تلویزیون

مقایسه تاخیر ورودی و زمان پاسخگویی – برای بازی کدام یک را در اولویت قرار دهیم؟

فروشگاه لوازم خانگی کالاپایا عرضه کننده انواع تلویزیون های برند در ایران

 در حالی که مسلما تاخیر ورودی و سرعت زمان پاسخگویی برای یک تجربه بازی روان به یک اندازه مهم هستند؛ تاخیر ورودی بسیار زیاد می توانید بازی های رقابتی را غیر قابل تحمل کند. خوشبختانه اکثر تلویزیون ها و نمایشگرهای جدیدی گیمینگ هم تاخیر ورودی کم و هم زمان پاسخگویی سریع را ارائه می دهند؛ بنابراین شما مجبور به محدود کردن خود نیستید.

مقایسه تاخیر ورودی و زمان پاسخگویی

بسیاری از کاربران به اشتباه زمان پاسخگویی و تاخیر ورودی را یکسان می بینند این در حالی است که این دو ویژگی با هم متفاوت هستند. برای روشن شدن موضوع توجه به نکات زیر ضروری است:

تاخیر ورودی تاخیر اجرای دستورات شما و نمایش این دستورات در صفحه نمایش است؛ مانند مدت زمانی که بعد از فشار دادن دکمه ریموت کنترل موجب به تغییر کانال یا تغییر تنظیمات بصری شده است. از طرف دیگر، زمان پاسخگویی به زمان تغییر پیکسل ها زا سیاه به سفید یا از یک سایه خاکستری به رنگ سایه دیگر است.

  Response Time

برای از بین بردن شبح یا تاری برای اشیائی که با سرعت بالا در بازی ها حرکت می کنند؛ به یک سرعت زمان پاسخگویی سریع پیکسل نیاز دارد. اینکه سرعت زمان پاسخگویی چقدر باید سریع باشد بستگی به حاکثر میزان رفرش ریت تلویزیون یا مانیتور دارد.

به عنوان مثال یک تلویزیون 60 هرتزی؛ 60 بار در ثانیه تصویر را رفرش می کند (16.67 میلیون ثانیه زمان ما بین رفرش ها). بنابراین اگر تغییر یک پیکسل از صفحه رنگی به رنگ دیگر در تلویزیون 60 هرتز بیشتر از 16.67 میلی ثانیه طول بکشد؛ تاری را در پشت آیتم هایی که سریع حرکت می کنند را مشاهده خواهید کرد.

برای یک تلویزیون یا مانیتور 144 هرتزی، زمان پاسخگویی باید کمتر از 6.94 میلی ثانیه باشد؛ برای یک تلویزیون یا مانیتور 240 هرتزی این زمان باید کمتر از 4.16 میلی متر باشد و الی آخر.

در حال حاضر این سرعت زمان پاسخگویی توسط تولیدکننده تلویزیون یا مانیتور نقل می شود (مانند 1ms GtG, 4ms GtG و غیره) و این زمان به سریعترین تغییر پیکسل صفحه نمایش از یک سایه خاکستری رنگ به رنگ دیگر درایط خاص آزمایش؛ اشاره دارد.

تبدیل پیکسل ها از سیاه به سفید بیشتر طول می کشد (و بالعکس)؛ بنابراین حتی اگر تمام تغییر پیکسل های سفید به سیاه در یک تلویزیون 144 هرتزی کمتر از 4 میلی ثانیه باشد؛ به عنوان مثال؛ برای تغییر پیکسل های تیره به روشن ممکن است بیش از 20 میلی ثانیه طول بکشد.

در نتیجه؛ شما در صحنه های سریع با پیکسل های تیره زیاد؛ لکه های سیاه قابل توجهی خواهید دید؛ در حالی که در صحنه های دیگر؛ این تاری و لکه ها به اندازه زیاد قابل توجه نیست.

مقایسه تاخیر ورودی و زمان پاسخگویی – برای بازی کدام یک را در اولویت قرار دهیم؟

به طور کلی اگر می خواهید از شبح و تاری جلوگیری کنید؛ باید به دنبال تلویزیون های گیمینگ با سرعت زمان پاسخگویی 1ms GtG (Gray to Gray) یا کمتر باشید. با این حال، این مورد عملکرد زمان پاسخگویی بی عیب و نقص را تضمین نمی کنید؛ که باید از طریق پیاده سازی overdrive به درستی بهینه شود.

یک پیاده سازی خوب از overdrive تضمین می کند که پیکسل ها به اندازه کافی سریع تغییر می کنند و از شبح و پرش تصویر جلوگیری می کند.

Inverse ghosting به عنوان یک هاله روشن در اطراف آبجکت های در حال حرکت تعریف می شود که به دلیل فشار بیش از حد پیکسل ها از طریق تنظیمات بیش از حد تهاجمی ایجاد می شود. برای درک اینکه چه پیاده سازی overdrive برای تلویزیون شما خوب است و همچین از چه تنظیماتی باید در چه رفرش ریتی استفاده کنید؛ باید به بررسی دقیق تلویزیون یا مانیتور بپردازید.

زمان پاسخگویی GtG در مقابل  MPRT

گاهی اوقات تولیدکنندگان تلویزیون و مانیتور سرعت زمان پاسخگویی 1 میلی ثانیه را تعیین می کنند بدون اینکه مشخص کنند که این اندازه گیری بر اساس GtG است یا MPRT.

اندازه گیری 1ms MPRT تنها در صورتی امکان پذیر است که شما فناوری بک لاین استروبینگ را فعال کرده باشید که باعث کاهش تاری درک شده به قیمت روشنایی تصویر می شود که باعث وضوح بهتر حرکت می شود؛ اما معمولا نمی تواند همزمان با یک فناوری رفرش ریت متغییر فعال شود (مانند FreeSync یا G-SYNC).

بنابراین هنگام بررسی مشخصات، باید مراقب باشید و همیشه برای دستیابی به اطلاعات کامل؛ به دنبال نقد و بررسی تلویزیون ها و مانیتورها باشید. برای تلویزیون ها، سرعت زمان پاسخگویی پیکسل به هیچ وجه مشخص نخواهد شد؛ و این بدان معناست که بررسی های آنلاین تنها راه حل شما برای مشاهده سرعت یک تلویزیون خاص خواهد بود. این موضوع در مورد تلویزیون های OLED که دارای پیکسل هایی هستند که خود نور ساطع می کنند و می توانند بلافاصله تغییر کنند صدق نمی کند.

تاخیر ورودی

هرچه رفرش ریت بیشتر باشد؛ تاخیر ورودی کاهش پیدا می کند. بنابراین یک تلویزیون یا نمایشگر 120 هرتزی در مقایسه با تلویزیون یا نمایشگر 60 هرتزی دارای نیمی از تاخیر ورودی است. با بروزرسانی مکرر تصویرف می توانید زودتر به آن واکنش نشان دهید.

تقریبا همه مانیتورهای گیمینگ جدید با رفرش ریت بالا در مقایسه با گزینه هایی که رفرش ریت آنها به اندازه کافی نیست؛ تاخیر ورودی کمتری را ارائه می دهند. بنابراین اگر می خواهید سریعترین تلویزیون گیمینگ 240 هرتز یا 360 هرتز موجود برای بازی های رقابتی داشته باشید؛ باید روی عملکرد سرعت زمان پاسخگویی تمرکز کنید.

تاخیر ورودی تلویزیون ها معمولا نسبت به مانیتورها بیشتر است. برای بهترین عملکرد؛ به دنبال تلویزیونی باشید که دارای رفرش ریت بومی 120 هرتز باشد . همچنین فعال کردن مد گیمینگ در تلویزیون بسیار مهم است؛ چون برای کاهش تاخیر ورودی؛ از پردازش تصویر خاصی استفاده می کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

ثریا داسیان

کارشناس ارشد رشته کامپیوتر، مربی آموزشگاه های آزاد، مترجم و تولید کننده محتوا

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن