تلویزیونصوتی و تصویری

فرکانس حرکتی تصویر چیست ؟ | چه کاربردی دارد ؟

فرکانس حرکتی تصویر چیست ؟ | چه کاربردی دارد ؟

فرکانس حرکتی تصویر چیست : مشتریان به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند؛

گروه اول افرادی هستند که توجه چندانی به مشخصات دقیق آن محصول ندارند و حوصله ای برای بررسی کالا به خرج نمی دهند. این افراد با ورود به فروشگاه به سرعت انتخاب کرده و خرید خود را انجام می دهند.

گروه دوم تیپ شخصیتی هستند که برای خریداری هر محصولا باید ابتدا در مورد آن اطلاعاتی کسب کنند و سپس اقدام به خرید نمایند. این افراد حتی موقع خرید یک کالای مصرفی ارزان قیمت هم با دقت روی بسته بندی آن را مطالعه کرده و بعد انتخاب می کنند. این مطلب مختص اشخاصی است که در انتخاب کالای مورد نظرشان حساسیت به خرج داده و می خواهند تمام ویژگی های محصولات را بررسی و سپس خرید کنند.

وقتی برای خرید تلویزیون به وب سایت فروشگاهی یا مغازه لوازم صوتی تصویری مراجعه می کنیم، با مفاهیم مختلفی روبرو خواهیم شد که فقط با اعداد و ارقام مشخص شده و هیچ اطلاعی از کارایی آن ویژگی ها نداریم. فقط هر چه اعداد بیشتر بود با خود تصور می کنیم آن محصول بهتر است. اما این موضوع در واقع درست نیست؛ چراکه برخی از عناوین ویژگی های محصول دقیقا برعکس هستند و هر چه مقدار کمتری داشته باشند بهتر هستند یا اصلا با واحد های مختلف ذکر می شوند. در این صورت ممکن است فروشنده در جهت متقاعد کردن شما اعداد و ارقام را با واحدی دیگر بیان کند و با استفاده از اعداد و ارقام بزرگ شما را گمراه نماید. پس بهتر این است که خودتان اطلاعات لازم را داشته باشید تا موقع خرید با هوشیاری کامل وارد عمل شوید.

یکی از همین عناوین Refresh Rate نام دارد که هنگام بررسی مشخصات یک تلویزیون حتما با آن مواجه خواهید شد. این واژه گاهی به عبارت دیگر نیز بیان میشود، برخی از فروشنده ها یا سایت های فروشگاهی با نام فرکانس حرکتی تصویر به این ویژگی اشاره می کنند.  معنی واژه Refresh Rate  به فارسی نرخ به روز رسانی است و همان گونه که از این مفهوم پیداست، به تعداد دفعاتی گفته می شود که تلویزیون قادر است تصاویر را به روزرسانی کند. واحد اندازه گیری فرکانس حرکتی تصاویر در تلویزیون ها با هرتز بیان می شود. مثلا اگر روی کارتن تلویزیون نوشته شده بود که این دستگاه دارای فرکانس حرکتی 60 هرتز می باشد؛ باید بدانید که تلویزیون مورد نظر شما در هر ثانیه 60 بار تصاویر را به روزرسانی می کند. وقتی مشغول تماشای فیلم های اکشن یا مسابقات ورزشی هستید که سراسر صحنه های پر سرعت در آنها به نمایش گذاشته می شود، در برخی تصاویر شاهد محو شدن یا تار شدن تصویر خواهید بود که به اصطلاح به آن Motion Blur می گویند. علت این حالت پایین بودن نرخ به روزرسانی تصاویر در تلویزیون شماست. این محو شدگی را ممکن است برخی از افراد اصلا احساس نکنند، ولی بعضی دیگر میبینند و باعث آزارشان خواهد شد. البته هستند اشخاصی که با وجود دیدن این مشکل، احساس نارضایتی ندارند و چشمشان اذیت نمی شود. بنابر این شما باید با توجه به نیاز خود تمام ویژگی های تلویزیون مورد نظرتان را بررسی و خرید کنید. اگر فردی حساس هستید یک دستگاه با فرکانس حرکتی بالا تهیه نمائید، اما اگر برایتان اهمیت زیادی ندارد که گاهی تصاویر محو شوند، می توانید این آیتم را جزو مشخصات مهم در نظر نگیرید. بار ها به این نکته اشاره کرده ایم که یک خرید با صرف هزینه بالا، بهترین انتخاب نیست؛ بلکه هر فردی باید طبق سلیقه و استانداردهای شخصی خودش، کالای مناسب خودش را انتخاب کند را بهترین خرید را انجام داده و رضایت کامل داشته باشد.

انطباق تصویر دروغی هنگام تماشای برنامه‌ های زنده تلویزیون، بازی‌ های ورزشی یا فیلم های اکشن بسیار موثر بوده و تصاویر متحرک بسیار خوبی به نمایش گذاشته می شوند، چراکه در این حالت سرعت فریم اصلی بالاست. اما در رابطه با فیلم های سینمایی که در بیشتر مواقع در حالت 24 فریم در هر ثانیه هستند، یک مساله خاص مطرح می شود؛ هنگام نمایش این نوع فیلم ها، احساس خواهید کرد فریم‌ ها خیلی روان‌ تر از آنچه که باید باشد برای شما به نمایش درمی آید و این موضوع گاهی آزار دهنده است. البته بیشتر اوقات می‌توان با استفاده از تنظیمات پنل، شدت این مشخصه را در تلویزیون ها تغییر داد یا حتی آن رو غیر فعال نمود. به طور کلی تفاوت تصاویر با فرکانس حرکتی 60 هرتز و 120 هرتز به شکلی محسوس احساس خواهد شد. پس در صورتی که بین دو تلویزیون با Refresh Rate‌ های متفاوت دچار تردید شدید، پیشنهاد می کنیم گزینه 120 هرتز را انتخاب کنید.

برخی از شرکت های تولید کننده تلویزیون ها و صفحه نمایش های سراسر جهان دیگر از عناوین قدیمی برای مشخص کردن میزان فرکانس حرکتی تصویر استفاده نمی کنند. آنها بجای استفاده از عنوان Refresh Rate از یک سری نام های جدید، با اعداد و ارقام متفاوت استفاده می کنند، در واحد بیان این مشخصه را هم تغییر داده اند. در واقع طراحی و تولید پانلی با نرخ به روزرسانی بالا، باعث افزایش قیمت نهایی آن نمایشگر خواهد شد، پس باید راهی پیدا می کردند تا این ویژگی را بیشتر در مرکز توجه مشتریان قرار دهند. به عنوان مثال شرکت ال جی در رابطه با این تکنولوژی اطلاعات زیادی را ارائه نمی کند و به طور کلی می گوید فناوری Tru Motion  با افزایش فرکانس حرکتی تصاویر تا 60 هرتز، به کاهش تار شدگی یا محو شدن تصاویر کمک میکنه و جزئیات تصاویر را افزایش خواهد داد. با این حساب کمپانی LG ممکن است در برخی از پنل هایش از Refresh Rate 60 هرتز یا کمی بیشتر از 60 هرتز و یا حتی کمی کمتر از این، استفاده کرده باشد و توضیح دقیقی وجود ندارد. عنوان دیگری که شرکت LG  در ارائه مشخصات تلویزیون هایش به کار می برد Dynamic MCI  نام دارد که در توضیحات آن گفته میشود این فناوری از سیستم Backlight Scanning بهره می ‌برد.

اما در رابطه با شرکت سامسونگ ، باید گفت این کمپانی از واژه CMR استفاده می کند.CMR  نیز واژه کوتاه شده عبارتClear Motion Rate  است که شامل سیستم کنترل نور پس زمینه و ایجاد فریم های اضافی می باشد. پس یا این تفاصیل تلویزیون های سامسونگ در صورتی که دارای CMR 240 باشند، میتوانند از پانل 120 هرتزی و یک پردازشگر متوسط یا یک پانل 60 هرتزی و یک پردازنده قوی استفاده کرده باشند.

شرکت پاناسونیک هم از تکنولوژی اسکن نور پس زمینه در تولیدات خود استفاده می کند. به این ترتیب با کمک پانل 120 هرتز میزان پرش و محو شدگی تصاویر رو کمتر نمود؛ اما این ویژگی روی تلویزیون ‌های پلاسمای پاناسونیک ذکر نشده است .

شرکت تولید کننده تلویزیون سونی مدعی است فناوری اختصاصی آن کمپانی به خودی خود قادر است رقم Refresh Rate را تا چهار برابر بالا ببرد . بر اساس اسلایدهایی که برند سونی به نمایش گذاشته است، این شرکت از تکنولوژی نور پس زمینه برای انجام این کار استفاده بهره می برد.

کمپانی شارپ نیزمی گوید این تکنولوژی در مدل Aquo Motion 960 میتواند مقدار Refrsh Rate را تا مقدار 4 برابر افزایش دهد که با این حساب می‌ توان گفت شرکت SHARP از پانل 240 هرتز استفاده می کند که بسیار مناسب است. در حقیقت برند شارپ در مورد این ویژگی بسیار صادقانه رفتار می کند و علاوه بر نمایش مقدار بهینه شده، مقدار واقعی Refresh Rate رو نیز به مشتریان نشان می دهد.

اکنون که با مطالعه این مقاله توانسته اید اطلاعات مفیدی در رابطه با این ویژگی مهم در تلویزیون های برندهای مختلف کسب نمائید، دیگر هنگام خرید تلویزیون می دانید که فرکانس حرکتی تصویر چیست و چه کارایی دارد، همچنین در انتخاب برند تلویزیون هم دستتان باز است و می توانید این ویژگی را در تلویزیون های مختلف تشخیص دهید. فروشگاه اینترنتی کالاپایا در تلاش است تا با فراهم سازی زمینه مناسب خرید اینترنتی لوازم خانگی و انواع لوازم صوتی و تصویری، خدمتی هر چند کوچک به هم وطنان خود ارائه دهد.

گوگل

مقالات مشابه با فرکانس حرکتی تصویر چیست ؟ فرکانس حرکتی تصویر چه کاربردی دارد ؟  :

بهترین و کاملترین راهنمای خرید تلویزیون

افزایش طول عمر تلویزیون

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن