صوتی و تصویری

تعمیر کولر گازی اینورتر

فروشگاه اینترنتی کالاپایا عرضه کننده انواع کولر گازی در ایران

تعمیر کولر گازی اینورتر نسبت به مدل‌های ساده کولر گازی بسیار دشوار‌تر به نظر می‌رسد. به همین دلیل معمولا هزینه بیشتری هم دارد. اولین قدم برای تعمیر اینورتر و یا کولر گازی اینورتر تشخیص و یا عیب یابی است. از این رو به این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه بتوانید از خراب بودن اینورتر اطمینان حاصل کنید. اینوتر یک قطعه همه کاره در کولر گازی ها به حساب می‌آید به همین دلیل خرابی آن چند مشکل اساسی را همزمان ایجاد می‌کند. این قطعه بسیار هم حساس است و خرابی آن می‌تواند به سایر بخش‌های یونیت داخلی نیز آسیب وارد کند به همین دلیل توضیحات کاملی در این خصوص خواهیم داد.

اینورتر چیست؟

اینورتر یک قطعه همه کاره در کولر گازی است که باعث کاهش مصرف انرژی، بی صدا شدن کولر و قدرت بالای خنک کنندگی آن می شود. اینورتر در واقع یک مبدل بسیار قوی است که مانع از جریان مستقیم برق می‌شود.

نشانه‌های خرابی کولر گازی اینورتر چیست؟

چند نشانه مهم وجود دارد که می‌گوید کولر گازی اینورتر شما سالم نیست.

  • در صورتی که باد کولر گازی نامناسب و به قول معروف خنک نیست احتمال خرابی اینوتر وجود دارد. البته سایر قسمت‌های دستگاه هم در این مسئله می‌توانند دخیل باشند.
  • سرعت باد کولر ممکن است در بعضی از مواقع به صورت مداوم کم باشد.
  • کنترل دستگاه با ریموت ممکن نباشد.
  • دستگاه فقط باد خنک بیرون دهد و گرمایشی تولید نکند.
  • جریان برق به شکلی است که باعث مصرف بیش از حد انرژی و دور بسیار کنتور می‌شود و یا به طور کلی برق قطع می‌شود.
  • ممکن است باد کولر همراه با رطوبت بسیار زیادی باشد به شکلی که یک کاغذ را خیس کند.
  • دستگاه به طور مداوم هشدار دهد
  • صدای دستگاه به شکل نامناسبی تغییر کرده باشد.

حال در چه مواقعی ممکن است خود اینورتر دستگاه خراب باشد. دقت کنید هر نوع مشکلی که برای اینوتر بروز کند یک و یا چند مورد از این نشانه‌ها را خواهد داشت. در صورتی که فیوز یونیت داخلی به طور متعددی خراب شود حتما اینورتر دستگاه شما خراب است و کار نمی‌کند. خود اینورتر ممکن است روشن نشود و نهایتا ممکن است دریچه کولر بدون هیچ دلیلی باز و بسته شود.

آموزش تعمیر کولر گازی اینورتر کاملا تخصصی است. برای مثال به تعمیر برد اینورتر توجه کنید که به هیچ وجه بدون کمک گرفتن از تعمیر کاران حرفه‌ای ممکن نیست. مقالات آموزشی که در این خصوص وجود دارد تنها به ارزیابی و شناسایی و عیب یابی مشکلات کولر می‌پردازند و در واقع نمی‌توان با مطالعه کتاب و مقاله و  PDF به یک تعمیر کار حرفه‌ای تبدیل شد اما امکان شناسایی و زودتر حل کردن مشکلات وجود خواهد داشت.

تعمیر کولر گازی اینورتر در صورتی که به خود اینورتر برگردد قطعا یکی از نشانه‌های بالا را دارد. اما همیشه مشکل از اینورتر شما نیست در بعضی از مواقع ممکن است مشکلاتی برای یونیت خارجی هم وجود داشته باشد به همین دلیل توصیه می‌کنیم با مطالعه یادداشت‌هایی که در خصوص عیب یابی و تعمیر کولر در این سایت داریم برای هر نوع مشکلی که بروز می‌کند یکی از قسمت‌های کولر را چک کنید.

متاسفانه یکی از مشکلات رایج در عیب یابی و تعمیر کولر باز کردن بی جهت آن است. تنها در صورتی که مشکلی برای فیلتر وجود داشته باشد می‌توانید آن را باز کنید که نشانه‌هایی از قبیل سریع خاموش شدن و یا داغ کردن دستگاه و کم و زیاد شدن سرعت را دارد. دقت کنید در صورتی که توانایی تعمیر کولر را دارید و یا از فیلم‌های آموزشی استفاده می‌کنید حتما جریان برق را کاملا قطع کرده و تنها بخشی از کولر را که عیب یابی کرده‌اید باز کنید. بسیاری از مشکلاتی که برای این سیستم‌ها ایجاد می‌شود ممکن است ناشی از اتصالات برقی و یا نشتی‌های مختلف باشد به همین دلیل باز کردن یونیت داخلی چندان عاقلانه نیست چون هزینه نصب و یا تعمیر دوباره آن بسیار زیاد است.

نکته مهم دیگر در خرابی اینورتر خاموش کردن بلافاصله دستگاه است. در صورتی که مثلا جریان برق در اینورتر دچار مشکل شده باشد قطعا آسیب زیادی به دستگاه وارد می‌شود سعی کنید علاوه بر خاموش کردن آن جریان برق را به طور کلی قطع کنید.

خازن‌ها در سیستم‌های دارای اینورتر از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. در صورتی که خازن شما خراب باشد حتما باید آن را تعویض و به هیچ وجه دستگاه را روشن نکنید برای تشخیص خرابی خازن‌ها چند راه حل ساده وجود دارد که می‌توان به استفاده از اهم متر اشاره کرد. در صورتی که این وسیله را در اختیار ندارید به دقت و از نزدیک به خازن‌ها نگاه کنید خازن سوخته ممکن است ترکیده باشد و یا رنگ آن مشکی شده باشد.

ممکن است کمپرسور شما به طور کلی خراب شده باشد. کمپرسور قطعه مهم و احتمالا مهم‌ترین بخش یک دستگاه است به همین دلیل حتی با وجود آموزش‌های ابتدایی هم اقدام به باز کردن آن نکنید. کمپرسور‌ها دارای سیم‌های بسیار ظریفی هستند که به راحتی ممکن است پاره شوند و مشکلات شما را بیشتر کنند. در صورتی که بیش از سه بار در بازه زمانی کم اقدام به تعویض کمپرسور کردید حتما آن را تعویض کنید چرا که هزینه‌ای برابر با خرید یک کمپرسور جدید را انجام داده‌اید.

بنابراین در یک ارزیابی کلی باید اذعان کرد که تعمیر کولر گازی اینورتر بسیار دشوار است به همین دلیل هیچ توصیه‌ای در خصوص خود آموز بودن تعمیر این دستگاه‌ها نداریم. در واقع تنها چند مشکل سطحی و بسیار ساده را می‌توان از راه آموزش مجازی حل کرد و به دلیل در دسترس نمودن ابزار‌های لازم و عدم آموزش حرفه‌ای تعمیر خودیارانه کولر گازی تنها به هزینه‌های شما می‌افزاید.

در مدل‌های جدید کولر گازی سنسور‌های بسیار هوشمند و قابلیت‌های متعددی هم در نظر گرفته‌ شده‌اند که ممکن است در جریان تعمیر به آن‌ها آسیب وارد شود. بنابراین همین که بتوانید مشکل دستگاه را شناسایی و اقدام به خاموش کردن و قطع کامل برق نمائید به نظر بسیار مهم می‌رسد.

با توجه به حساس بودن قطعات یونیت داخلی حتما از تعمیر کاران مجاز و حرفه‌ای هم کمک بگیرید چرا که امکان نا آشنا بودن بسیاری از شاغلین در این بخش به دلیل جدید بودن فناوری ساخت اسپلیت وجود دارد.

مقالات مرتبط:

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن