تلویزیونصوتی و تصویری

انواع کیفیت تصویر

انواع کیفیت تصویر تلویزیون

وقتی برای خرید یک وسیله اقدام می کنید، لازم است قبل از هر چیزی یک سری اطلاعات در مورد آن محصول جمع آوری کنید تا با دید باز و آگاهی کامل به بازار مراجعه نمایید. به طور مثال هنگام خرید تلویزیون، برای انتخاب محصول مورد نظرتان باید انواع مشخصات و اصطلاحاتی که فروشنده برای معرفی آن تلویزیون به شما ارائه می دهد؛ از قبل آشنایی حداقل ابتدایی پیدا کرده باشید. وب سایت فروشگاه اینترنتی کالاپایا در این مطلب سعی دارد انواع کیفیت تصاویر و ویژگی های آنها را به شما معرفی کند؛ تا هنگام خرید با چشم و گوش باز و علم لازم اقدام نمائید. کیفیت تصویر تلویزیون

اول از همه باید به بررسی مفاهیم پایه بپردازیم که یکی از آنها، رزولوشن است. رزولوشن تصویر به معنای تعداد پیکسل هایی است که در دو ردیف افقی و عمودی نمایشگر وجود دارند و تصویر کامل را مانند پازل می سازند. بنابر این اگر تعداد این پیکسل ها بیشتر باشد، قاعدتا تصویر به نمایش گذاشته شده هم دارای وضوح و کیفیت بالاتری خواهد بود و برعکس. البته عوامل دیگری هم هستند که بر روی کیفیت تصاویر نمایشگر ها تاثیرگذار هستند. این امکان وجود دارد که تصاویری با رزولوشن پایین تر نسبت به رزولوشن تلویزیون خود را مشاهده کنید، اما کیفیت تصاویر بالاتر از حد رزولوشن خود آن تصاویر نخواهد رفت و اگر تصاویر با کیفیت بالا را بر روی تلویزیون با کیفیت پایین تر نسبت به تصویر مشاهده کنید، در نمایش تصاویر شاهد افت کیفیت خواهید بود.

حال باز میگردیم بر سر اصل مطلب، هنگام خرید تلویزیون برای انتخاب رزولوشن مناسب باید به چند نکته توجه داشته باشید. اول اینکه آیا ابعاد تلویزیون مورد نظرتان به نسبت مقدار رزولوشن تصویر، قادر به نمایش کیفیت مطلوبی خواهد بود یا خیر؛ مساله بعدی انتظار شما از میزان رزولوشن تلویزیون است، و آن وابسته به رزولوشن تصاویری است که معمولا شما برای پخش انتخاب می کنید. موضوع بعدی که در انتخاب میزان وضوح یا رزولوشن تلویزیون باید مورد توجه قرار گیرد، فاصله تماشاچی از TV است.

به طور مثال اگر شما قصد خرید تلویزیون برای یک سالن نمایش آموزشگاهی یا یک درمانگاه یا ترمینال را دارید، قطعا باید از تلویزیون ها با رزولوشن بالا استفاده کنید که وضوح بالا بتواند فاصله چشم تماشاگر از صفحه نمایش را جبران کند. اگر شما بخواهید در فاصله دو تا چهار متری از یک تلویزیون 40 اینچی به تماشای آن بپردازید، تفاوتی ندارد که رزولوشن آن تلویزیون 720p باشد یا 1080p چراکه هر دو یک کیفیت دیداری برای مخاطب به نمایش می گذارد. در کل با این حال که رزولوشن یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده کیفیت تصویر تلویزیون به حساب می آید، باید توجه داشت که مقدار رزولوشن با اندازه نمایشگر و فاصله چشم با تلویزیون هماهنگی داشته باشد تا نتیجه مطلوب حاصل شود. به طور مثال تلویزیون های دارای کیفیت تصویر Ultra HD با اندازه صفحه 60 اینچ یا بزرگتر می توانند کیفیت مناسب را ارائه دهند ولی اگر اندازه آنها کوچکتر از 60 اینچ باشد، ارزش خرید ندارند. همچنین برای مشاهده کیفیت عالی تصاویر، فاصله مناسبی که برای تماشای تلویزیون ها با این اندازه باید باشد حداقل 650cm است.

در بازار فعلی لوازم صوتی تصویری، تلویزیون ها با کیفیت 720pکمتر پیدا می شوند و فقط در تلویزیون های سایز “32 و یا “43 و در مدل های پلاسما قابل تهیه هستند. اما تلویزیون ها با کیفیت تصویر 1080p رایج ترین نوع در حال حاضر به حساب می آیند و اکثر مشتری ها برای خرید تلویزیون دلخواه خود، این کیفیت را انتخاب می کنند. البته بسیاری از فیلمها هم با این کیفیت عرضه می شوند و کیفیت 4k هنوز خیلی رایج نشده است. تلویزیون های 4K به محض عرضه شدن به بازار جهانی، طرفداران بسیاری به دست آوردند و چند کمپانی برتر جهان اقدام به تولید انواع این تلویزیون ها کردند. اما این تلویزیون ها به علت قیمت بالایی که دارند برای همه اقشار جامعه قابل خرید و تهیه نیستند.

4K در سال 2014 دوستداران تکنولوژی را قافلگیر کرد و باعث ایجاد تنوع در کیفیت تصاویر تلویزیون ها شد. این تکنولوژی قادر است تصاویری با کیفیت 4 برابر بیشتر از تصاویر 1080p برای مخاطب به نمایش بگذارد که میزان قابل توجه ای است. اما همان گونه می دانید تولید کننده های محتوای چند رسانه ای در جهان امروزه در سطح محدودی اقدام به ساخت تصاویری با این کیفیت می کنند و هنوز این فناوری به خوبی روایج نیافته است. شرکت های معتبری همچون سامسونگ، ال جی و سونی از جمله برند هایی هستند که اقدام به طراحی و تولید این تلویزیون ها با کیفیت تصویر 4k نموده اند، اما برای استفاده از قابلیت نمایش تصاویر این تلویزیون ها با حداکثر توانشان، لازم است چند سال صبر کنید تا تولید کنننده های تصاویر روی به این تکنولوژی بیاورند. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که تفاوت تلویزیون های 4k با Ultra HD در چه چیزی است؛ لحاظ فنی Ultra HD یک فناوری نوین در صنعت سینما و تلویزیون به حساب می آید و وضوح تصویر 2160*4096 پیکسل را به نمایش می گذارد.

با این حال کیفیت تصاویری که تحت عنوان Ultra HD بدست ما می رسد رزولوشن پایین تری دارند و کیفیت 2160*3840 پیکسل را نمایش می دهند. این یکی از دلایلی است که برخی برندهای تولید کننده تلویزیون ها از برچسب 4K بر روی محصولات خودشان استفاده نکرده و از لیبل عنوان Ultra HD یا UHD استفاده کنند. اگر تصاویر با کیفیت فول اچ دی را بر روی یک تلویزیون 4K نمایش دهید، به علت فشردگی پیکسل ها شاهد افزایش کیفیت نخواهید بود. حتی ممکن است شاهد محو شدنی تصاویر باشید، چراکه الگوریتم نمایش تصاویر تلویزیون قادر نخواهد بود به طور دقیق فاصله میان پیکسل ها را پر کند. اتفاقی که می افتد دقیقا مشابه همان مساله ای است که در هنگام مشاهده فایل های با کیفیت کمتر در تلویزیون های Full HD پیش می آید. ولی در دیگر بخش ها مانند نمایش رنگ مشکی، اختلاف خاصی وجود ندارد و تلویزیون های 4k هم از همان تکنولوژی ال سی دی ها بهره می برند و فقط رزولوشن بالاتری دارند.

مقالات مشابه : آموزش نصب برنامه روی تلویزیون سامسونگ

قابلیتی به نام قفل کودک در تلویزیون ها و روش حذف آن از دستگاه خود

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن