صوتی و تصویری

معرفی انواع سیستم های صوتی و آشنایی با کارایی آنها

در دنیای مدرن امروزی وقتی برای خرید یک وسیله اکترونیکی اقدام می کنیم، باید ویژگی های آن دستگاه (از جمله سیستم های صوتی ) را بررسی کنیم تا بتوانیم خریدی رضایت بخش و باب میلمان داشته باشیم. با پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدن فناوری های جدیدی که برای ارتقا این محصولات استفاده شده، هنگام بررسی مشخصات کالا با اصطلاحات زیادی روبرو می شویم که یکی از آنها سیستم های صوتی بکار گرفته در محصول می باشد. فروشگاه اینترنتی کالاپایا با ارائه این مطلب قصد دارد شما را با انواع سیستم های صوتی و چگونگی کارایی آنها آشنا کند.

سیستم های صوتی

حدس اینکه تکنولوژی صدای دیجیتال دقیقا چه سالی اختراع شد بسیار مشکل است ولی نظریه منتقل کردن سیگنال های الکترونیکی آنالوگ به حدود چند دهه پیش مربوط می شود. نکته جالب توجه اینجاست که قواعد ریاضی آن هم به قرن هفدهم میلادی باز می گردد. در حقیقت اختراع این فناوری جذاب متعلق به زمانی است که شخصی با نام Alec Reeves برای اولین بار تعریف Pulse Code Modulation را ارائه کرد و در آخر این اصول به عنوان ریشه ی اساسی برای پیگیری فناوری صدای دیجیتال توسط سایر مهندسین مورد استفاده قرار گرفت.

بعد از آن شخصی به اسم Claude Shannon که دستی بر آتش تکنولوژی روز دنیا داشت و البته نویسنده تعداد زیادی از کتاب‌های علمی دنیا هم بود، وقت و انرژی بسیاری را صرف رشد و تکامل این فناوری کرد. نتیجه زحمات وی شروع کدگذاری دیجیتال در ارتباطات تلفنی آن هم در دهه 1940 بود.

از دیرباز تا کنون بشر به دنبال یافتن راه هایی برای داشتن رفاه و آسایش بیشتر بوده و بر مبنای همین اصل، همواره در حال بروزرسانی علم و تکنولوژی است. سالها پیش تلویزیون های اولیه توسط مخترع اسکاتلندی به نام “جان لوگی برد” به وجود آمد و دنیا را تحت تاثیر قرار داد. اما این وسیله رفته رفته و طی سالهای متمادی تغییرات زیادی کرد. علت این تحولات عتش انسان به تکنولوژی بود که هنوز هم ادامه دارد و اجتناب ناپذیر است.

ابتدایی ترین سیستم صوتی که برای تلویزیون ها در گذشته استفاده می شد و در زمان خودش خارق العاده بود، مونوفونیک “MONO” است. کارایی این سیستم به گونه ای بود که تمام صداها روی یک تراک صوتی یا کانال ضبط و به وسیله یک بلندگو به انتشار می رسید. نوع دیگر پخش صدا توسط ضبط ای دو کاناله به انجام می رسد که در آنها دو بلندگو در 2 سمت مخالف صدا را پخش می کنند. به این سیستم استریو STEREO می گویند و معمولا یک فرمت استاندارد برای دستگاه های خانگی مثل تلویزیون و رادیوها به شمار می رود.

معرفی انواع سیستم های صوتی و آشنایی با کارایی آنها

سیستم های صوتی

فناوری پخش صدا به صورت Surround نیز یک پله بالاتر از دو روش قبلی قرار می گیرد. این روش کانال های صوتی خود را افزایش داده و معمولا صدا از 3 یا 4 جهت به گوش مخاطب می رسد. سیستم صدای محیطی نامی برای سیستم های چند کاناله است که توسط آزمایشگاه های دالبی ساخته شده اند، اما این عنوان برای سیستم ها خانگی نیز به صورت کلی استفاده می شود. وقتی ضبط صدا به روش surround انجام بگیرد معمولا از میکروفن های مخصوصی استفاده خواهد شد که صدای محیط را ضبط کنند. اما این روش ضبط صدا استاندارد نیست و باید برای ضبط صدای محیط از mixing studio که ویژه ضبط صدای محیط است استفاده شود.

در این استودیو صداهای ضبط شده باهم ترکیب می شوند و تصمیم گرفته می شود که از کدام کانال یا کانالها پخش گردد. در سال 1941 والت دیسنی تصمیم گرفت فیلم جدید خودش را با این تکنولوژی صدا در سینما ها پخش کند. فیلم او که قطعات موسیقی زیادی داشت و در واقع ژانر موزیکال بود با تلاش بسیار و صرف هزینه های زیاد موفق به ارائه این سبک پخش صدا نشد. وی هر قسمت از ارکستر را به صورت جداگانه بر روی 4 تراک ضبط کرد و آنها را با یکدیگر ادغام نمود و سپس به کمک اسپیکر های اطراف سالن آنها را ه انتشار رساند. با این کار به نظر می رسید صدای فیلم از چند جهت به گوش می رسد. اما این روش لازمه اسپیکرهای گران قیمت مجهز به پخش صدای محیطی بود و به همین دلیل تا سال 1950 پیشرفتی نداشت.

سیستم های صوتی Stereophonic

سیستم صوتی استریوفونیک بیش از 4 تراک صوتی مغناتیسی آنالوگ را شامل می شود که در لبه های فیلم پخش می شدند. این تراک های صوتی مغناتیسی در مقابل تراک های نوری از وضوح و کیفیت کمتری برخوردارند اما حجم کمتری از فیلم را میگیرند و از آنجا که در فیلم ها امکان جایگذاری بیشتر از 2 تراک نوری وجود نداشت، این تراک های مغناطیسی کم حجم می توانستند تا تعداد 6 عدد بدون مشکل در فیلم ها ظاهر شوند.

معرفی انواع سیستم های صوتی و آشنایی با کارایی آنها

این سیستم صوتی 4 کاناله صداهای فیلم را به خوبی پخش می کنند. به گونه ای که اگر یک بازیگر در قسمت چپ صفحه نمایشگر صحبت کند، صدا از همان کانال سمت چپ پخش می شود و برعکس. کانال مرکزی هم برای پخش صدای کلی بازیگران و فیلم است. تراک های عقبی هم برای پخش صداهای زمینه فیلم و سایر صداهای جانبی هستند.

سیستم های صوتی Dolby Digital

دالبی استریو نیز همانند سیستم صوتی Stereophonic دارای 4 کانال، 3 عدد کانال صدای جلویی و یک عدد هم برای پخش صدای محیطی بود. تفاوت این دو فناوری در نوع تراک ها بود، در دالبی استریو به جای استفاده از تراک‌های مغناطیسی از تراک های نوری استفاده شد که صدای واضح تری را به گوش مخاطب می رساند. به این ترتیب تراک های نوری برای تولید صدای با کیفیت مجدد به دنیای تکنولوژی بازگشت. دالبی استریو فرمتی است چند کاناله که برای پخش صدای با کیفیت و فراگیر، در سال 1976 توسط آزمایشگاه آمریکایی دالبی طراحی شد. این تکنولوژی با استفاده از فناوری صدای استریوی اوریجینال آنالوگ که در دهه 1930 ابداع شد، شکل گرفت.

با این تفاوت که این بار از دو کانل صوتی دیگر به صورت مخفی استفاده شد که در بر گیرنده اطلاعات صوتی بودند و باعث بکار انداختن یک بلندگوی مرکزی و همچنین بلندگوهای چندگانه عقب سینما می شدند. تمام امور توسط یک پردازشگر انجام می شد که نتیجه آن به وجود آمدن فضای واقعی تر بود. با کمک این تکنولوژی این امکان ایجاد شد که صدای ضبط شده بر لبه فیلم سلولزی که بصورت اپتیکال و مونو بود را بصورت فضای واقعی فیلم شبیه سازی کرد. سیستم صوتی دالبی استریو، جهت بالا بردن کیفیت صدای فیلم از یک تکنیک کاهش نویز پیشرفته نیز استفاده می‌کرد.

سیستم های صوتی Dolby Digital

دالبی دیجیتال

در آن زمان کیفیت صدای دالبی استریو، فیلم سازان را وادار به استفاده بیشتر از صدای محیطی و افزایش صداهای زمینه فیلم ها کرد. آنها برای ارتقای سیستم صدای محیطی در سالن‌های سینما از ساب ووفرها برای پخش صداهایی با فرکانس بسیار پایین استفاده کردند. به طور مثال برای پخش صدای یک غرش یا انفجار از ساب استفاده می‌کردند تا مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهند. در سال 1982 میلادی شرکت دالبی، نسخه Dolly Surround را به دنیای ارائه کرد که نسخه ای از دالبی استریو برای سیستم‌های خانگی به حساب می آمد و به این ترتیب حال و هوای سینما های مجهز به صدای دالبی‌استریو را به خانه ها آورد .

صدای دالبی فراگیر یک قسمت جدایی ناپذیر از تاریخچه سینمای خانگی است که البته تعداد زیادی فرمت های صدای فراگیر برای استفاده وجود دارند. قابلیت پخش های سیستم صوتی فراگیر به طراحی بلندگوها بستگی دارند. به احتمال زیاد پر استفاده ترین فرمت ها، فرمتهایی هستند که عضوی از خانواده Dolby Digital و دالبی دیجیتال پلاس هستند که معمولا در DVD و محتوای جریان استفاده می شوند. کمپانی آمریکایی Dolby در جهت کاهش نویز و کد کردن صداها تخصص ویژه ای داشته و از زمان شروع ساخت دستگاه‌ های مخصوص پخش ویدیو همراه کاربران خانگی بوده است. این شرکت بزرگ در واقع  مرجع استاندارد هر نوع صوتی در گجت‌ های multi media به حساب می آید.

Dolby Digital Plus یا دالبی دیجیتال پلاس

دالبی دیجیتال پلاس یکی از فرمتهای صوتی است که با فرمت Blu-ray Disc  طراحی شده و با بخش صوتی رابط  HDMI سازگاری دارد. این فرمت در برنامه های صوتی و تصویری هم قابل پخش است و همچنین در پلت فرم Dolby Audio برای ویندوز ده و مرورگر مایکروسافت Edge طراحی شده. دالبی دیجیتال پلاس برای محتواهای دیگر HDTV نیز به کار آمده و امکان دارد در بسیاری از صفحه نمایش های HDTV از کابل، ماهواره یا دیگر ارائه دهنده خدمات تلویزیونی کدگذاری شود.

در واقع امکان ذخیره سازی و منتقل کردن صداهای دیجیتال با کیفیت عالی و ارائه بالاترین کیفیت صدا در بسیاری از انواع دستگاه های صوتی تصویری، توسط Dolby Digital Plus قابل انجام است. ویژگی های سیستم صوتی  Dolby Digital Plus به طور کلی عبارت است از: پشتیبانی از اچ تی ام آی HTMI (اتصال دیجیتال تک کابلی به منظور صوتی و تصویری) – پشتیبانی از نرخ داده ها تا 6 MBPS  – پخش صدای چند کاناله با خروجی کانال مستقل.

Dolby Digital Plus یا دالبی دیجیتال پلاس

دالبی دیجیتال پلاس

دالبی دیجیتال Dolby Digital جایگزین خوبی برای پرولاجیک می باشد و وقتی طراحی شد که سیستم های صوتی فراگیر ۵.۱ در حال رشد و همه گیر شدن در میان کاربران خانگی سراسر دنیا بود. این تکنولوژی از یک دیکدر درونی برای رمز گشایی سینگال و تفکیک صداهای مخصوص به یکی از ۵ اسپیکر استفاده می کند. به این صورت که هر کدام از اسپیکرها بطور جداگانه  عمل میکنند و تجربه صدای فراگیر را برای مخاطب فراهم می آورد. البته این در حالتی است که صدای ورودی به گونه ای 5.1 کانال فراگیر کد گذاری شده باشد.

اکنون به لطف پیشرفت علم و فناوری با صرف هزینه مناسب می توانیم یک سالن نمایش مجهز در منزل خود داشته باشیم و از آخرین تکنولوژی پخش تصویر و خروجی صدا بهره مند شویم. اگر لیست تفریحات و سرگرمی های سالم را بررسی کنید، قطعا تماشای تلویزیون و سینما جزئی از آن خواهد بود. پس برای ایجاد سرگرمی مناسب کودکان خود بهترین ها را انتخاب کنید. فروشگاه اینترنتی کالاپایا وب سایت تخصصی ارائه انواع محصولات و لوازم خانگی است و تمام برندهای مطرح بازار لوازم خانگی را پوشش می دهد. شما با استفاده از این فروشگاه اینترنتی جامع می توانید هر کالایی که مد نظرتان هست با تنوع بی نظیر رنگ، مدل، برند و … مشاهده یا مقایسه کنید و سپس خریدی هوشمندانه با مناسب ترین قیمت داشته باشید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن