستات جدید را امتحان کنید. پیشنهاد می‌کنیم از متخصصان در این زمینه کمک بگیرید چرا که تنظیم و تست ترموستات بسیار دشوار است.

  • ابتدا لوله مویی ترموستات را تست کنید. لوله مویی در صورتی که دارای شکستگی هر چند کوچکی باشد بلافاصله باید اقدام به تعویض آن نمائید بنابراین هم هنگام خرید و هم زمان نصب به آن توجه زیادی داشته باشید.
  • ترموستات را کاملا بر خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید.
  • دستگاه تست اهم متر خود را به ترموستات وصل کنید باید عقربه اهم متر باید به صورت کامل تغییر جهت دهد.
  • ترموستات را درون یخ قرار داده و در این حالت ترموستات باید فعالیت خود را کاملا قطع کند.

قیمت ترموستات

قیمت ترموستات کولر گازی بسیار پایین است. به همین دلیل هم همواره توصیه می‌کنیم که ترموستات کولر گازی خود را تعویض کنید. قیمت ترموستات‌ها بسته به نوع آن متفاوت خواهد بود به همین دلیل هم چندان هزینه‌ای برای شما در بر ندارد و در بهترین مدل‌ها هم بیش از هفتاد هزار تومان هزینه نخواهید کرد.

ترموستات‌ها را در برند‌های معتبر خریداری کنید و هنگام خرید به سلامت آن توجه کافی کنید. متاسفانه بسیاری از ترموستات‌ها به دلیل حساس بودن با کمترین ضربه‌ای دچار مشکل خواهد شد.

در ارزیابی کلی توصیه ما این است که پس از عیب یابی کولر گازی در صورتی که برای مثال شاهد عدم آف کردن دستگاه بودید بلافاصله اقدام به خرید ترموستات کنید. البته دقت داشته باشید که ترموستات را نمی‌توان به سادگی تعویض کرد و حتی در صورت تعویض نمی‌توان آن را تست کرد. تست ترموستات علاوه بر ابزار‌هایی که نیاز دارد بسیار هم دشوار است به همین دلیل بهتر است تا با نمایندگی‌ها و خدمات پس از فروش تماس حاصل نمائید.

فروشگاه اینترنتی کالاپایا جهت آموزش استفاده و عیب یابی از محصولات لوازم خانگی این مطالب را تهیه نموده و استفاده تجاری از آن ندارد به همین دلیل کارشناسان ما در صورتی که بتوان دستگاه را در خانه و توسط صاحب آن تعمیر کرد حتما اطلاعات جامعی در آن خصوص ارائه می‌کند اما واقعیت این است که در بسیاری از موارد تعمیری چنین امکانی فراهم نیست و ممکن است هزینه‌های بیشتری به مصرف کنندگان وارد شود.

مقالات مرتبط:

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن