تلویزیونصوتی و تصویری

تلویزیون هوشمند ( اسمارت )

تلویزیون هوشمند ( اسمارت )

حتما برای شما هم پیش آمده است که برای خرید یک محصول زیر شاخه تکنولوژی به مغازه ای مراجعه کنید و از زبان فروشنده کلمات بشنوید که مفهوم آن را ندانید. برای خرید تلویزیون هم یک سری امکانات هستند که باید ویژگی های آنها را بدانیم تا خریدی موفق تر داشته باشیم. تلویزیون وسیله ای است که امروزه نه تنها در تمام خانه ها یافت می شود، بلکه بسیاری از مراکز آموزشی، مغازه ها، سالن های انتظار، مراکز پزشکی و … هم از این دستگاه به منظور های مختلف استفاده خواهند کرد. تلویزیون هوشمند ( اسمارت )

فرض کنید برای تهیه این وسیله مهم و کاربردی به بازار لوازم صوتی و تصویری مراجعه کرده اید و زمانی که از فروشنده در رابطه با مشخصات فنی دستگاه سوال می کنید، او می گوید که این ال ای دی “اسمارت” است. اگر شما اطلاعاتی در رابطه با تلویزیون های اسمارت نداشته باشید، در خرید خود دچار تردید و سردرگمی خواهید شد و نمی توانید با هوشیاری تمام یک خرید موفق داشته باشید. برای کسب اطلاعات در این زمینه و دانستنی های مربوط به تلویزیون های SMART در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

پس از بررسی مشخصات این نوع تلویزیون ها، اولین واژه ای که هنگام شنیدن کلمه اسمارت به ذهنتان خواهد رسید، هوشمند است. این تلویزیون ها قادر خواهند بود شما را به دنیای بی نهایت و متنوع اینترنت متصل کنند. امکانات تلویزیون های اسمارت بیشتر شبیه آن است که یک کامپیوتر در ابعاد بزرگ در اختیار داشته باشیم. البته با استفاده از این تلویزیون ها می توان به راحتی با انواع PC ارتباط بر قرار کرد و محتواهای مختلف را به اشتراک گذاشت. در واقع این تلویزیون ها هر آنچه که کاربران اهل تکنولوژی از تلویزیون های هوشمند انتظار دارند، برآورده خواهد کرد.

اولین کمپانی که اقدام به طراحی و تولید این تلویزیون ها کرد، سامسونگ بود و اولین تلویزیون های اسمارت با برند معتبر سامسونگ در بازار لوازم صوتی تصویری راه پیدا کردند و پس از شرکت SAMSUNG ، برند های دیگر مانند ال جی و فیلیپس دنباله رو این تکنولوژی شدند و محصولات خود را به بازار ارائه دادند. در حال حاضر شرکت های بسیاری هستند که تلویزیون های هوشمند تولید می کنند و دیگر کمتر شرکتی را می توان یافت که تلویزیون های اسمارت گوشه ای از تولیداتش را نگرفته باشد. به راحتی می توان حدس زد در آینده نه چندان دور تمام تلویزیون ها قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشند و دیگر تلویزیون های ساده جایگاه خود را در بین کاربران از دست بدهند. در واقع ذات تکنولوژی و زمان به این صورت است، با گذشت زمان تکنولوژی های جدید جای فناوری های قدیمی را می گیرند و آنها را از رده خارج می کنند.

تلویزیون های SMART عملکردی شبیه به تلفن همراه هوشمند دارند. چراکه به وسیله یک تلویزیون اسمارت می توان به اینترنت متصل شد و در فضای مجازی به گشت و گزار و وبگردی پرداخت. تصاویر و ویدئوهای آنلاین را در ابعادی بسیار بزرگتر می توان مشاهده کرد و اپلیکیشن های مختلف را در تلویزیون نصب و اجرا نمود. همچنین به سادگی امکان اجرای بازی های ویژه این مدل های اسمارت را نیز بر روی ال ای دی یا OLED  خود خواهیم داشت .

مسلم است که یک تلویزیون اسمارت SMART در مقایسه با یک تلویزیون معمولی کارایی بیشتری خواهد داشت و امکانات بیشتری در اختیار کاربر قرار می دهد. به طور مثال با کمک قابلیت TIME SHIFTING دیگر نباید نگران از دست دادن تصاویر برنامه های زنده باشیم، چراکه به راحتی می توان در زمان دیگر آنها را مشاهده کرده و لذت ببریم. اگر یک تلویزیون اسمارت داشته باشید می توانید فیلم ها و برنامه های در حال پخش را با یک اشاره ضبط کنید و یا از شبکه های اینترنتی یا IPTV بهره مند شوید . مزیت دیگر این دستگاه ها امکان دسترسی به شبکه های اجتماعی نیز می باشد که یک گام بلند به سمت زندگی مدرن به حساب می آید . به زبان ساده تر، شما با خرید یک SMART TV تقریبا اکثر قابلیت های یک تلفن همراه هوشمند را در قالب تلویزیون خود در اختیار خواهید داشت، با این تفاوت که بجای صفحه کوچک گوشی موبایل، صفحه نمایش بزرگ تلویزیون را با کیفیت اچ دی پیش چشمان خود خواهید دید.

یکی دیگر از قابلیت های جالب این تلویزیون ها، ویژگی DLNA است که باعث می شود شما بتوانید ویدئوها و موسیقی های موجود در موبایل یا کامپیوتر و لپ تاپ خود را به صورت مستقیم به تلویزیون انتقال دهید و در پخش نمایید. این قابلیت به شما امکان مشاهده محتواهای تصویری قبلی خود را در ابعاد بزرگتر و با کیفیت بیشتر را می دهد.

برای اتصال اینترنت در این تلویزیون ها باید کاری مشابه با کامپیوتر ها انجام داد. به این منظور یک جایگاه ورودی ETHERNET روی بدنه دستگاه تعبیه شده است که باید با استفاده از آن کابل شبکه را به تلویزیون متصل کنید و اینترنت را در اختیار بگیرید. استفاده از کابل شبکه برای اتصال به اینترنت روش بهتری است، چراکه شبکه پایدارتری را در اختیار خواهید داشت. با استفاده از تلویزیون های اسمارت می توانید مطالب مختلف  و ویدئوهای آنلاین را مشاهده کنید و با دوستان خود آنها را به اشتراک بگذارید، وبگردی کنید و ایمیل های خود را چک کنید، به شبکه های اجتماعی دسترسی داشته باشید و همچنین اسناد نرم افزار آفیس مانند ورد یا اکسل را باز و مشاهده کنید .

شرکت های مختلفی که اقدام به تولید و عرضه تلویزیون های اسمارت کرده اند، بازی های متنوعی را هم برای آنها در نظر گرفته اند که در مدل های جدید تر هم رفته رفته در حال ارتقا و گسترش است. به طور مثال کمپانی پاناسونیک در سالی که گذشت چند قرارداد کاری با شرکت های بزرگ سازنده بازی های کامپیوتری بسته است و قصد ارتقا بازی های کامپیوتری تلویزیون های سری اسمارتش را دارد. این بازی ها معمولا به گونه ای طراحی می شوند که نه تنها برای بچه ها، بلکه برای بزرگترها هم جذاب و سرگرم کننده باشند.

قابلیت اتصال وب کم به تلویزیون های اسمارت و اجرای نرم افزار SKYPE را نیز باید به لیست امکانات این تلویزیون ها اظافه کرد. اگر از دوستان یا نزدیکانتان فردی هست که در خارج از کشور یا شهری دور زندگی می کند، بهتر است یکی از این تلویزیون های اسمارت تهیه کنید تا به همراه تمام افراد خانواده قادر به برقراری تماس تلفنی تصویری با وی باشید. به این ترتیب می توانید تصویر آن فرد را در ابعاد وسیع تر نمایشگر تلویزیون داشته باشید تا سایر افراد خانواده مجبور نباشند دور تا دور مانیتور کامپیوتر شما جمع شوند !

مشاهده گزارش و پیش بینی وضعیت آب و هوای شهر یا کشور را نیز از طریق این تلویزیون های هوشمند مطلع شوید و به رادیوهای اینترنتی دسترسی آسان داشته باشید. همچنین برای اینکه نرم افزار های مختلف برای تلویزیون خود نصب کنید، بهتر است به وب سایت رسمی برند تلویزیونی که خریداری کرده اید مراجعه کنید و از همان جا نرم افزار هایی که مد نظرتان هست دانلود و نصب نمائید.

بیشتر آن نرم افزار ها به صورت رایگان قابل نصب و راه اندازی هستند، اما بعضی از آنها که چندان ضروری نیستند و وجودشان مزایایی اظافه برای کاربر محسوب می شود، لازمه پرداخت هزینه برای اجازه دانلود می باشند. نا گفته نماند که این نرم افزارها به علت انحصاری بودنشان، تنها ویژه تلویزیون های برند شرکت خودشان هستند و شما نمی توانید برای تلویزیون سامسونگ خود از وب سایت سونی نرم افزاری دانلود و نصب نمائید.

نکته ای در رابطه با کنترل این نوع تلویزیون های هوشمند که قابلیت اتصال به نت را دارند، وجود دارد؛ و آن هم استفاده از کنترل های هوشمند است. بعضی از مدل های این تلویزیون ها به همراه خود دارای کنترل هوشمند هستند، اما برای برخی دیگر باید در صورت تمایل به طور مستقل تهیه شود. کنترل های هوشمند دارای قسمتی هستند که در آن تکنولوژی با عملکرد موس تعبیه شده است، در واقع داریم از قطعه غلطک مانندی حرف میزنیم که روی این کنترل ها طراحی شده اند و به کاربر امکان کارایی کاملا مشابه موس های کامپیوتر را خواهد داد.

می توان گفت وجود این کنترل ها برای تلویزیون های اسمارت که قابلیت های جستجو در فضای اینترنت و … را دارند، به نوعی ضروری است. چراکه حرکت میان منوها و فضای پنل گسترده و پیشرفته این تلویزیون ها با یک ابزاری مانند موس بسیار آسان تر و سریع تر از وسیله ای با چند دکمه جهت داراست. یک امکان جالب دیگری هم که برای کنترل این تلویزیون های هوشمند قابل اجرا است، استفاده از تلفن همراه های هوشمند برای کنترل تلویزون است. در واقع با دانلود نرم افزار مخصوص کنترل مدل تلویزیون خودتان در تلفن همراه هوشمند، می توانید تلویزیون اسمارت را کنترل کنید.

مقالات مشابه :

آموزش اتصال کامپیوتر به تلویزیون ال جی

آشنایی با تلویزیون های سری 2019 سونی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن