لوازم برقی خانگیماشین لباسشویی

 تفاوت ماشین لباسشویی درب از بالا و درب از جلو

مقایسه ماشین لباسشویی درب از بالا با ماشین لباسشویی درب از جلو

 تفاوت ماشین لباسشویی درب از بالا و درب از جلو در چیست؟ مزایا و معایبی برای استفاده از ماشین لباسشویی هایی که در آن ها از بالا باز می شود در هنگام مقایسه ی این محصولات با آن هایی که درب از جلو باز می شود وجود دارد. هر دوی این ماشین ها از آب کمی برای شستن لباس ها استفاده می کنند و می توانند لباس ها را به خوبی تمیز کنند. اما یک تفاوت اصلی در بین آن ها وجود دارد.

آن هم تفاوت در نحوه قرار دادن لباس ها در آن ها و نحوه خالی کردن آن ها می باشد. همان طور که شاید شما هم انتظار داشته باشید، ماشین های لباسشویی که در آن ها از جلو باز می شود مانند خشک کن ها هستند. برای همین انتقال لباس ها از یکی از آن ها به دیگری راحت تر است. از سوی دیگر، یک ماشین لباسشویی درب از جلو یک عیب دارد و آن این که از سمت جلو لباس ها در آن قرار می گیرند و شما باید خم شوید تا بتوانید آن ها را از ماشین لباسشویی در آورید.

خوب پس کدام یک برای نیازهای شما می تواند بهتر باشد؟ این امر به چند فاکتور بستگی دارد. ما در این جا کار سختی را برای شما انجام داده ایم. اگر شما در بین انتخاب ماشین لباسشویی درب از بالا و ماشین لباسشویی درب از جلو نمی توانید به درستی تصمیم بگیرید می توانید مقاله امروز فروشگاه لوازم خانگی کالاپایا همراه باشید. با این کار شما ایده ی بهتری در مورد بهترین ماشین لباسشویی که می تواند نیازهای شما را بر اورده کند به دست خواهید آورد.

تفاوت ماشین لباسشویی درب از بالا و درب از جلو

از نظر سادگی استفاده

در ماشین لباسشویی درب از جلو شما باید برای در اوردن لباس ها کمی هم که شده خم شوید. بسیار اتفاق می افتد که شما در حین انتقال لباس ها از لباسشویی به خشک کن تکه هایی از لباس ها را روی زمین می اندازید. البته تعدادی از ماشین لباسشویی های درب از جلو برای استفاده در آپارتمان ها مناسب تر هستند و این کار را ساده تر کرده اند.

نکته ای که باید در ذهن داشت این است که در از چه سمتی باز می شود. شما نمی خواهید دسترسی شما به داخل ماشین لباسشویی با دری که نمی توان آن را به راحتی باز کرد مختل شود. خوشبختانه تعدادی از برندهای ماشین لباسشویی مانند الکترولوکس دارای درهای برگشت پذیر (reversible doors) هستند. به طور مشابه در زمانی که شما دارای جایی کوچک هستید و یا این که می خواهید ماشین لباسشویی را در زیر اپن یا سنگ آشپزخانه قرار دهید، ماشین لباسشویی درب از بالا به روشنی معلوم است که می تواند برای شما اصلا مناسب نباشد. اگر چه آن ها نیاز به خم شدن کمتری دارند، اما کمبود فضا می تواند شما را در دست یافتن به تعدادی از لباس ها در ته ماشین لباسشویی با مشکل رو به رو کند.

 تفاوت ماشین لباسشویی درب از بالا و درب از جلو

هم چنین مکانی که کنترل پنل یک ماشین لباس شویی در آن جا قرار دارد نیز می تواند برای شما مشکلاتی را در بر داشته باشد. قرار داشتن آن ها در جلو ماشین لباسشویی درب از بالا می تواند در زمانی که شما می خواهید لباس یا آیتمی را بر دارید منجر به فشار دادن دکمه ای به طور نا خواسته شود.

تعدادی از ماشین های لباسشویی درب از جلو دارای دکمه توقف هستند که امکان انداختن لباس ها یا ایتم هایی که فراموش کرده اید را در وسط فرایند یا سیکل شستشوی لباس ها فراهم می کند و تعداد دیگری این دکمه توقف را در خود ندارند. سامسونگ دارای درب بسیار مناسبی در محصولات خود است که به شما اجازه این کار را می دهد.

تفاوت ماشین لباسشویی درب از بالا و درب از جلو

از نظر تمیز کردن لباس

دو نوع عمده ماشین لباسشویی درب از بالا وجود دارد. آن هایی که دارای agitator یا همزن هستند و آن هایی که دارای بازده بالا و بدون همزن هستند. اگر چه تعدادی از این مدل ها دارای پیشران (impeller) هستند، ولی مدل های استاندارد دارای همزن همان مدل هایی هستند که به احتمال زیاد شما با آن ها بزرگ شده اید و به خوبی آن ها را می شناسید.

اگر می خواهید بیشتر گیج شوید باید بگوییم که دو نوع همزن در ماشین لباسشویی امکان دارد وجود داشته باشد: یک کاره و دوکاره. مدل تک کاره به طور معمول دارای پدال ها یا فین های بزرگی در پایین و پدال های کوچک تری در بالا می باشد. این ها با گردش خود به چرخش لباس در اطراف تیوب ماشین لباسشویی کمک می کنند. همزن های دو کاره هم دارای فین هایی در پایین هستند که مانند مدل های تک کاره عمل می کند، اما در بالا متفاوت بوده و دارای فین مارپیچی هستند، که به طور مستقل می گردد تا لباس ها را به سمت پایین ماشین لباس شویی هل بدهد.

توجه: یکی از بزرگ ترین افسانه ها در مورد شستن لباس ها این است که یک ماشین لباسشویی دارای همزن، لباس های شما را تمیزتر خواهد کرد.

ماشن های لباسشویی درب از بالا ای که دارای بازده ی بالا هستند ممکن است دارای همزن نباشند و در عوض ممکن است که دارای یک پیشران کوچک تر باشند. پیشران ها کمی مانند همزن های کوچک تر هستند. آن ها فضای کمتری می گیرند، اما باز هم می چرخند که این باعث ایجاد جریان برای حرکت دوار لباس ها در اطراف استوانه لباسشویی می شود. این پیشران ها ممکن است که مخروطی باشند و فین هم داشته باشند. بازده ی بالای ماشین لباسشویی درب از بالا به دلیل استفاده از این پیشران ها است که به گونه ای کار می کنند که عملکرد آن ها کمی شبیه یک ماشین درب از جلو شود، و می توانند با سرعت بیشتری از ماشین هایی که دارای همزن هستند کار کنند.

 تفاوت ماشین لباسشویی درب از بالا و درب از جلو

مشکل استفاده از همزن ها این است که آن ها از توان مکانیکی برای تمیز کردن لباس استفاده می کنند. این می تواند بر روی کیفیت و رنگ لباس ها تاثیر بگذارد. پیشران ها می توانند کمی ملایم تر باشند ولی لباس ها و آیتم هایی مانند حوله ها هنوز هم ممکن است که در هم پیچیده شده و خوب تمیز نشوند.

باز هم تکرار می کنیم که یکی از بزرگ ترین افسانه ها در مورد شستن لباس ها این است که یک همزن در ماشین لباسشویی می تواند لباس شما را بیشتر تمیز کند. مدیر روابط عمومی شرکت ال جی، اقای برایان بروسیا به دیجیتال ترند گفت که: دلیل این که دوستداران این ماشین های لباسشویی به همزن ها و استفاده از آن در محصول علاقه دارند در واقع به دلیل استفاده از آب بیشتر و اصطکاک بیشتر است که به جای این که خوب باشد در واقع لباس ها را بدتر می کند و از بین می برد.

ماشین های لباسشویی درب از جلو اصلا همزن ندارند. اگر چه در اطراف درام یا دیگ داخل ماشین شما بخش هایی برای معلق کردن لباس و برای شسته شدن بهتر آن ها می بینید. به طور معمول تیوب در هر دو جهت گردش می کند. همین که لباس ها و آیتم های داخل لباسشویی به اطراف رفته و حرکت می کنند آلودگی ها از آن ها جدا می شود. نبود همزن در ماشین لباسشویی درب جلو به معنی شسته شدن آرام تر لباس ها می باشد. استفاده از این گزینه های دارای گرمای بالا که اقدام به تمیز کردن عمیق لباس ها می کنند به طور واضح می تواند نشان دهنده این باشد که آسیب وارده به لباس ها نسبت به سیکل های آرام تر بیشتر خواهد بود.

زمان گردش لباس در داخل ماشین ها با مدل های مختلف با هم تفاوت می کند. این زمان وابسته به عوامل مختلفی مانند اندازه بار و لباس داخل ماشین، میزان کثیف بودن و مشخصه های دیگر می باشد که می توان آن ها را سفارشی سازی کرد. این تفاوت ها در هر دو نوع ماشین لباسشویی دیده می شود. سیکل های نرمال برای ماشین لباسشویی درب از جلو می تواند بین نیم ساعت تا نزدیک به 50 دقیقه در تغییر باشد.

ماشین های لباسشویی درب از بالا به طور معمول نیاز به میزان بیشتری آب و انرژی، برای تکمیل سیکل در مقایسه با ماشین لباسشویی درب از جلو دارند. زیرا که این ماشین ها تیوب را پر و لباس را در محلول دارای مواد شوینده شناور می کنند. در مقابل در ماشین های درب از جلو لباس ها در محلول در داخل ماشین لباسشویی حرکت می کنند. این ها از گفته های ایلیاس هال، مدیر بخش ارتباطات الکترونیکس می باشد.

مقایسه ماشین لباسشویی درب از بالا و درب از جلو از نظر

ذخیره آب در هر بار استفاده از ماشین لباسشویی

وقتی که برای اولین بار ماشین های لباسشویی درب از بالا در ایالات متحده وارد بازار شدند، مردم با توجه به میزان آبی که آن ها استفاده می کردند از آن ها اصلا استفاده نمی کردند یا این که به ندرت از آن ها در شستن لباس بهره می بردند. ماشین های استاندارد درب از بالا با همزن ها تیوب را پر می کنند تا به لباس ها کمک کنند تا شناور بمانند.

برای همین آب بیشتری در ماشین نیاز دارند و به همین است که لباس ها می توانند بهتر در داخل ماشین حرکت کنند. اما درب از جلوها و درب از بالاهایی که دارای بازده زیادی هستند از آب بسیار کمتری استفاده می کنند. زیرا که درام آن ها لباس را به اطراف حرکت می دهد و به سمت بالا می برد و برای همین نیاز به آب کمتری دارند. اما این مدل ها چه مقدار آب کمتری مصرف می کنند؟ آن ها به طور نسبی 13 گالن آب استفاده می کنند، در حالی که ماشین های درب از بالا تا 28 گالن آب مصرف می کنند. ماشین های لباسشویی قدیمی تر هم که ممکن است بیش از این مصرف داشته باشند.

 تفاوت ماشین لباسشویی درب از بالا و درب از جلو

 اگر شما به برچسب ماشین نگاه کنید می بینید که ماشین لباسشویی شما به چه میزان آب برای شستن لباس نیاز دارد. بیشترین مقدار آبی که مورد استفاده قرار می گیرد باید حدود 14 گالن در هر بار استفاده از ماشین باشد. اما در این زمان باید طرفیت ماشین را هم در نظر بگیرید. یک سیکل در یک لباسشویی ممکن است که تنها چند گالن آب استفاده کند اما دارای بازده کمتری در مقایسه با لباسشویی دیگری که گالن های بیشتری استفاده می کند داشته باشد.

زیرا که شاید ماشین دوم، درست است که آب بیشتری مصرف می کند، اما آب بیشتر را برای تمیز کردن لباس های بیشتر استفاده می نماید. بنابر این به طور کلی بازده بیشتری دارد. هر چه IWF کمتر باشد، بهتر خواهد بود. برای این که در این زمینه ایده ای بهتر در ذهن خود داشته باشید، و تفاوت استفاده از آب بین محصولات درب از بالا و درب از جلو را بدانید، تنها چیزی که نیاز دارید نگاه کردن به نیازمندی های استار انرژی (ENERGY Star) می باشد.

 تفاوت ماشین لباسشویی درب از بالا و درب از جلو

یک مطلب دیگر که باید در ذهن خود داشته باشید این است که بازده بالا به معنی یا معادل انرژی استار بیشتر (energy star) نیست. یک ماشین لباسشویی می تواند آب کمتری استفاده کند و نیاز به شوینده دارای بازده بالا داشته باشد، در حالی که،  هنوز نمی تواند استاندارد های صرفه جویی در هزینه ها را بر آورده کند.

تفاوت ماشین لباسشویی درب از بالا و درب از جلو

از نظر صرفه جویی در مصرف برق

اگر شما به دنبال ماشین لباسشویی دارای گواهینامه مصرف انرژی هستید، می بینید که تعداد بیشتری ماشین درب از جلو در لیست های موجود در بازار، در مقایسه با ماشین های لباسشویی درب از بالا وجود دارد. به سادگی می توان دید که این مدل ها با داراب بودن درب در بالای خود نمی توانند با بازده بسیاری از ماشین های لباسشویی درب از جلو رقابت کنند. جداول نشان دهنده ی میزان توان مصرفی بر حسب کیلو وات ساعت در سال می باشد، که مشاهده می شود در ماشین های لباسشویی متفاوت با هم اختلاف زیادی دارد. البته می توان دید که محصول WA50M7450AW  سامسونگ که درب از بالا می باشد توانسته است بهتر از ماشین لباسشویی درب از جلوی GE GTW460ASJWW از حیث بازده باشد. به خاطر داشته باشید که این تنها مصرف انرژی اسمی ماشین است. استفاده کمتر از آب یا استفاده از آب سرد می تواند مصرف توان ماشین را بیش از این کاهش دهد.

 تفاوت ماشین لباسشویی درب از بالا و درب از جلو

ممکن است که نگاهی به جدول بکنید و تعجب کنید که چرا ما حداکثر دور ماشین ها را لیست کرده ایم. این دور در اصل روی بازده خشک کن شما تاثیر می گذارد. به دلیل این که دور بیشتر، آب بیشتری را از لباس جدا می کند که کار کمتری را برای ماشین لباسشویی و خشک کن برای خشک کردن لباس ها به دنبال خواهد داشت. دوباره می توان دید که ماشین های درب از جلو در این جا دور بیشتری نسبت به دیگر مدل ها دارند.

 تفاوت ماشین لباسشویی درب از بالا و درب از جلو

مقایسه ماشین لباسشویی درب از بالا و درب از جلو

از نظر ظرفیت

اگر نگاهی به جدول ها بکنید خواهید دید که ظرفیت ماشین های لباسشویی لیست شده در این جدول، کم و بیش با هم مشابه است. در این ماشین ها برای محصولات لباسشویی درب از بالا ظرفیت در محدوده 4.1 تا 5.2 فوت مکعب می باشد و برای محصولات درب از جلو ظرفیت در محدوده 4.2 تا 4.9 فوت مکعب است که تقریبا با هم مشابه هستند. تا زمانی که ماشین شما دارای ظرفیتی بیش از 4.5 فوت مکعب باشد شما می توانید یک روتختی کینگ سایز را در آن قرار دهید یا این که در هر دوره بین 15 تا 20 پوند لباس نشسته را در آن برای تمیز کردن بگذارید.

 تفاوت ماشین لباسشویی درب از بالا و درب از جلو

اما با این وجود اگر ظرفیت برای شما به طور خاص دارای اهمیت می باشد، ماشین های لباسشویی درب از جلو شاید بهتر باشند. با دارا بودن واشرهای بیرونی دارای اندازه ی مساوی، ماشین های درب از جلو می توانند لباس های نشسته ی بیشتری را در داخل جا داده و تمیز کنند. یکی از دلایل آن هم ساختار آن ها است که درام (drum) بزرگ تری را برای آن ها فراهم می کند و دلیل دیگر هم می تواند عدم وجود همزن در داخل این مدل باشد که می تواند فضای داخلی را اشغال کند. برای همین  است که ماشین های درب از بالا از فضا به طور بهینه استفاده نمی کنند. در کنار این مدل ها، مدل های بزرگ تری هم هستند که می توانند در پروژه هایی که نیاز به ظرفیت بالا است و نیز در کاربردهای تجاری مورد استفاده قرار گیرند.

در مورد تمیز کردن ماشین لباسشویی چه می توان گفت؟

مشکلی که در روزهای ابتدایی عرضه ماشین های لباسشویی درب از جلو وجود داشت، آلودگی ها و رشد عوامل قارچی بود. در این محصولات در به طور محکم بسته می شد که برای جلوگیری از نشت در ماشین لازم بود و این می توانست منجر به رشد قارچ ها در ماشین شود. این قارچ ها به صورت بدی در ماشین های لباسشویی رشد می کردند. بسیاری از سازنده ها شروع به گنجاندن سیکل هایی در ماشین کردند که خود ماشین را تمیز می کرد (self-cleaning cycle). بسیاری از دارندگان ماشین های لباسشویی نیز درب ماشین لباسشویی را برای بخار شدن آب های داخل آن باز می گذاردند. راه هایی وجود دارد که می توان با استفاده از آن ها ماشین لباسشویی را تمیز کرده و این مشکل را رفع کرد.

حدود ده سال پیش و یا این حدود بود که یک راه کار به خصوص توسط سامسونگ مورد استفاده قرار گرفت که در آن لایه های نانو سیلوری در ماشین های لباسشویی برای کمک به حل این مشکل مورد استفاده قرار گرفت. این شیوه می تواند ماشین های لباس شویی را تمیز نگه داشته و این مشکل را حل کند. نقره یا همان سیلور می تواند به خوبی باکتری ها را به دلیل خواص انتی باکتریالی خود از بین ببرد. اما زیاد طول نکشید که دانشمندان به این امر پی بردند که نمی توان شواهد زیادی را برای موثر بودن پوشش نقره ای پیدا کرد. در واقع شاید نقره تنها در این ماشین ها ذراتی را از خود آزاد می کرد که احتمالا می توانستند با رها شدن در طبیعت سمی باشند. برای همین این شیوه دیگر برای تمیز کردن ماشین لباسشویی استفاده نشد.

تفاوت ماشین لباسشویی درب از بالا و درب از جلو

از نظر قابیلت های هوشمند

برای بیشتر قابلیت های هوشمند، تفاوت زیادی بین این دو گونه ماشین لباسشویی وجود ندارد. هر دو مدل می توانند از این مشخصه ها با تفاوت کمی استفاده کنند. مشخصه هایی مانند کنترل برنامه ها و سنسورها خیلی تحت تاثیر مدل ماشین نیستند، اما این که واقعا ماشین لباسشویی از چه راهی می خواهد لباس را تمیز کند مهم است و یک تفاوت مهم را می توان در این جا ذکر کرد. آن هم نحوه پر کردن خودکار و سطح آب در ماشین لباسشویی می باشد.

ماشین لباسشویی که درب آن از بالا باز می شود در حال حاضر به طور معمول با سنسورهایی به بازار عرضه می شود که تشخیص می دهند که لباس های نشسته چقدر زیاد و یا آیتم ها چقدر بزرگ هستند. پس از این که این سنسور ها میزان لباس ها را تشخیص دادند، ماشین لباسشویی را به طور خودکار با سطح خاصی از آب که متناسب با بار داخل آن است پر می کنند. این به ماشین هایی که درب آن ها از بالا باز می شود کمک می کند تا بتوانند آب بیشتری را نسبت به حالت عادی ذخیره کنند. اما این آپشنی نیست که ماشین های لباسشویی که درب آن ها از جلو باز می شود نیاز به آن داشته باشند یا این که آن را در خود داشته باشند.

 تفاوت ماشین لباسشویی درب از بالا و درب از جلو

این مشخصه هوشمند چیزی است که اگر شما به ماشین های لباسشویی با درب بالا علاقه دارید می توانید به دنبال آن در محصولات موجود در بازار بگردید. جالب است بدانید که مشخصه ی جالب دیگری هم برای این ماشین ها وجود دارد. آن هم برای ماشین های درب از بالا است که به شما اجازه می دهد که کاری دقیقا بر عکس انجام دهید. در زمانی که فکر می کنید آب بیشتری برای شستن لباس ها نیاز است، می توانید ماشین را با استفاده از این مشخصه به نحوی تنظیم کنید تا آب بیشتری برای شستن آن ها استفاده کند. با اجازه دادن به ماشین برای مصرف آب بیشتر می توانید در زمانی که مشکل خاصی وجود دارد و نیاز به آب بیشتر برای لباس ها است، بهتر روی فرایند تمیز شدن لباس ها کنترل داشته باشید.

قیمت ماشین لباسشویی درب از بالا و درب از جلو

به طور معمول ماشین های لباسشویی با درب رو به جلو دارای قیمت بالاتری از ماشین های دارای درب رو به بالا هستند. اما در چند سال اخیر ما شاهد کمتر شدن قیمت ها در بازار بوده ایم. البته این کم شدن قیمت ها به دلار می باشد. به نظر می رسد که این محصولات در بازار در محدوده ای بین 1000 تا 500 دلار باشند. اما شما می توانید ماشین لباسشویی درب از جلو با ظرفیت بالاتر را در بازار پیدا کنید که دارای مشخصه هایی عالی تر بوده و دارای قیمتی در حدود 600 تا 700 دلار باشند. ماشین های لباس شویی درب از بالا که دارای بازده زیادی هستند نیز در بازار یافت می شوند که به نظر می رسد دارای قیمت بالاتری نسبت به مدل های قدیمی تر این گونه ماشین ها باشند. حتی قیمت این ماشین ها از تعدادی از ماشین های لباسشویی که درب آن ها از جلو باز می شود نیز با توجه به ظرفیت و مشخصه های بیشتر آن ها بالاتر است.

با این وجود جدای از فروشنده های بزرگ که به صورت عمده محصولات خود را می فروشند، سخت است که بتوان یک ماشین لباسشویی درب از جلو را یافت که زیر 600 دلار قیمت داشته باشد. ماشین های درب از بالا هم بسیار وسوسه کننده هستند و در زمانی که می توانید آن ها را در بازار با قیمت 400 دلار پیدا کنید شاید نتوانید از خرید آن ها چشم بپوشید.

نتیجه گیری

اگر شما هنوز هم به دنبال خرید ماشین لباسشویی درب از بالا هستید، باید بدانید که شما تنها کسی نیستید که به این ماشین ها علاقه دارد. بسیاری از مردم در کشورهای دیگر به ماشین های لباسشویی درب از بالا عادت کرده اند ( به شکل و قیافه ی آن ها، به میزان آبی که مصرف کرده اند، به روشی که این ماشین ها لباس را با آن تمیز می کنند). با این وجود ماشین های لباسشویی درب از جلو بر حسب توان تمیز نمودن و بازده کار، به خصوص از جنبه مصرف آب، برنده بازی هستند.

در آمریکا سازمان ACI گزارش داده است که بیشتر مردم از عملکرد ماشین های لباسشویی درب از جلو راضی نیستند. بر اساس یافته های این موسسه در واقع این مردم از این ماشین ها به طور اشتباه استفاده می کنند. اگر شما از ماشین های لباسشویی درب از بالا استفاده کرده باشید، هنگام استفاده از ماشین های لباسشویی که درب آن ها از جلو باز می شود، به دلیل تغییر ناگهانی در روش کار این دو مدل، ممکن است نتوانید درست از آن ها استفاده کنید. برای همین امکان دارد از عملکرد آن نا راضی باشید. نحوه استفاده از شوینده ها برای این محصولات را باید اموخت. اما به طور کلی اگر ماشین لباسشویی درب از جلو با بودجه شما همخوانی دارد و توان خرید آن را دارید، به طور حتم این مدل ها دارای مزایای بیشتری نسبت به مدل های رقیب که علاقه بیشتری به مصرف آب دارند می باشند.

ماشین های لباسشویی درب از جلو نسبت به ماشن های لباسشویی در از بالا عملکرد بهتری دارند

پس می توان نتیجه گرفت که ماشین های لباسشویی درب از جلو آب کمتری مصرف کرده و برای محیط زیست، با این صرفه جویی در آب بهتر هستند. اما آیا این امر می تواند به این معنی باشد که به دلیل مصرف آب کمتر کیفیت شستشو در آن پایین تر است؟ آیا مصرف آب بیشتر به معنی تمیز شدن بهتر لباس ها می باشد؟ خوب در حقیقت بر عکس است و ماشین های درب از جلو به طور دائم بهتر از ماشین های درب از بالا کار می کنند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

ثریا داسیان

کارشناس ارشد رشته کامپیوتر، مربی آموزشگاه های آزاد، مترجم و تولید کننده محتوا

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن