تلویزیون

تناسب اینچ تلویزیون با اندازه محیط ، چرا و چگونه؟

چرا باید اندازه تلویزیون خریداری شده با اندازه محیط متناسب باشد؟

هدف ما در این مقاله بررسی دلایل تناسب اینچ تلویزیون با اندازه محیط می باشد. عوامل مختلفی در انتخاب تلویزیون مناسب دخیل هستند که مهم ترین آن در نظر گرفتن اندازه محیط می باشد. با توجه به افزایش چشمگیر فناوری و تنوع زیاد محصولات موجود در بازار واقعا کدام تلویزیون برای محیط مد نظرمان مناسب است؟ همان طور که می دانید تلویزیون هایی با اینچ های متفاوت 20 تا 84 اینچ اینچی در بازار مو جود هستند در بین این همه تنوع کدام یک برای محیط زندگی مناسب است؟

تلویزیون

 قبل از توضیح دادن متد های تناسب اینچ تلویزیون با اندازه محیط ، در ابتدای مقاله میخواهم توضیحات مختصری در رابطه با تلویزیون شرح دهم تلویزیون رسانه ارتباطی است که برای انتقال تصاویر متحرک به صورت تک رنگی (سیاه و سفید) و یا رنگی به صورت دو یا سه بعدی به همراه ادغام صدا استفاده می شود در واقع میتوان گفت تلویزیون رسانه گسترده ای برای تبلیغات، سرگرمی و اخبار است.

اولین تلویزیون در اواخر سال 1920 به صورت خام مورد آزمایش قرار گرفت و چند سال تا عرضه محصول به بازار طول کشید. امروزه رسانه اصلی برای تاثیر گذاری روی افکار عمومی تلویزیون می باشد. کلمه تلویزیون از یونان باستان τῆλε (tèle) به معنی “دور” و لاتین ” visio ” به معنی “دید” است. اولین استفاده مستند از این اصطلاح مربوط به سال 1900 می باشد. همان طور که می دانید “اینچ ” واحد اندازه گیری طول تلویزیون می باشد و هر اینچ معادل با 2.54 سانتی متر است.

 چرا باید اندازه تلویزیون خریداری شده با اندازه محیط متناسب باشد؟

تلویزیون ها در اندازه های مختلفی تولید می شوند.

در سال های گذشته تنوع و امکانات تلویزیون به اندازه امروز نبود و  مردم مثل الان غرق در سیل انبوه انتخاب های متنوع نبودند در حال حاضر با توجه به پیشرفت تکنولوژی، تلویزیون هایی با ابعاد و امکانات متنوعی طراحی شده اند و با قیمت مناسب به فروش می رسند. خوشبختانه با وجود تنوع زیاد محصولات با کیفیت، هر کسی با توجه به بودجه خود میتواند تلویزیون HD مناسب محیط را خریداری کند ولی چه ویژگی هایی را باید هنگام خرید تلویزیون مد نظر قرار دهیم؟ آیا خرید هر محصولی میتواند سالها پاسخ گوی نیاز های ما باشد؟

چه ربطی بین اندازه محیط با اینچ تلویزیون خریداری شده وجود دارد؟ اطلاع نداشتن از معیار های خرید میتواند باعث خرید اشتباهی گردد یکی از تصورات اشتباهی که در بین مردم رایج است و اکثرا از آن تبعیت می کنند این است که هرچه سایز تلویزیون بزرگتر باشد بهتر است در صورتی که این طور نیست شاید برای شما عجیب بنظر بیاید ولی این فکر اشتباهی در خرید تلویزیون است. اندازه تلویزیون در صورت عدم هماهنگی با اندازه محیط میتواند مشکلاتی از قبیل خرج اضافه را متحمل شود به همان میزان کوچک بودن تلویزیون نیز مشکلاتی را بوجود می آورد.  پس راه حل مناسب چیست؟ چه مواردی را باید در هنگام خرید تلویزیون مد نظر قرار دهیم؟

عوامل مهم در انتخاب تلویزیون

در زمان گذشته مردم هنگام خرید تلویزیون حق انتخاب زیادی  نداشتند و معمولا با دو گزینه رو به رو بودند یا باید تلویزیون سیاه سفید خریداری می کردند یا رنگی  تنوع زیادی از لحاظ امکانات و اندازه تلویزیون وجود نداشت. ولی الان داستان خیلی فرق کرده است پیشرفت فناوری و تولید ملیون ها محصول مختلف با امکانات متنوع و قیمت های مناسب، باعث سخت تر شدن انتخاب محصول مناسب شده است و باعث تردید در انتخاب مردم شده است و مشتری ها معمولا مایل به خریداری تلویزیون هایی با اینچ بالاتر هستند بنظر من دلیل اصلی رغبت مشتریان برای خرید تلویزیون های  با اینچ بالاتر تحت تاثیر قرار گرفتن اطرافیان می باشد ما مخالف با خرید تلویزین هایی با اینچ بالا نیستیم هدف ما خرید محصول با اینچ متناسب با  اندازه محیط است و دلایل زیادی برای متناسب بودن اینچ تلویزیون با اندازه محیط داریم که شرح خواهم داد.

 چرا باید اندازه تلویزیون خریداری شده با اندازه محیط متناسب باشد؟

معمولاچهار عامل مهم در انتخاب تلویزیون مناسب دخیل هستند:

  • بودجه
  •  اندازه محیط
  • کیفیت محصول
  •  زاویه دید

که متاسفانه  هنگام خرید توجه زیادی به حفظ تناسب اینچ تلویزیون با اندازه محیط نمی شود. همانطور که در لیست بالا مشاهده می کنید، اولین و مهم ترین دلیل تاثیر گذار در هنگام خرید تلویزیون میزان بودجه می باشد محدوده قیمت خرید میتواند باعث فیلتر شدن بقیه محصولات شده و شما را در انتخاب تلویزیونی متناسب با قیمت و اندازه محیط یاری کند.

 دلایل متناسب بودن اندازه تلویزیون با اندازه محیط

این را به خاطر داشته باشید که تلویزیون باید 40 درجه از محدوده دیدمان را بگیرد در این جا بحث فاصله ما از تلویزیون مطرح می شود شما باید ابعاد سالن خود را بدانید و با در نظر گرفتن آن اینچ تلویزیون را انتخاب کنید در واقع فاصله شما با تلویزیون ارتباط مسقیم با اینچ تلویزین انتخابی شما دارد هرچه فاصله دید شما با تلویزیون بیشتر باشد به همان میزان نیز باید تلویزیونی با اینچ بزرگتر انتخاب شود به اعداد موجود در جدول زیر دقت کنید.

 

اندازه تلویزیون بر حسب اینچ

 

حد اقل فاصله شما با تلویزیون بر حسب سانتی متر

 

حد اکثر فاصله شما با تلویزیون بر حسب سانتی متر

32

120

240

40

150

300

48

185

365

54

205

415

60

225

450

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده دو نظریه در رابطه با انتخاب تلویزیون مناسب با محیط وجود دارد اولین نظریه THX است (THX  در رابطه با صدا و تصویر استاندارد بین المللی ارائه می کند ) و براین اعتقاد است که تلویزیون باید 40 درجه از میدان دید ما را به خود اختصاص دهد. شاید درک این جمله برایتان سخت باشد این جمله به این معنی می باشد که با توجه به اندازه محیط و فاصله ما با تلویزیون باید تلویزیون 40 درجه از نقطه دید ما را به خود اختصاص دهد برای محاسبه زاویه 40 درجه فاصله خود از تلویزیون را ضرب در0.84 کنید تا اندازه مناسب تلویزیون بدست بیاید به همین راحتی . طبق این فرمول شما میتوانید تلویزیونی متناسب با محیط خود انتخاب کنید مثلا اگر فاصله شما از تلویزیون 2 متر باشداینگونه حساب کنید.

2(متر)*0.84= 168 سانتی متر

حال نوبت به این رسیده است که 168 سانتی متر را به اینچ تبدیل کنیم برای این کار سانتی متر بدست آمده را ضرب در 0.393701 می کنیم به همن سادگی.

168(سانتی متر)* 0.393701= 66  اینچ

یعنی در محیطی که فاصله شما با تلویزیون 2 متر است مناسب ترین تلویزیون از لحاظ سایز 66 اینچی می باشد. متناسب بودن اینچ تلویزیون با اندازه محیط هم از لحاظ زیبایی دکوراسیون تاثیر بسزایی دارد و هم باعث حفظ سلامتی شما خواهد شد. نظر دوم یعنی SMPTE (جامعه مهندسین تصویر و تلویزیون) بر این اعتقاد هستند که تلویزیون باید 30 درجه از میدان دید را اشغال کند. در این مدل فاصله خود با تلویزیون (بر حسب متر) را ضرب در 0.625 کنید تا اندازه اینچ تلویزیون مناسب  محیط بدست آید مثلا.

2(متر)* 0.625 = 60    اینچ (پس در این مدل برای فاصله 2 متری یک تلویزیون  60 اینچی مناسب است)

لیست ارائه شده توسط دانشمندان برای انتخاب تلویزیون مناسب به شکل زیر است.

  • تلویزیون 22 اینچ: فاصله مناسب شما با تلویزیون حداقل 100 و حداکثر 200 سانتیمتر
  • تلویزیون 26 اینچ: فاصله مناسب شما با تلویزیون حداقل 130 و حداکثر 225 سانتیمتر
  • تلویزیون 28 اینچ: فاصله مناسب شما با تلویزیون حداقل 140 و حداکثر 213 سانتیمتر
  • تلویزیون 30 اینچ: فاصله مناسب شما با تلویزیون حداقل 114 و حداکثر 229 سانتیمتر
  • تلویزیون 32 اینچ: فاصله مناسب شما با تلویزیون حداقل 205 و حداکثر 300 سانتیمتر
  • تلویزیون 37 اینچ: فاصله مناسب شما با تلویزیون حداقل 230 و حداکثر 350 سانتیمتر
  • تلویزیون 39 اینچ: فاصله مناسب شما با تلویزیون حداقل 305  و حداکثر 390 سانتیمتر
  • تلویزیون 42 اینچ: فاصله مناسب شما با تلویزیون حداقل 355 و حداکثر 400 سانتیمتر
  • تلویزیون 47 اینچ: فاصله مناسب شما با تلویزیون حداقل 395 و حداکثر 450 سانتیمتر
  • تلویزیون 50 اینچ: فاصله مناسب شما با تلویزیون حداقل 425 و حداکثر 525 سانتیمتر
  • تلویزیون 55 اینچ: فاصله مناسب شما با تلویزیون حداقل 475 و حداکثر 575 سانتیمتر
  • تلویزیون 60 اینچ: فاصله مناسب شما با تلویزیون حداقل 550 و حداکثر 625 سانتیمتر
  • تلویزیون 65 اینچ: فاصله مناسب شما با تلویزیون حداقل 580 و حداکثر 650 سانتیمتر
  • تلویزیون 70 اینچ: فاصله مناسب شما با تلویزیون حداقل 630 و حداکثر 720 سانتیمتر
  • تلویزیون 72 اینچ: فاصله مناسب شما با تلویزیون حداقل 655 و حداکثر 750 سانتیمتر
  • تلویزیون 84 اینچ: فاصله مناسب شما با تلویزیون حداقل 725 و حداکثر 900 سانتیمتر

در رابطه با دو نظر گفته شده در پاراگراف بالا به سلیقه و بودجه خودتان بستگی دارد که از کدام فرمول در خرید تلویزیون پیروی کنید. کیفیت تلویزیون های موجود در بازار نیز یکی دیگر از عوامل مهم در خرید تلویزیون هستند هرچه تعداد پیکسل های تلویزیون بیشتر باشد به همان میزان کیفیت تصویر افزایش پیدا خوهد کرد. مثلا اگر  شما دارای سالنی با  ابعاد کوچک هستید و میزان روشنایی محیط هم کم است داشتن یک تلویزیون کوچک باعث  ایجاد خستگی در چشمانتان شده و سردرد ایجاد خواهدکرد.

 چرا باید اندازه تلویزیون خریداری شده با اندازه محیط متناسب باشد؟

با توجه به آماری که بدست ما رسیده اکثر مردم در فاصله 3 متری تلویزیون می نشینند و با در نظرگرفتن فرمول های موجود و مد نظر قرار دادن موارد گفته شده در بالا،   تلویزیونی حدود 90 اینچی برای این افراد مناسب است متاسفانه همه افراد توانایی خرید تلویزیون 90 اینچی را ندارند  انتخاب تلویزیون 60 اینچی با توجه به بودجه و محیط میتواند انتخابی ایده آل از همه لحاظ برای این افراد باشد. خیلی ها بر این اعتقاد هستند که استفاده کردن از تلویزیون های با اینچ بالاتر باعث آسیب رسیدن به چشم می شود ولی این حرف ها مبتنی بر استدلال درست و منطقی نیست ما با در نظر گرفتن تمام جوانب میخواهیم مناسب ترین انتخاب را در خرید تلویزین داشته باشیم.

یکی از عوامل مهم در انتخاب تلویزیون مناسب در نظر گرفتن زاویه دید می باشد بالا بودن زاویه دید تلویزیون با داشتن فاصله دید متعادل باعث دیدن تصاویری با کیفیت خواهد شد لیستی بر حسب زاویه دید تلویزیون های مناسب برایتان تهیه کرده ایم تا اطلاعات جامعی قبل از خرید بدست آورید. پایین بودن زاویه دید تلویزیون باعث محو شدن اکثر رنگها در فاصله دور خواهد شد در نتیجه با افت کیفیت تصویر مواجه خواهید شد اگر شما از هر گوشه سالن خود میخواهید تلویزیون را تماشا کنید بهتر است تلویزیونی با زاویه دید (178 درجه ) خریداری کنید در اینصورت هنگام مشاهده تلویزیون از گوشه ها و بالا سطح روشنایی  و رنگ یکسان  مشاهده خواهید کرد.

مدل تلویزیون

سال تولید

امتیاز زاویه دید

تلویزیون ال جی E8 OLED

2018

8.9

تلویزیون ال جی C8 OLED

2018

8.8

تلویزیون سونی A8F OLED

2018

8.8

تلویزیون ال جی B8 OLED

2018

8.8

تلویزیون سونی A9F OLED

2018

8.6

تلویزیون سامسونگ N5300

2018

8.4

تلویزیون سونی X7500F

2018

7.9

تلویزیون سونی X8500F

2018

7.7

تلویزیون ال جی SK9000

2018

7.6

تلویزیون ال جی SK9500

2018

7.5

تلویزیون ال جی UK6300

2018

7.4

تلویزیون ال جی SK8000

2018

6.9

هرچقدر فاصله شما از تلویزیون بیشتر باشد شما قادر به مشاهده پیکسل های (پیکسل یا همان Picture Element کوچک ترین واحد سازنده تصویردیجیتال می باشد که با تجمع هزاران پیکسل یک تصویر ایجاد شده و قابل مشاهده می گردد)  بیشتری خواهید بود و هرچقدر فاصله شما از تلویزیون کمتر باشد تراکم پیکسل ها کاهش پیدا خواهد کرد و باعث خستگی چشم خواهد شد قدرت بینایی شما هم یکی از عوامل تاثیر گذار در وضوحیت زاویه دیدتان است. خیلی از افراد بخاطر حجم زیاد کاری و یا نداشتن وقت کافی  در طول روز برای مشاهده تلویزیون ترجیحا شب ها مایل به مشاهده برنامه های مورد نظرشان هستند.

در صورت متناسب نبودن اینچ تلویزیون با اندازه محیط هنگام تماشای تلویزیون و یا استفاده از لپ تاپ در یک اتاق تاریک چشمان شما به یک پنجره کوچک با نور روشن در دریای تاریکی تبدیل می شود. چشمانتان  تلویزیون و یا لپ را در مقایسه با سایر قسمت های اتاق خیلی روشن می داند و متاسفانه چشم ها مطابق با میانگین میزان روشنایی  دستگاه تنظیم نمی شود  ولی در عوض آنها مطابق با میانگین روشنایی در کل محدوده دید تنظیم می شوند این باعث به وجود آمدن دو مشکل خواهد شد اگر بقیه اتاق تاریک باشد شما نمیتوانید بقیه اجسام را به وضوح مشاهده نمایید  و دومین مشکل، چشمان شما به سرعت خسته خواهند شد.

مشاهده طولانی مدت تلویزیون در تاریکی احتمالاً چشمان شما را خشک یا آبکی خواهد کرد و یا ممکن است ناراحتی عمومی و حتی سردردهای تنشی را تجربه کنید در بدترین حالت ، با قرار گرفتن در معرض مشاهده  طولانی ، برخی از افراد میگرن چشمی را تجربه می کنند تمام این مشکلات فقط بخاطر متناسب نبودن اینچ تلویزیون با اندازه محیط پیش خواهد آمد بنظرتان راه حل چیست؟

جیسون فیتزپاتریک می گوید ، چشمان شما روی یک سیستم میانگین کار می کنند. خیره شدن به نمایشگر روشن در محیطی تاریک ، در صورت متناسب نبودن اینچ تلویزیون با محیط  و رعایت نکردن فاصله با تلویزیون باعث از بین رفتن  اندازه گیری چشم شما خواهد شد و یک وضعیت مشاهده کمتر از ایده آل ایجاد خواهید کرد. امیدوارم دلایل ارائه شده در رابطه با سلامتی چشمان برای انتخاب تلویزیون متناسب با محیط کافی باشد.

نکاتی مهم در رابطه با استفاده از تلویزیون

اگر تاریکی مطلق را برای مشاهده تلویزیون ترجیح می دهید بهتر است با قرار دادن یک چراغ  و یا استفاده از لامپ هوشمند یا نوار LED در پشت تلویزیون ، متوسط ​​نور محیط در اتاق را بالا ببرید و میزان فشار روی چشمان خود رابکاهید ، به این معنی که می توانید بدون هیچ گونه عارضه جانبی منفی ، تلویزیون را تماشا کنید و یا به مدت طولانی کار کنید. در صورت عملی کردن این کار  درک شما از کنتراست روی صفحه نمایش افزایش می یابد. در واقع رنگ خاکستری و سیاه وقتی در پس زمینه روشن تر قرار می گیرند تیره تر به نظر می رسند.

رنگ (و طیف) نور یک عامل بسیار مهم در مشاهده تصویر با کیفیت است به عنوان مثال ، ستاره شناسان و افرادی که در محیط های تاریک کار می کنند می دانند استفاده از روشنایی قرمز تأثیری در تیره ساز بودن چشم آنها نخواهد داشت. به نظر می رسد که نور آبی آن چیزی است که در درجه اول کنتراست چشم را کنترل می کند ، اما همه نور چراغ ، آبی نیست بلکه فقط بخش خاصی از طیف آبی است. بعد از خرید تلویزیون متناسب با محیط  برای تعیین محل قرار گیری تلویزیون هم دقت به خرج دهید مثلا تلویزیون خود را مستقیماً مقابل یک پنجره روی دیوار آویزان نکنید.

همچنین شب ها یک چراغ ایستاده را در مقابل تلویزیون قرار ندهید. هنگامی که می خواهید یک برنامه تلویزیونی را مشاهده کنید نور چراغ مستقیماً به صفحه نمایش تابیده می شود  و تلویزیون شما حتی اگر جز بهترین برند ها باشد به عنوان انعکاس دهنده عمل کرده و نوری با شدت بیشتر ی به چشمان شما انعکاس داده می شود و این باعث اذیت چشمان شما خواهد شد. محققان دریافته اند که متناسب نبودن اینچ تلویزیون با محیط  علاوه بر تاثیرات منفی که روی چشمان بیننده دارد میتواند باعث اختلال در خواب شبانه و کاهش کیفیت خواب شود. پس عدم رعایت معیار های لازم در هنگام خرید در طولانی مدت باعث ایجاد طیف گسترده ای از مشکلات می شود.

خواب مفید یکی از دلایل حفظ سلامتی انسان می باشد و هر گونه اختلال در آن میتواند باعث بروز مشکلات جدی روانی ، عدم هوشیاری کامل در طول روز ، حملات قلبی و غیره شود. شاید تا به حال هیچ وقت به این موضوع ها دقت نکرده بودید که عدم دقت به تناسب اینچ تلویزیون با اندازه محیط در هنگام خرید میتواند ریشه خیلی از مشکلات در زندگی باشد.

نتیجه گیری در رابطه تناسب اینچ تلویزیون با اندازه محیط

تمام موارد لازم برای انجام یک خرید مناسب بیان شد تصمیم نهایی با شما می باشد داشتن اطلاعات لازم قبل از خرید محصول حق مسلم تمام مشتریان می باشد چون در صورت داشتن اطلاعات جامع میتوانند انتخاب درستی داشته باشند و بعد از مدتی از خرید خود پشیمان نشوند مهم تر از همه حفظ سلامتی اولویت اول در هر کاری می باشد  همان طور که گفته شد چشم ها به عنوان حساس ترین عضو بدن هستند و تماشای بیش از حد تلویزیون میتواند باعث آسیب جدی به چشم ها شود اگر عدم هماهنگی سایز تلویزیون با محیط را هم مد نظر قرار دهیم در این صورت آسیب هایی که با تماشا تلویزیون برای چشم هایمان بوجود خواهد آمد چندین برابر می شوند.

تمام این اتفاق ها در صورت رعایت نکردن عدم تناسب اینچ تلویزیون بامحیط، به مرور زمان بروز خواهد کرد ولی اگر تلویزیونی با کیفیت و مناسب با اندازه محیط انتخاب کنیم نگرانی در رابطه با به خطر افتادن سلامتی نخواهیم داشت.تحقیق چند روزه در مورد محصول خیلی بهتر از خرید  محصولی اشتباه و متحمل شدن هزینه دوباره می باشد.

نمایندگی های مختلف فروش تلویزیون وجود دارد که آماده فروش محصولات با کیفیت هستند شما میتوانید به طور آنلاین با سفارش محصول مورد نظر از سایت………. اقدام به خرید تلویزیون کنید در صورت نداشتن اطلاعات کافی در مورد محصولات و یا برند های مختلف میتوانید از مشاوره رایگان گروه……. استفاده کرده و بهترین محصول را با قیمت مناسب خریداری نمایید و لحظات خوبی را با مشاهده تلویزیون کسب کنید. توجه داشته باشید که نمایندگی های مختلف گروه پخش محصولات خانگی …….. در اکثر شهر ها وجود دارد شما با تماس با نمایندگی اصلی فروش لوازم خانگی…. میتوانید آدرس نمایندگی محل زندگی خود را پرس و جو کرده و با حضور فیزیکی در نمایندگی مربوطه با دیدن انواع محصول و گرفتن راهنمایی از مشاوران خرید موفقی را انجام دهید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن