صوتی و تصویری

افزایش طول عمر تلویزیون

افزایش طول عمر تلویزیون

در نگهداری از لوازم برقی و دستگاه های الکترونیکی نکاتی وجود دارد که برای افزایش طول عمر این محصولات باید مورد توجه مصرف کننده قراربگیرد، تلویزیون هم مانند سایر لوازم برقی شامل بایدها و نبایدهایی می باشد.

این روزها با توجه به افزایش قیمت قابل ملاحظه لوازم برقی از جمله تلویزیون ها که می توان گفت جزو وسایل ضروری در منزل و محل کار هر فرد است، باید راجع به نکات نگهداری این محصولات اطلاعات کامل داشت تا در کنار طول عمر بیشتر، کیفیت هم حفظ شود و با رعایت نکات و اصول نگه داری، طول عمر بیشتری داشته باشند، مانند تلویزیون های که در گذشته استفاده می کردیم ودارای لامپ تصویر بودند.

وقتی در مورد عمر مفید تلویزیون صحبت می کنیم به این معنا نیست که پس گذشت چند سال تلویزیون دیگر قدرت پخش تصاویر را نداشته باشد یا ایرادی در قطعات آن ایجاد شود و دیگر قابل استفاده نباشد. با گذشت زمان و استفاده مکر، تلویزیون دیگر مانند قبل روشنایی بصورت 100% نخواهد داشت البته در نظر داشته باشید که امروزه تلویزیون ها روشنای رنگ بالایی دارند و با گذشت زمان باز هم تصاویر قابل قبول پخش خواهند کرد اما نه با کیفیت اول خود.

در واقع می توان گفت هر دستگاه برقی دارای عمر مفیدی می باشد که کارشناسان هنگام خرید به شما بازگو می کنند اما در نهایت این عمر مفید بستگی به نوع استفاده خود کاربر با دستگاه دارد، اگر اصول نگهداری رعایت شود طول عمر بیشتری خواهد داشت در غیر این صورت طول عمر مفید از آنچه توسط کارشناسان به شما گفته شده کمتر خواهد شد، در نهایت پس از گذشت چند سال تلویزیون شما روشنایی 100% خود را از دست خواهد داد. اما در ادامه این مقاله راه هایی برای افزایش طول عمر مفید و افزایش بهره وری تلویزیون ها به شما ارائه خواهیم داد.

  • اولین و مهم ترین نکته مکانی است که تلویزیون در آن قرار داده می شود. از آنجایی که روز به روز ضخامت تلویزیون ها رو به کاهش است، اولین نکته مراقبت از سقوط یا وارد شدن ضربه به صفحه آن می باشد. طراحی ظریف به خصوص در تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی سبب آسیب به پیسکل های صفحه نمایش و سوختن آن ها می شود.
  • دمای محیط اطراف تلویزیون هم خیلی مهم می باشد، تغییر زیاد دمای (سرما و گرما ) محیط اطراف یا نور مستقیم خورشید، بر روی سیستم های داخلی تلویزیون اثر مخرب دارد، همچنین بهتر است در مکان های شلوغ و پر رفت و آمد نصب نشود تا احتمال برخورد با تلویزیون کمتر شود.
  • کنترل از راه دور تلویزیون جزو بخش های مهم این دستگاه می باشد زیرا بسیاری از دستورها و تنظیمات از طریق کنترل به دستگاه داده می شود به همین دلیل خرابی این بخش موجب از کار افتادن بسیاری از دستورات خواهد شد پس بهتر است مکانی مشخص و ایمن برای آن تعیین کنید.
  • دیگر آسیبی که می توان به آن اشاره نمود، نحوه گردگیری و تمیز کردن این محصول می باشد، توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از آب یا مواد شوینده برای نظافت به صفحه نمایش تلویزیون اسپری نکنید. همچنین کارشناسان پیشنهاد می کنند برای بالا بردن طول عمر دستگاه از دستمال های مخصوص که اصولا داخل جعبه تلویزیون هستند، استفاده نمایید.
  • برای تمیز کردن قاب اطراف تلویزیون به شما استفاده از دستمال های میکروفایبر را توصیه می کنیم، می توانید دستمال را کمی مرطوب نمایید.
  • از گذاشتن وسایل سنگین بر روی تلویزیون یا کابل های آن اجتناب کنید، زیرا امکان شوک الکتریکی یا آتش سوزی را به همراه خواهد داشت.
  • هر کالای برقی دارای زمان مشخصی برای استفاده مداوم می باشد، همانطور که ماشین لباسشویی ، ظرفشویی یا جارو برقی خود را بصورت مداوم روشن نمی کنید برای تلویزیون هم به همین صورت باید رفتار کنید و فرصت استراحت یا کاهش دما به سیستم داخلی آن بدهید. پیشنهاد می کنیم بعد از هر 2 تا 3 ساعت استفاده، زمان استراحت 15 دقیقه ای برای این دستگاه در نظر بگیرید. گرما در قطعات داخلی دستگاه جزو مهترین علل خرابی محسوب می شود.
  • زمانی که برای چندین ساعت قصد استفاده از تلویزیون خود را ندارید، حتما کابل آن را از برق بیرون بکشید تا از فرسودگی این محصول جلوگیری کنید، زیرا زمانی که تلویزیون خاموش است اما کابل آن به برق وصل شده، بعضی از قطعات در حال کار هستند.
  • استفاده از محافظ برق برای لوازم الکترونیکی پر مصرف بسیار ضروری می باشد، افزایش و کاهش ولتاژ (نوسانات) برق عامل دیگری برای خرابی دستگاه به شمار می رود، همچنین بهتر است بصورت دوره ای سیم کشی های برق را چک کرده تا از اتصالی های احتمالی جلوگیری کنید.
  • برای افزایش طول عمر مفید تلویزیون می توان روشنایی صفحه نمایش را کاهش داد، با اینکار در مصرف برق این محصول هم می توان صرفه جویی نمود، در تلویزیون های پلاسما، علاوه بر روشنایی می توان کنتراست را هم کاهش داد.
  • برخی از کارشناسان توصیه می کنند با تعویض یا تقویت بعضی قطعات تلویزیون، عمر مصرف آن را افزایش دهید، اما توصیه می کنیم چنین کاری انجام ندهید به عنوان مثال می توانید لامپ های CCFL تلویزیون LCD خود را تعویض کنید و روشنایی صفحه نمایش تلویزیون خود را افزایش دهید اما با اینکار هم هزینه زیادی را پرداخت کرده اید و هم احتمال خرابی سایر قطعات این دستگاه به دلیل قدیمی و کهنه شدن و استفاده چند ساله وجود دارد.
  • به شما توصیه می کنیم تلویزیون خود را همراه گارانتی از شرکت های معتبر، دارای خدمات پس از فروش تهیه نمایید، در این صورت اگر پس از نصب به مشکلی بر خوردید می توانید به راحتی به مرکز فروش رفته و مشکل را بر طرف نمایید. کاربران با خرید از شهرهای مرزی ریسک بزرگی می کنند به دلیل آن که اطلاعی راجع به نحوه انتقال این دستگاه ها به فروشنده ندارند، به همین دلیل امکان خرابی این محصولات بالا می باشد.

به خاطر داشته باشید تلویزیون های ال سی دی به طور معمول 60 هزار ساعت عمر می کنند یعنی به مدت 7 سال به طور شبانه روزی قابل استفاده هستند. تلویزیون های پلاسمای قدیمی عمری حدود 20 هزار ساعت دارند، همچنین سازندگان تلویزیون های ال ای دی طول عمر محصولشان را 100 هزار ساعت اعلام می کنند.

توجه داشته باشید که، چنانچه تلویزیون شما دچار آسیب شد، از تعمیر خودسرانه آن صرف نظر کنید زیرا تعمیرات قطعات برقی مستلزم رعایت موارد ایمنی و فنی می باشد، همان ابتدا با تعمیرکار تماس بگیرید. در صورتی که متوجه خروج دود یا منتشر شدن بو از تلویزیون خود شدید دو شاخه دستگاه را از برق بکشید.

امیدواریم که بتوانید با رعایت موارد فوق عمر تلویزیون خود را افزایش دهید.

 

مقالات مشابه : یکنواختی مشکی یا Black Uniformity

انواع کیفیت تصویر

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن