صوتی و تصویری

پورت ها و کابل های تلویزیون ها

پورت ها و کابل های تلویزیون ها

بعد از خرید تلویزیون اولین کاری که باید انجام شود متصل کردن کابلها و پورت های مختلف آن به درگاه های درست و راه اندازی آن و وسایل جانبی اش است. اما متاسفانه بعضی از افراد با این پورت های پشت تلویزیون یا جای درست کابل ها آشنایی کافی ندارند. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که قصد یادگیری عناوین و کارایی انواع این جایگاه ها را دارند، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا انواع مختلف آنها را به علاوه جایگاه درست و نحوه استفاده شان را برایتان شرح دهیم. تلویزیون سامسونگ  قیمت تلویزیون سامسونگ

یکی از مهم ترین و معروف ترین درگاه هایی که بر روی بدنه همه تلویزیون ها مشاهده می شود، جایگاه USB است. از پورت USB برای به روزرسانی و رفع ایرادات مربوط به نرم افزار تلویزیون ها استفاده می شود؛ اما کاربردهای دیگری هم دارد. پورت های USB یکی از پر کاربردترین پورت تلویزیون ها در انواع تلویزیون ها هستند. با استفاده از پورت های USB، در تلویزیون های معمولی میتوان محتوای فلش مموری ها را به شرط آنکه در محدوده فرمت های هوشمند باشند، پخش نمود. و در تلویزیون های اسمارت یا همان هوشمند هم می توان انواع هارد دیسک، فلش مموری و … را به تلویزیون متصل کرد. اسمارت تی وی ها می توانند تا فایل های صوتی، تصویری، متنی و دیگر فرمت ها را از روی فلش مموری یا هارد های اکسترنال خوانده و به خوبی پشتیبانی کنند.

از دیگر کاربردهای درگاه USB بر روی پورت تلویزیون ، می توان به قابلیت شارژ دستگاه هایی اشاره کرد که با استفاده از کابل USB شارژ می شوند. به طور مثال میتوانیم با استفاده از همین پورت های USB کنسول های بازی را شارژ کنیم. البته بعضی از تلویزیون های SMART با استفاده از پورت های USB قادر هستند گوشی موبایل ، تبلت و … را نیز شارژ کنند. بنابر این اگر برای شما این مزیت که بشود با استفاده از پورت های USB تلویزیون تلفن همراه یا سایر لوازم را شارژ نمود، اهمیت شایانی دارد، پیشنهاد می شود که هنگام خریداری تلویزیون مورد نظرتان، به کارایی درگاه های USB آن دقت کنید.

پورت تلویزیون
پورت تلویزیون

پورت های DVI و VGA نیز در صورتی مورد استفاده قرار می گیرند ‌که شما قصد اتصال PC و دیگر دستگاه های صوتی تصویری خود را به TV داشته باشید. در برخی از تلویزیون ها وقتی به دنبال این دو جایگاه در قسمت پشت تلویزیون میگردید، نام PC ( در واقع نام دوم این پورتها و به معنای کامپیوترمی باشد ) را کنار آنها مشاهده خواهید کرد. اینکه اتصال کامپیوتر یا لپ تاپ به تلویزیون یک کار جالب و لذت بخش است، غیر قابل انکار می باشد و اگر در مورد افرادی صحبت کنیم که بیشتر وقت خود را پای کامپیوتر سپری کرده و به مطالعه کتاب های الکترونیکی یا تماشای فیلم یا بازی کردن می پردازند، این گزینه پر رنگ تر خواهد شد. در موارد بسیاری کابلی که برای اتصال کامپیوتر به این پورت ها مورد استفاده قرار می گیرد، یک جک استریوی 3.5mm هم به همراه دارد که باعث می شود علاوه بر تصویر، صدا را هم در اختیار داشته باشیم.

تمام این امکانات دست به دست هم داده اند تا افرادی که به بازی های کامپیوتری علاقه زیادی دارند، قادر باشند با استفاده از صفحه نمایش بزرگ تلویزیون های اسمارت یک کنسول بازی حرفه ای طراحی کنند و از بازی خود نهایت لذت را ببرند.

پورت های TOSLINK، Digital Audio و Optical Audio نیز برای اتصال کابل صوتی نوری تحت عنوان Optical Audio مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع با کمک این کابل زمینه انتشار یک صدای واضح و رسای دیجیتال برای کاربر محیا خواهد شد. این پورت معمولا در کنار درگاه HDMI استفاده می شود که به کاربر تصویری با کیفیت HD ارائه دهد.

با استفاده از کابل Optical Audio که برای انتقال صدای دیجیتال استفاده می شود دیگر خبری از آن مشکلات کابل های آنالوگ مانند کاهش کیفیت صدا و ایجاد نویز و …نخواهد بود. صدای دیجیتال تولید شده با استفاده از این پورت تلویزیون به گیرنده مرکزی اسمارت تی وی ارسال می شود و سپس بین اسپیکرها تقسیم و پخش می گردد.

اگر با دقت به قسمت پورتهای تلویزیون خود نگاه کرده باشید، 3 عدد پورت به رنگهای زرد، قرمز و سفید خواهید دید. این پورتهای رنگی در تلویزیون های قدیمی هم حضور داشتند و برای اتصال انواع دستگاه ها می شود از آنها استفاده کرد. برای اینکه دستگاه های مختلف را از طریق این پورتها به تلویزیون متصل کنید، تنها کافیست کابلهای هر رنگ را به درگاه درنگ خودش اتصال دهید. نام این درگاه ها در همه تلویزین ها پورت کامپوزیت Composite می باشد.

پورت تلویزیون
پورت تلویزیون

با استفاده از پورت تلویزیون Video Out یا همان خروجی ویدئو می توان تصاویر تلویزیون را به دیگر وسایل انتقال داد. اگر قصد دارید یک برنامه تلویزیونی را ضبط کنید، این پورت به شما کمک خواهد کرد. کافیست از طریق پورت خروجی ویدئو تلویزیون را به کامپیوتر متصل کنید تا محتوای تصویری آن انتقال پیدا کند، البته باید کامپیوتر شما دارای کارت ویدئو باشد. کارایی دیگری که پورت خروجی ویدئو دارد، امکان تماشای برنامه های تلویزیون در صفحه نمایشگر کامپیوتر است. اگر تلویزیون شما دچار مشکل شده باشد و یا از کیفیت تصویر خوبی برخوردار نباشد، این کارایی یک مزیت به حساب می آید.

با استفاده از پورت تلویزیون Component نیز می توانیم سیگنال هایی با کیفیت بیشتر از HD را ارسال کنیم این پورت نیز از دو ورودی صدا و سه ورودی تصویر تشکیل شده که با کمک آن می توان کیفیت تصویر بهتری را نسبت به پورت کامپوزیت در اختیار داشت. در این پورت نیز همانند پورت کامپوزیت از کابل های RCA برای اتصال دستگاه ها به تلویزیون استفاده می شود.

معروف ترین کابل تلویزیون ها کابل استریو 3.5 میلی متری است که همه افراد در طول زندگی خود با این کابل به نوعی سروکار داشته اند. هدفونها و تلفن های همراه نیز دارای پورت 3.5mm هستند. کاربران با استفاده از این کابل می توانند به گوش دادن موسیقی بپردازند، در رابطه با تلویزیون هم این پورت، همین کاربرد را دارد.

کابل RCA Composite یک کابل 3 شاخه به رنگ های سفید، قرمز و زرد می باشد. حتما این کابل را تا کنون دیده اید اما شاید اطلاعی از کارایی آنها نداشته باشید. کابل زرد سیگنال های ویدئویی ای را با کیفیت استاندارد یا همان SD انتقال می دهد و دو کابل سفید و قرمز هم وظیفه انتقال داده های صوتی را بر عهده می گیرند. حال شاید برایتان سوال پیش آید که چرا برای انتقال ویدئو یک کابل و برای صدا دو کابل مورد استفاده قرار می گیرد، علت این امر در تقسیم صدا بین دو کابل سفید و قرمز است تا صدایی استریو به گوش مخاطب برسانند. به خاطر داشته باشید که در واقع هنگام اتصال این کابلها به دستگاه فرقی ندارد که کدام کابل را به کدام پورت متصل کنید. رنگهای این کابل و پورت های مربوط به آن فقط به این منظور است که شما اطمینان حاصل نمائید، سیم ها را در هر دو سوی ورودی و خروجی دو دستگاه به درستی اتصال داده اید.

پورت تلویزیون
پورت تلویزیون

کابل VGA نیز معمولا برای اتصال PC به مانیتور مورد استفاده قرار می گیرد؛ این تنها کارایی آن نیست. با استفاده از کابل های VGA میتوان کامپیوتر را به نمایشگرهای دیگر یا ویدئو پروژکتورها هم اتصال داد. در این صورت تصاویری که از کامپیوتر یا لپ تاپ شما پخش می شود، در سایر نمایشگرها هم قابل رویت است.

کابل Component RCA کارایی شبیه به کابل های  RCA Compositeدارد. با این تفاوت که این کابل برای اتصال به پورت تلویزیون Component ساخته شده است، به همین علت هم دارای پنج شاخه است. در این کابل رنگ های سفید و قرمز برای انتقال محتوای صوتی و رنگ های آبی، قرمز و سبز برای انتقال تصویر کارایی دارند. در نظر داشته باشید که کیفیت تصاویر انتقال یافته با استفاده از کابل ها، بالاتر از کیفیت تصویر اچ دی می باشد. همچنین در مورد کابل های کابل Component RCA نیز باید بدانید که استفاده نا هماهنگ از رنگها، در کارکرد دستگاه بی تاثیر است و هیچ اختلالی ایجاد نمی کند.

کارایی کابل DVI نیز قابلیت اتصال کامپیوترها به صفحه نمایش است. همچنین سیگنال های انتقال یافته با استفاده از این کابل به صورت دیجیتال کامل یا همان DVI-D می باشند. البته بعضی از این کابل ها می توانند سیگنال های آنالوگ یا DVI-A را نیز منتقل نمایند. درج حروف DVI-I هم نمایانگر این است که انتقال سیگنال ها هم به صورت دیجیتال و هم به شکل آنالوگ ممکن است.

مقالات مشابه : تلویزیون های اسمارت

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن